- tis 26 feb 2008, 12:13
-) Ja både folk och verkstan drar sej in i det längsta för att byta för att det är knöligt och kostar pengar.
Jag för min delen jobbar mest med 850/70 serie och där är det tyvärr väldigt vanlig med.. Men där finns alternativ, gillar man inte priset på svänghjulet (som är 6000 + byte för en 850) så handlar man ett vanligt svänghjul , eftersom man ändå byter packbox, kopplingspaket och urtramplager då man skruvar isär så kan man då välja alternativet till det vanliga svänhjulet istället, det är samma pris. Det gör att kunden kommer undan betydligt billigare om han vill genom ett begagnat standardsvänghjul (ett som gått runt 800 mil kostar 1000kr).
Dock är de inte en hit att handla begagnade dubbelmassehjul eftersom man inte vet skicket (går ju inte att se skicket på själva vulkningen osv) och inte vet hur länge det håller. Ett standardhjul är ju bara kolla ytan på så är det ju klart i princip.
sm5ugh skrev:Nej dom byter ofta INTE.. särskilt inte om dom ska betala. Ändå kände han till problemet?.. Det betyder att dom låter bli att åtgärda ett känt fel.. Det sa han ju själv.*pettson* skrev:Ok....mer intressant information! Tack, Pettson!sm5ugh skrev:Tack, Pettsson för informationen! Har fått den bekräftat från ytterligare en annan firma i Linköping som "bara" meckar med Volvo och Renault. Då blir det till att ringa Skobes i morgon och stoppa beställningen av länkarmsbussningen och be dem plocka hem ett svänghjul istället! Kommer dessutom att påminna dem om att de lovat att gå till botten med detta problemet då det redan fanns vid köpet....alltså ett garantijobb! :)Ja alltså grejen är ju att du kan få världens vibrationer av detta eftersom motorn inte driver konstant utan faktiskt pulserar ut sin kraft. Din lamell är stum för att svänghjulet ska ta upp vibrationerna. När så svänghjulet kollapsat så blir det ett ordentligt glapp som ställer till det.
Skobes... välkommen till motala.Varför är aldrig dom med när det är BRA reklam?.. :idea:
Har precis varit i kontakt med min mekaniker och visst kände han till svänghjulsfenomenet, men sa också att "sådana byter vi inte ofta, inte".
Det lät lite som ett försök till att få mig att tro att det inte är ett "vanligt" problem, men att de just inte byter så ofta kan ju också bero på priset! Folk drar sig så länge det bara går! Han lovade i alla fall att kolla upp det...jag ber att få återkomma med hans svar i nästa vecka...för då ska bilen in till doktorn igen! :(
Jag för min delen jobbar mest med 850/70 serie och där är det tyvärr väldigt vanlig med.. Men där finns alternativ, gillar man inte priset på svänghjulet (som är 6000 + byte för en 850) så handlar man ett vanligt svänghjul , eftersom man ändå byter packbox, kopplingspaket och urtramplager då man skruvar isär så kan man då välja alternativet till det vanliga svänhjulet istället, det är samma pris. Det gör att kunden kommer undan betydligt billigare om han vill genom ett begagnat standardsvänghjul (ett som gått runt 800 mil kostar 1000kr).
Dock är de inte en hit att handla begagnade dubbelmassehjul eftersom man inte vet skicket (går ju inte att se skicket på själva vulkningen osv) och inte vet hur länge det håller. Ett standardhjul är ju bara kolla ytan på så är det ju klart i princip.
Varför är aldrig dom med när det är BRA reklam?.. :idea:
- By Kermit75