Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobba_
Hejsan!

Har på senaste märkt att de blivit allt trögare att få ur växlarna på min s60, någon som har något förslag på vad det kan vara för fel? :roll:
Spelar ingen roll hur långt ner man trycket kopplingen, lika trög i vilket fall.
Märkte att på morgonen efter att bilen stått hela natten blev den bättre, fast efter lite körning och bilen fick stå en stund var den likadan igen. Då krävs det att man drar spaken på ett speciellt sätt annars sitter den liksom fast :x

Har motoroljan något samband med växellådan?
Undrar även hur man får bort plasten runt växelspaken lättast? (spaceball) Kanske bara något där som behövs smöjas upp? :doubt:
Bilen är en -04 som gått strax över 10tusen mil.

Mvh :-O)
av jbl
Nej motoroljan har inget med lådan att göra.

Jag skulle byta oljan i din låda och se om det blir bättre. Sök på detta så får du mer info. Men ¨lådan är vajer styrd fortfarande om jag inte minns helt fel vad jag har läst. Så det skulle kanske kunna vara en bov i det hela.

Har du kollat nivån i bromsburken då det är en hydralisk koppling och delar vätskan med denna. Kanske behövs fyllas på och luftas?

Kommer inte ihåg hur man får bort plasten runt vxl spaken.
Användarvisningsbild
av tjotto
Jag har hört talas om nått i stil med "fel fett på splinesen". Att det hårdnar och måste bytas till annat... Demontering av växellåda och koppling osv....
av swenzzen
Väcker liv i en gammal tråd....
Hade (med betoning på HADE) samma problem på S80 2.5T -04, gick som en klocka att växla när den var kall men efter några mils körning var den hopplös att få i och ur växlarna. Värst var det att få ur dom.
Kollade runt, pratade med Volvo verkstad, kollade runt lite till, allt tydde på fel fett på ingående axel i lådan.
(där oftast felsymtomen är svårt att få i ettan och backen när den är kall)
Har bytt olja i lådan och kört ca 200mil.........nu går den som en klocka både varm och kall

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]