Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joach1m
Hallå alla! :D
Nu är det såhär att jag fyller snart 18 och vill väldigt gärna ha en 850 (sedan).
Jag har hört att man ska passa sig för vissa årsmodeller typ 92an kan ni berätta mer om det?
Vad finns det fler för vanliga fel på en 850 som man ska vara beredd på i framtiden och kanske ska kolla på när man köper bilen.
Hur mycket effekt/vrid har de olika motorerna?

En extra fråga, om jag köper en 850 så vill jag gärna ha likadana fälgar som t-gul http://www.blocket.se/vi/14745689.htm?ca=23_3_s Vad kostar sådana här? Finns det bara orginal eller kan man köpa kopior? Länka gärna:)

Hoppas att ni kan svara på mina frågor och ge en liten egen recention om er egen 850:)

Mvh Joachim
av Red Dragon
Hej!

Jag vart varnad innan jag köpte min 1:a 850. Jag vågar nog påstå att det är en mkt känslig bil.
Det mesta och lite till går sönder på den. Om du nu är så urbota DUM att du trots allt köper en 850.
Så räkna då med reparationskostnader på ca: 1-2000:- per månad.

Om du nu inte direkt åker på "GENERALFELET" oljeläckage mellan motor och växellåda.
Att åtgärda detta standardfel kostar ca: 10.000:- plus allt det andra som rasar hela tiden.
Bilfaan är så urbota dålig att han står och går sönder stillastående. (självförstörande)

Jag vill nog påstå att "Volvo 850" är ett rullande problem. :-O)
Användarvisningsbild
av camaro69
@ Mr Red Dragon

Du måste ha haft maximal otur.

Min gamla 855 Turbo kostade inte ens 1 000 kronor om året i reparationer.
Förbannat bra bil. Sålde den till en kompis som är oerhört nöjd med bilen.
Startade jämt och inget strul. Kan bara rekommendera 850.
Men köp årsmodell 1995 eller nyare så du får nya fronten och 5 bultad fälg.

Skulle dock inte slanta 80 kakor för en gammal T-gul sedan.

8)
av Red Dragon
Om man läser lite på forumet, så verkar ovanligt många ha samma maximala otur som mig.
En del är så trötta att de kör skiten direkt till skroten.
av joach1m
Tjennare:)
Jag har hört talas om det där läckaget mellan motorn och växellådan och det är ju inte så kul men annars är det väl som vilken bil som helst eller? vissa har maximal otur och andra bara tur.

Nä tgul har jag inte tänkt köpa, bara fälgarna.
Och det är 95 som jag är mest inne på:)

Vad finns det för motorer egentligen? Vill ha något runt 170hk.

Om nu 850 är så dålig, vad finns det då för allternativ som är bättre? 940?
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Hej!

Jag skulle vilja säga att ABS bromsarna är ett väldigt vanligt fel på volvo 850, jag har en 93a GLE och jag har fått bytt både det ena och det andra som hör ABS bromsarna till ca 5-6000kr i reparations kostnader och då har jag gjort det mesta själv. Sen så är framvagnen väldigt känslig, men dock är det inga stora kostnader om man kan skruva lite själv, men som sagt ABS bromsarna är en olöst gåta på dessa bilar.

men annars så är det en väldigt skön bil att köra, mkt utrustning om du köper GLE eller GLT, allt har varit kanonbra förutom ABS bromsrna och framvagnen för mig.

Men jag skulle aldrig göra om sdamma misstag igen

MVH/Nicklas.
av joach1m
Hej
Okej så du tycker att det var ett misstag att du köpte bilen?
Det verkar bli väldigt dyrt om man köper en sån här bil..
av Mikael G
Jag är toknöjd med min 855 -96, var lika nöjd med mina gammla 855 Turbo -94! Det är alltid lite lotto att köpa beganad bil men om kollar bilen noga innan man slår till så har man iaf minimerat risken för att få onödigt mycket problem i framtiden.
av Red Dragon
Det stämmer bra det. Köper du en volvo 850 så är du snart utfattig.
Köper du en 850 GLT med 172hk och väljer att ha den helförsäkrad (utan bonus) så räkna då
med en försäkringspremie på ca 1.200:- OBS! per månad.
Sedan tillkommer bilskatten på detta 1.900:- Tung bil!
Plus stora reparationskostnader varje månad.
Du blir "GRÅHÅRIG" innan du fyllt 20 år.

Köp vad som helst istället för Volvo 850 = Nitlott. :lol:
av joach1m
Verkar bli dags att tänka på något annat då :( Vad rekomenderar ni för bil då?

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]