Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wide
dali skrev:Etanol innehåller ca 40% mindre energi än bensin, det går alltså åt mer för att producera samma kraft. Dagens E85-motorer är dessutom inte optimerade för att köra på E85, de är i huvudsak anpassade för att gå på ren bensin. Har för mig jag läst att det beror på att alla avgasvärden (för typgodkännande) mäts på ren bensin.

Ja det är det som är så sjukt, man konverterar lite lätt för etanol. Så man har nån "miljöbil" att sälja. Sen att motorn inte är byggt för sprit det är det inte många som bryr sig.

Tycker Saab nya konceptbil med en 1,4L Etanolturbo på 200häst, är riktigt smart. Då kan man utnyttja etanolen på rätt sätt.
Alltså med tokhögt laddtryck, i detta fall 1,6Bar!! :lol:..
av mover
Hej!
Jag har leasingbil genom företaget o är nu inne på min 3:e V70 diesel.
De två första har varit med D5-motorn, men senast valde jag 2.4D eftersom det i princip skulle vara samma motor.
Jag har kört mina tidigare V70 c:a 8000 mil på 3 år och färddatorn har visat på en förbrukning på 0.59/0.60 l/mil
när jag lämnat in dom för byte. Jag har aldrig 0-ställt datorn (vad det nu innebär i praktiken o jag har aldrig räknat ut förbrukningen för hand). Det handlar om typ blandad körning med kanske max. 500 mil landsväg per år.

Min nya V70 med 2.4D-motorn har nu gått c:a 550 mil under samma körförhållanden och drar 33% mer bränsle enl. färddatorn (jag tankar också oftare) jmf med mina tidigare V70/D5:or och jag börjar bli lite orolig. Jag kommer att köra bilen kanske 5500 mil på 2-årsavtal och tyvärr har ju dieselpriset passerat bensinpriset - och jag betalar också bränslet själv. Alltsdå, kanske 30% mer bränsle till ett betydligt högre pris - det hela ser inte så bra ut som jag räknat med.
Och - Volvo specar 0.65 l/mil för blandad körning.

Kollade med servicekillen jag anlitar o han hade haft någon till som hade klagat på förbrukningen men hade ingen
möjlig felorsak som förklaring.

Några andra här på forumet som har samma erfarenhet av nya V70 2.4D som jag?
av edwall
mover skrev:

japp, upplever exakt samma sak med 2,4D motorn, typ 0,85 i blandad körning, men jag tror inte skillnaden beror på D5/2,4D motorn utan att volvo har misslyckats med optimering (mjukvarumässigt) med nya V70II
Användarvisningsbild
av henka35
edwall skrev:
mover skrev:

japp, upplever exakt samma sak med 2,4D motorn, typ 0,85 i blandad körning, men jag tror inte skillnaden beror på D5/2,4D motorn utan att volvo har misslyckats med optimering (mjukvarumässigt) med nya V70II
Låter inte bra, min V70II 2.0D drar i stadstrafik ca 0,85. Landsväg mellan 0,5 - 0,6 beroende på last och tempo :lol:
Jag hade en V70N 2.4 170hk tidigare och den drog 1,25 i stan och mellan 0,75-0,95 på landsväg beroende på tempo och last.
Så jag tjänar ca 0,4 liter/mil i stan med den nya bilen. Så min kalkyl ser ganska bra ut trots höga dieselpriser, eftersom jag kör mest stadstrafik med bilen.
/Henrik
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Sevak skrev:Vår s80-07 2.5T aut ligger enligt färddatorn på 13.2 Enligt färddatorn är det alltså 1.32 liter bilen? Den har rullat 950 mil och tycker den drar jävligt mkt. Men har en tung höger fot.
Kan sälla mig till samma siffror om vi kör i stadkörning endast, men med lite blandat 90-110 i detta så ha vår äntligen efter 900 mil sjunkit till 11,5 liter per 100 km. Det är i mina ögon fortfarande tokhögt, men den har iaf sjunkit under vår gamla xc90. (vilket vore f-n om den inte gjorde med tanke på luftmotstånd och tomvikt.....)
av Primus
Min bil ligger fortfarande högt. Nästan litern i blandad körning där det mesta iofs är statstrafik. Gjorde en längre resa på landsväg. Med lugnt tempo hamnade jag på 8,2 l/100Km. Volvo har ju helt missat att ordna förbrukningen på sina motorer. Som det nu verkar drar denna diesel-Volvo 10% mer än min tidigare BMW med bensin-sexa. Visst var den lättare och tvåhjulsdriven, men ändå.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
edwall skrev:
mover skrev:

Kör ni aut eller manuell? Nya automaterna ska ju vara mycket sportigare proggade så att det blir skojigare att köra men drar mera bränsle.
av PH Göteborg
Vi har en V70II D5 AWD manuell 6 vxl som nu gått 300 mil. Den ersatte en D5 AWD manuell 6 vxl 2005. Förbrukningen på ligger 30-40% högre för den nya bilen vid motsvarande körning. Nya bilen är ca 40 kg tyngre och har något högre effekt men när ett av de viktigaste målen för bilindustrin att sänka förbrukningen så känns det som om Volvo är helt fel ute.

I tekniska data för V70II från Volvos hemsida anges 0,83 l/mil för stadskörning och 0,55 för landsvägskörning viket i nuläget känns helt osannolikt. Körde häromdagen genom Halland på E6:an (fin motorväg ingastigningar) knappt 110 km/tim, mycket försiktigt, resultatet 0,86 l/mil. Gamla bilen hade klarat detta på omkring 0,6 l/mil.

Det är svårt att tro att man skal komma i närheten av Volvos siffror efter en inkörningsperid, någon som har erfarenhet från samma biltyp?
av Primus
Kör ni aut eller manuell? Nya automaterna ska ju vara mycket sportigare proggade så att det blir skojigare att köra men drar mera bränsle.
:-O) ... sportigare... Hahaha... Sportig är det sista man kan säga om min automat. Den är snarare inställd på att möta motorn så mjukt och försiktigt det bara går. Det gör att den är seg och långsam.
av Vålvå
Kan bara hålla med!Har en 2,4D man (V70II alltså), har gått c:a 450mil.
Har aldrig varit i närheten av fabrikssiffrorna,jag har testat landsvägskörning, nytankat och håller c:a 90-110 kmh i 20 mil och landar på 0,78 med ägg under foten,i stadskörning landar den på 0,90-0,95.Har lagt märke till att förbrukningen stiger markant när partikelfiltret ska brännas ur(syns på nuvarande förbrukning i färddatorn att den snittar minst 3dl till ,typ 0,8 vid 70kmh i konstant hastighet utan belastning).Tror att det är en av anledningarna.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 56

Någon här som har en bil i den nya f&a[…]

Uppdatering går inte in?

Hur har det gått?

XC40 Reacharge Twin motor

Ja du har säkert läst mina inlägg m[…]