Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bossa
I fredags så helt plötsligt så gick temperaturmätaren upp i nästan max under körning. Den ligger o pendar från mitten och upp till mellan de röda sträcken. Men ligger oftast mellan de röda sträcken. Idag så testade jag den igen o körde ca 1-2 och sen ställde jag mig o den gick på tomgång. Då lät det som att den gick ner i varvtal som att den blev lite bubblig och sen så flög temperatur mätaren upp igen till det högsta. Den låg på minimum när jag körde den där minuten. Sen max. Körde hem den igen o då pendlade den upp o ner. Vad tror ni är fel? Vågar inte köra den något mer nu. Kan bilen verkligen bli farligt varm på 2-3 min? Låter inte troligt? Kan det vara termostaten som är sönder o är det då så att bilen blir varm eller är det så att den bara indikerar det men att den inte är det? Någon som vart med om detta? Har en V40, 2,0t -01, fas 2. Kan tillägga att den alltid innan i fredags har sakta gått upp till mitten o sen har den legat där. Aldrig vart över mitten. Så har upplevt den som helt normal innan.
av pero02
Jag hade liknande problem. Kom med första riktiga kylan, tempmätaren skenade med det kom ingen värme. Klåparen innan hade fyllt på med för lite glykol, var nog mest vatten. Det blev en gegga i kylbehållaren och var säkert fruset i värmepaketet. Bytte glykol och problemet var borta. Hade turen att inget frusit sönder.

/Per
av Bossa
Nu startar inte ens bilen. Så fort man vrider runt nyckelns så skenar tempmätaren upp i taket och nödfläkten går som aldrig förr. Någon som vet om det kan ta med tempmätaren att göra att motorn inte startar?
av mattiasg
Låter som tempgivaren. Finns säkert någon skyddsmekanisk som hindrar start av överhettad motor, men jag är inte helt säker.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Samma tempgivare till instrumentet och motorstyrenheten. Ingen motorlampa som lyser? Styrenheten anser att signalen är orimlig om den motsvarar en temperatur på under -40ºC eller över 140ºC och sätter felkod. Om din givare säger t ex 130º är det inte säkert att det blir nån felkod, styrenheten tror fortfarande på signalen. Då blir det inte tillräckligt med bränsle för en kallstart.
Prova att koppla ur tempgivaren så styrenheten sätter felkod och går i limp home-läge. Då ersätts signalen med ett fast värde på 20º vid start.

Tempgivaren sitter på undre delen av termostathuset, där övre kylarslangen sitter på motorn. Lite trångt att komma åt...
av Bossa
Kan bara medela att det var bara tempgivaren som hade gett sig. Så med bärgning, jobb o reservdel så blev det 1950 kr :) Som hittat :)
av Steniz
Det var samma sak för mej.Jag bara chansade och böt temp.givaren och nu funkar allt igen,Ganska billit fel men nervpåfrästande. 45e och jag böt den själv,var lite trång om saligheten bara :)
av BiggieBoy
Tempgivaren ni pratar om som sitter under termostathuset har ju en kabel på sig som man ansluter i ett kontaktstycke en bit därifrån. Min fråga är om den kabeln sitter fast i givaren för i sådana fall har jag köpt fel givare...

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]