Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
grammse skrev:
*pettson* skrev:
Problemet är aldrig att lossa dessa..
vill ej tjaffsa med dig men det är ju just det som tråden handlar om :wink: Bra tips hur man monterar igen, jag lyckas ganska bra lura av dig dina knep med mina dumma inlägg :D
Nej problemet är aldrig att lossa någonting egentligen. Utan baktanken är nog att kunna återmontera efter åtgärden.. :wink:
Menar VÅLD det öppnar allt.. men det går sällan att återmontera. Dessa plastringar är inte speciellt bra gjorda med djupa gängor med kassa toleranser så det är riktigt mjukt att återmontera så småningom. Det gör att man får vara försiktig vid borttagningen så inte ringen ger sej och blir skev. Det blir då riktigt irriterande att återmontera det. Det enda vi kan önska oss är att man valt en annan plastsort..
hooba skrev:Jag lyckades lossa skiten och montera ihop igen (hoppas jag). Använde vaselin på o-ring... Om nåt inte 100%, hur snabbt blir det motorstopp?
Du borde klara dig till soppan är slut :D På min gamle så åkte jag med taskig packning i 2 år, märkte det precis innan jag sålde när var där och rotade och såg att packningen var paj. Det som hände var att det kunde läcka lite soppa om man tankade fult.
Nu är det för f** nog!
Jag körde en sväng, stannade 1 timme, körde sen i 10 minuter och stannade i 20 minuter.
När det var dags att köra hem startade bilen, men dog rätt snabbt. Med lite gaspådrag ville
bilen inte alls starta, men på tomgång fuskade den några sekunder innan den dog. Efter
några omgångar med det här antänder motorn inte alls.

Vad har hänt senaste tiden?
1. Soppapumpen åkte på semester, men funkade efter jag skruvade ut den.
2. Bytt startmotor.

Har jag klantat till nåt när jag bytte startmotor?
Har du bytt soppapump eller fick du igång den gamla?

Har du bränsletryck vid railsen på motorn?
camaro69 skrev:Har du bytt soppapump eller fick du igång den gamla?

Har du bränsletryck vid railsen på motorn?
Jag fick igång gamla soppapumpen, men det kan ju vara så att den har blivit tokknäpp.
Har tyvärr inga instrument för att kolla bränsletryck...
Dessvärre är det väl bara att ta fram "pluskan" och köpa ny soppapump.
Dom brukar säga upp sig helt och inte bara ta semester.

Man behöver inte ha någon avancerad mätutrustning för att kolla om det kommer soppa vid railsen. Skruva bort ventilhatten och tryck med liten mejsel eller dyl för att se.
camaro69 skrev:Dessvärre är det väl bara att ta fram "pluskan" och köpa ny soppapump.

Man behöver inte ha någon avancerad mätutrustning för att kolla om det kommer soppa vid railsen. Skruva bort ventilhatten och tryck med liten mejsel eller dyl för att se.
Har nu tagit ur pumpen och kopplat den direkt till batteriet -> inga livstecken.
Men jag undrar; det är inte mycket spänning kvar på batteriet efter alla startförsöken, men pumpen skall väl inte ha mycket för att surra? Batterispänningen räcker för tillfället till centrallås och kupélampor.
av *pettson*
hooba skrev:
camaro69 skrev:Dessvärre är det väl bara att ta fram "pluskan" och köpa ny soppapump.

Har nu tagit ur pumpen och kopplat den direkt till batteriet -> inga livstecken.
Men jag undrar; det är inte mycket spänning kvar på batteriet efter alla startförsöken, men pumpen skall väl inte ha mycket för att surra? Batterispänningen räcker för tillfället till centrallås och kupélampor.
Pumpen är körd..
*pettson* skrev:Pumpen är körd..
Skrev jag inte det, fast med andra ord. :wink:
Bra att du bekräftar *pettson*.

Har pumpen jävlats en gång är det bara att byta.

Har en sprillans Boschpump till 855 1995 liggande på hyllan och säljes till mycket överkomligt pris.
Volvo 945 STARTAR EJ

Har du larm i bilen?

Ja, det är helt sagolikt vad folk verkar leva[…]

Hej, Jag har en del strul med min V70, det bö[…]

Laga rost Göteborg?

Gammal tråd kommit dit då jag ocks&ari[…]