Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mackansglt skrev:Hade för länge sedan en Nissan som också drog ut batteriet på en natt. Viloströmmen låg på ca. 3,5 A om jag minns rätt. Ryckte säkringarna en och en men ingen skillnad. Kopplade då ur generatorn och vips så sjönk den ner till 0A. Bytte generator och sedan fungerade allt ok.
Så prova och koppla ur generatorn du oclså,
Jag provade att koppla ur generatorn, är inte säker på att jag gjorde rätt dock. Hittade två sladdar på höger sida en tjockare och en väldigt tunn, drog ur dem båda. Nu mätte jag i och för sig på plus sidan på batteriet så det kanske var meningslöst. Ska prova igen imorgon.
kebabpizza skrev:Det har ingen betydelse på vilken sida av batteriet du väljer att mäta strömmen. Den är den samma på båda sidor!
Tack det sparar mig en hel del tid. Tyckte det kändes konstigt om det skulle göra någon skillnad.

Sammanfattningsvis:

Viloströmmen ligger på 3A. Den sjunker inte om jag plockar bort någon säkring. Inte heller när jag kopplar ur kablarna till generatorn, om jag gjorde rätt enligt inlägget ovan. Jag har inget extra slutsteg.

Vad kan det mer vara som inte går via en säkring? Startmotorn? Som jag skrev i det första inlägget började lampan för motorelektronik lysa i samma veva som det här felet, kan den ha något med det att göra?
Nu har jag hittat felet! Tänkte skriva vad det var ifall någon råkar ut för något liknande.

Det var ett relä, det som går till pumpen som startar vid kallstart (för avgasrening). När jag kopplade ur det sjönk viloströmmen till 0.01A på mätaren. I efterhand så antar jag att varningslampan för motorelektronik var en ledtråd till felet.

Tack ska ni ha alla som hjälpt mig hitta felet!
XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]

Hej igen Mazzokie! Prova med: "Välj dit[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av litium[…]