Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Alltså jag menar ju att när man kör i 80km/h eller mer och trycker ner bromspedalen, då kommer vibbrationerna i ratten.

okj, men centrerar man skivan enbart med den där tappen? och hur vet man att den sitter i centrum?

Om jag köper nya belägg och börjar om från början, kommer då mina vibbrationer att försvinna, eller har skivorna blevit skeva redan?

Tacksam för svar, mvh/Nicklas.
av Red Dragon
Vad för sorts bromsskivor har du köpt? Tillverkare? Nya eller beggade?
Min personliga gissning är att du har smuts emellan nav & skiva. (det räcker med ett enda gruskorn)
Det räcker ej med att borsta av navet, du måste skrapa bort rostoxiderna med ett stämjärn. Ytan ska se svarvad ut.
Avsluta med smärgelduk.

Passa även på att kolla skevheten (grovt) på skivorna med en stållinjal.

Ta bort all igen och slipa "HELT RENT" mellan navet och skivan, så ska du se att det fungerar.
Jag har tidigare bytt skivor utan att montera nya belägg, och det har alldrig misslyckats.
Men det är ju ingen nackdel att även montera nya belägg. :D
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Red Dragon skrev:Vad för sorts bromsskivor har du köpt? Tillverkare? Nya eller beggade?
Min personliga gissning är att du har smuts emellan nav & skiva. (det räcker med ett enda gruskorn)
Det räcker ej med att borsta av navet, du måste skrapa bort rostoxiderna med ett stämjärn. Ytan ska se svarvad ut.
Avsluta med smärgelduk.

Ta bort all igen och slipa "HELT RENT" mellan navet och skivan, så ska du se att det fungerar.
Jag har tidigare bytt skivor utan att montera nya belägg, och det har alldrig misslyckats.
Hej!

Jag har köpt biltemas bromsskivor till volvo 850 från årsm 92 4 håliga (nya)
okj kanske ska rengöra noggrannare på fälgnavet då.

tror du skivorna blevit sneda? :S

MVH/Nicklas.
av *pettson*
vrålvolvon skrev:
Red Dragon skrev:Vad för sorts bromsskivor har du köpt? Tillverkare? Nya eller beggade?
Avsluta med smärgelduk.

Hej!

Jag har köpt biltemas bromsskivor till volvo 850 från årsm 92 4 håliga (nya)
okj kanske ska rengöra noggrannare på fälgnavet då.

tror du skivorna blevit sneda? :S

MVH/Nicklas.
Jag vet iallafall så mycket som att under dom alla åren jag köpt skivor från biltema med flera har jag ALDRIG NÅNSIN stött på bromskivor som är skeva i kartongen.. Av den simpla anledningen att alla skivor är svarvade.. Hur dom blir efter monteringen bestäms till 99% av den som monterar.. Gör man det rätt och kör in dom rätt så blir det inga problem (gäller alla fabrikat). Felmontering brukar sluta med att man blir förbannad på allt och alla andra för att det är skitprodukter man påstår man fått i kartongen..
Tyvärr är jag ingen siare så jag kan inte berätta om dina skivor blivit skeva?.. Jag vet inte hur hårt du bromsat? Inte hur du monterat, Inte hur varma dom blivit.. ingen aning? Men riv dom..
av Red Dragon
Kanske bättre att reklamera skivorna. Om du sedan väntar någon månad, så kommer de nya bromsskivorna hem till Biltema.
Dessa nya skivor är både hålborrade samt slitsade, till lågpris. Ser ut som Tar-ox dyraste bromsskivor. :D
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Men varför vibbrerar det bara när man kör 80km/h eller mer? :S och om skivorna vore skeva så borde väll det vibbrera oavsätt om man bromsar eller inte? genom att det blir obalans...:S

/Nicklas
av Red Dragon
Skeva bromsskivor upptäcks oftast vid inbromsning. Om det vibrerar utan att du bromsar, så tyder det snarare på
att hjulet är obalanserat. Jag misstänker att du gjort någonting fel vid bytet av skivorna? Eller så är skivorna ordentligt
skeva. Jag vill EJ säga emot vår käre Pettson (mkt duktig kille) men jag har faktist själv fått helskeva bromsskivor från
just Biltema. Om du går till byten & återköp, så har de en mätareklocka under disken, med denna klocka mäter de upp skevheten.
Sist jag köpte bromsskivor fick de gå efter åtta st bromsskivor innan två felfria kunde väljas ut. Detta beror enl uppgift på
att skivorna svarvas DIREKT efter gjutningen. (De hinner ej svalna därav skevheten)
Så det är tyvärr mkt möjligt att du fått skeva bromsskivor.
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Red Dragon skrev:Skeva bromsskivor upptäcks oftast vid inbromsning. Om det vibrerar utan att du bromsar, så tyder det snarare på
att hjulet är obalanserat. Jag misstänker att du gjort någonting fel vid bytet av skivorna? Eller så är skivorna ordentligt
skeva. Jag vill EJ säga emot vår käre Pettson (mkt duktig kille) men jag har faktist själv fått helskeva bromsskivor från
just Biltema. Om du går till byten & återköp, så har de en mätareklocka under disken, med denna klocka mäter de upp skevheten.
Sist jag köpte bromsskivor fick de gå efter åtta st bromsskivor innan två felfria kunde väljas ut. Detta beror enl uppgift på
att skivorna svarvas DIREKT efter gjutningen. (De hinner ej svalna därav skevheten)
Så det är tyvärr mkt möjligt att du fått skeva bromsskivor.

okj så det kan lika gärna vara skeva bromsskivor i kartongen?, har man någon bytes ångerrätt på redan monterade bromsskivor?
kan en bilverkstad avgöra om skivorna är sneda? har dom en sån där mätareklocka?

MVH/Nicklas.
av Red Dragon
Har du kvittot kvar, så är det bara att plocka bort skivorna & be att få pengarna tillbaka. De nya sportskivorna som
snart finns i lager, håller dock betydligt högre kvalite'

Be Biltema att de mäter upp hur pass skeva dina återlämnade skivor är. Be dem även att mäta ett par nya direkt ur kartongen.
Hoppas du inte blir chockad, mätarenålen kommer att "HOPPA" fram över den nya bromsskivan.
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Red Dragon skrev:Har du kvittot kvar, så är det bara att plocka bort skivorna & be att få pengarna tillbaka. De nya sportskivorna som
snart finns i lager, håller dock betydligt högre kvalite'

Be Biltema att de mäter upp hur pass skeva dina återlämnade skivor är. Be dem även att mäta ett par nya direkt ur kartongen.
Hoppas du inte blir chockad, mätarenålen kommer att "HOPPA" fram över den nya bromsskivan.
hehe okj :D , ska väll kika lite på det där i helgen, har kvittot kvar så de lär väll bli att man lämnar tbx dom om man inte får till det med lite rengöring i helgen. Man kan ju kika lite själv om dom är skeva också med en linjal som du skrev tidigare också :D

Jag tror själv att det inte beror på monteringen då jag tyckte att jag gjorde det så noga, men man vet ju aldrig häller. Jag kännde på dom med handen idag och m,an kan ju inte rubba dom nått för hand iaf... :D

men dom där slittsade sportskivorna du snackar om lär väll kosta några hundringar till?, och sen så vill man ju ha samma/lika skivor runt om :D

MVH/Nicklas
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]

nä, det luktar os lång väg, .Jag s[…]