Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Fluffen skrev:Lugnar vi ner oss här lite tycker jag.....
Kunde inte sagt det bättre själv!
Hälsningar
Anders
Användarvisningsbild
av mikeyman35
köp en 850 lågmilare så är det nog inte något större problem..Jag sålde nyligt min 850 s -96 med 12000 mil på mätaren. Jag hade bilen i 3 år. Jag kan säga att reparationskostnaderna låg på under 1000:- om året. Bilfan gick ju nästan aldrig sönder. Fast det är klart, den var ju knappt inkörd heller :)
Användarvisningsbild
av lp1965
Red Dragon skrev:
Mikael G skrev:Seriöst, fan vad du skriver massa skit! Här kommer det en ung hyffsat grön kille och undrar lite och du bara helt ogrundat spyr ur dig massa skitsnack, lägg ner. Okej att du har taskiga erfarenheter men med tanke på din oseriösa framtoning så undrar jag om inte felet var skit bakom spakarna.

Stora motorn??? Vad jag vet så var alla svensksålda 940 bilar på 2,3 liter och således lika stora. Sen fanns det vad jag kan minnas ingen motor som hette B230BF, däremot fanns det en som hette B230FB men den var på 130 eller 131. Samma motor som B230F fast med vassare kam. Och var de 15 extra hästarna fanns mot F motorns 116 hk tror jag inte det finns nåt svar på.

Okej att det är billigare att äga en 940 men det är ju å andra sidan bara ett stenkast från en traktor, en vidareutveckling av Bolinder-Munktells jordbruksmaskiner.
)

Läs i forumet om 850 fiaskot, var & varannan är sönder? Om & Om igen.[/quote]

Så är det ju i ALLA forum OM ALLA bilar, det är ju därför dom finns, gå in å läs på http://www.nordicaudi.com och Audi TT t.e.x....eller MB`s FORUM, det står samma där med...FEL FEL FEL.....Finns det nån perfekt och felfri bil?
Senast redigerad av 1 lp1965, redigerad totalt 0 gånger.
av Mikael G
Red Dragon skrev:Läs i forumet om 850 fiaskot, var & varannan är sönder? Om & Om igen
Mikael G skrev:Hårda ord...
Forumet är ju just för 850 bilar och problem och frågor man har med dessa bilar. Klart det är mycket problem som kommer fram då, hade det vart ett Audi eller Hondaforum hade förmodligen problem om dessa bilar luftats. Sen är ju dessa bilar ganska vanliga på de svenska vägarna, många bilar = många problem.
Användarvisningsbild
av Phantom
Hur många gör egentligen ett inlägg där de skryter om hur bra deras bil är? När du är intresserad av en bil och får några problem så söker du dig gärna till ett forum...eller :?:
Många Volvo rullar på våra vägar och det är riktigt att de kanske har en högre felstatisitk då jämfört med importerade bilar som det inte finns lika många av. Hur många är då inne på alla bilars forum för att läsa problem på dessa?
Vad jag har erfarenhet och läst i forumet så finns de vanligaste felen uppräkande och bland det dyrbaraste är väl som sagt packning vxl-låda/motor :roll:
En bra bil och har gått rätt antal mil samt är rätt servad och körd är de flesta slidelar utbytta...dock mot nya slitdelar som kanske inte är konstruerade att hålla lika länge som original som fanns där från början. Varför finns "nice price" på Volvo? Inte är det väl för att så många just nu behöver byta dessa och VI ska få det billigare...troligen är det väl för att så många just nu måste byta dessa så de får in samma pengar för större antal byten och inte behöver samma marginal/del som tidigare :?: :!: :?: Har jag fel kanske så säg gärna till, men det är min reflektion av det hela.
Vi kanske istället ska fråga trådskaparen vilken prisklass han tänkt sig på bilen istället för att skrika att det är en dålig bil, och kunna rekommendera en likvärdig "bra" bil i den prisklassen.
Det finns alltid bra och dåliga biler inom alla märken :!:
Användarvisningsbild
av Henke850
Jag har kört 2500mil sedan i juni förra året då jag köpte den. Jag är helnöjd, har bytt olja några gånger och den går som en klocka, inte ett enda gnäll på besiktningen. Bilen såg nästan ny när jag köpte den och jag kände mig rätt säker på att det var ett välvårdat exemplar.

Jag har bara kört äldre mercor tidigare. I jämförelse är 850:n lite mer underhållande att köra, känns rappare i styrning och är väl lite mer praktisk. Dessutom väldigt beständig mot rost tycker jag. Mercorna däremot slog däremot 850 på fingrarna när det gäller motorvägskörning och kvalitetskänsla. Jag vet inte om 850:n kommer rulla 50-60000mil som mercorna gjorde utan en några större reparationer av motor eller växellåda. Men överlag, en bra praktisk bil som är rätt kul och mycket bekväm att köra. :) Men rasar 850:n så är det tillbaka till gamla 80talsmercor direkt.
av Lasse81
Hej.

Jag köpte en 850 -93:a i oktober/november förra året som då hade gått 25000 mil för 10.000:-

Det jag åtgärdat är:
Trasig vevhusventilation
Handbromsbackar
Kamrem, multirem, vattenpump, spännare.
Hjullager höger fram
Kärvande rattknut
Släpvagnskontakt
Rotor, fördelare och tändstift
Bussning övre motorfäste

Det enda felet som uppstått sen jag köpte bilen är att tandhjulet till ABS:en vf rostat bort.
De andra felen fanns på bilen när jag köpte den.
Det klonkar fortfarande i framvagnen, förmodligen är det bussningarna till krängningshämmaren, och min huvudcylinder till koppling bör bytas..

Jag tycker helt klart du ska köpa en 850 istället för en 940.
Är inte 940 baserad på 740? Och när kom 740:n?
Användarvisningsbild
av Claes74
Red Dragon skrev:
Mikael G skrev:Seriöst, fan vad du skriver massa skit! Här kommer det en ung hyffsat grön kille och undrar lite och du bara helt ogrundat spyr ur dig massa skitsnack, lägg ner. Okej att du har taskiga erfarenheter men med tanke på din oseriösa framtoning så undrar jag om inte felet var skit bakom spakarna.

Stora motorn??? Vad jag vet så var alla svensksålda 940 bilar på 2,3 liter och således lika stora. Sen fanns det vad jag kan minnas ingen motor som hette B230BF, däremot fanns det en som hette B230FB men den var på 130 eller 131. Samma motor som B230F fast med vassare kam. Och var de 15 extra hästarna fanns mot F motorns 116 hk tror jag inte det finns nåt svar på.

Okej att det är billigare att äga en 940 men det är ju å andra sidan bara ett stenkast från en traktor, en vidareutveckling av Bolinder-Munktells jordbruksmaskiner.
)

Läs i forumet om 850 fiaskot, var & varannan är sönder? Om & Om igen.[/quote]

Du har aldrig funderat på vad människor använder forumet till? kan det vara att få hjälp med problem tro?
Om du letar runt på 700/900 forumet så hitter du nog inte mycket annat där heller.
Människor använder forumet för att få hjälp och kan man då inte vara saklig utan bara häva ur sig massa skit så är det väl onödigt att skriva något alls.
min far körde sin importerade 850 glt -92:a i 28000 mil ca innan den blev stulen och mig veterligen hade han inga andra stora probem förutom att byta en abs sensor.
Som sagt de problemfria bilarna få du nog aldrig höra talas om här.
av *pettson*
Nej det är mera rimligt att hitta problembilar här.. då dom flesta frågar om just nån form av problem. Men kikar vi i tråden för 940 ser vi att där är lika mycket inlägg om problem. 940 är inte kända som problembilar.. och det är inte 850 serien heller.
Användarvisningsbild
av Claes74
joach1m skrev:Hallå alla! :D
Nu är det såhär att jag fyller snart 18 och vill väldigt gärna ha en 850 (sedan).
Jag har hört att man ska passa sig för vissa årsmodeller typ 92an kan ni berätta mer om det?
Vad finns det fler för vanliga fel på en 850 som man ska vara beredd på i framtiden och kanske ska kolla på när man köper bilen.
Hur mycket effekt/vrid har de olika motorerna?

En extra fråga, om jag köper en 850 så vill jag gärna ha likadana fälgar som t-gul http://www.blocket.se/vi/14745689.htm?ca=23_3_s Vad kostar sådana här? Finns det bara orginal eller kan man köpa kopior? Länka gärna:)

Hoppas att ni kan svara på mina frågor och ge en liten egen recention om er egen 850:)

Mvh Joachim
Ang fälg förfrågan så finns de som replicor, bla här:
http://www.nassjodack.se/system/start.a ... &HSID=1773

från 6900 för kompletta 16" med däck

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]