- tis 06 nov 2007, 02:35
#146881
Hur stor chans är det att ventiler klarat sig vid 1900 rpm:s rem smäll ?
Moderator: Moderatorer
JoeyJordison skrev:Hur stor chans är det att ventiler klarat sig vid 1900 rpm:s rem smäll ?Hur långt hade du kört med samma rem?
Fluffen skrev:Kamrem och spännrullar ska bytas enligt intervallerna ev vatten pump också om den drivs av kamremmen!
Om man inte byter enligt anvisningarna så är det som att be om ras.
Fick in en opel som hade kamremsras där de troligen bara hade bytt kamrem och inga spännrullar och reparationen skulle gå till ungefär 17 000kr, dvs mer än bilen är värd, nu ska troligen kunden sälja bilen för 3000-4000 kr, så det kan vara dyrt att inte sköta intervallerna rätt och byta allt som rör kamremmen.
Fluffen skrev:Inte så dyrt om man räknar på det igentligen tycker jag. Renovering av topplock (nya vetiler osv), ny vattenpump, spännrullar,kamrem och diverse samt arbetskostnad. Alternativet hade väl varit att byta toppen eller hela motorn men du har fortfarande en stor arbetskostnad om du inte är händig och byter själv.Jo faktist är verkstäder riktigt sviniga på att ta betalt. Dom flesta märkesverkstäder tar över 1 000 :- i timmen (ex: Pappa lämna in sin bil på BMW, 1100 i timmen ) . Ska du sedan som okunnig gå till en liten mindre verkstad för att landa på en billigare prislapp, ja då löper man större risk för att bli lurad ist. Men det är väll inte mycket o göra åt det
Det är så det ska fungera och anledning[…]