Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SweSA
#17342
Lugn och fin. Dom HAR kollat bromsskivorna. Har fullt förtroende för verkstaden. Bättre service har jag inte vart med om förrut. Kan serva bilen hos Volvos tjänestebilar för en billigare peng, men gör det heller hos "min" verkstad. Test med byte av högre drivaxel på g. Återkommer med resultat.
Mvh SweSA
av Robwes2000
#17676
Jag hade liknande besvär med vibrationer i högre hastigheter för nåt år sedan och det visade sig var en kolv i ena bakoket som satt sig. Märktes inte nåt vid inbromsning. Inget hörbart gnissel heller. Bara tråkigt irriterand vibration vid motorvägsfart. Man kunde dock ana att vibrationen kom bakifrån bilen när man körde.
Det var bara att lea upp kolven så försvann det:)
av SweSA
#17677
I dag bytte dom högra drivaxel för att kolla hur det blev. Det blev värre!!
Hur skumt som helst. All beröm till värkstaden då dom har felsökt ett antal gånger och ej tar betalt för detta. Har beställt tid hos en som har 4 hjulsinställning, och hoppas på det bästa.
Användarvisningsbild
av CarMan
#17683
tror fortfarande att felet liger i hjulen.
har du koll på om fälgen centrerar som den ska mot navet?
har du koll på om fälgarna är runda
av SweSA
#17688
Har jo ingen verktyg för att mäta/kolla detta, men skall som sagt in på en verkstad som har specialiserat sig på hjulinställningar. Skall mäta alla vinklar, kolla att däcken värkligen är runda mm mm.

Kostar 1k men det är det värd.

Börjar faktisk att bli lite trött på Volvo nu.
Hadde en 855 93 innan denna, och dom har inte blivit bättre i framvagnen. Klonk stagen är dom samma som förut.
Man tycker jo att dom borde ha åtgärdat ett problem som dom har känt till sedan 92. Dåligt tycker jag. Kör Volvo för att jag vill ha en säker och och strulfri bil, men det verkar som kvaliteten var bättre förut(240/740/940).
Tror ej att min nästa bil blir en Volvo.
Har faktisk redan kollat lite på Subaru då jag vill ha 4 hjulsdrift på min nästa bil. En sak kan jag garantera, det blir EJ en XC 70.
Mvh SweSA
av *pettson*
#17718
SweSA skrev:Har jo ingen verktyg för att mäta/kolla detta, men skall som sagt in på en verkstad som har specialiserat sig på hjulinställningar. Skall mäta alla vinklar, kolla att däcken värkligen är runda mm mm.

Kostar 1k men det är det värd.

Börjar faktisk att bli lite trött på Volvo nu.
Hadde en 855 93 innan denna, och dom har inte blivit bättre i framvagnen. Klonk stagen är dom samma som förut.
Man tycker jo att dom borde ha åtgärdat ett problem som dom har känt till sedan 92. Dåligt tycker jag. Kör Volvo för att jag vill ha en säker och och strulfri bil, men det verkar som kvaliteten var bättre förut(240/740/940).
Tror ej att min nästa bil blir en Volvo.
Har faktisk redan kollat lite på Subaru då jag vill ha 4 hjulsdrift på min nästa bil. En sak kan jag garantera, det blir EJ en XC 70.
Mvh SweSA
ja du gillar man inte klonk i stagen.. så får man undvika många fabrikat där.. volvo är långt ifrån ensamma..
Men en fråga bara.. har ni kollat nånting så enkelt som motorfästet under/bakom vevaxel remskivan? När det fästet sjunker så är inte längre drivaxlarna in line (framförallt höger) och då får man helt enkelt vibrationer..
detta är ett otroligt vanligt fel på 850 och 70 serien.. kika på det fästet ska du se.. du ser det enklast genom att plocka av höger framhjul och vika upp innerskärmen precis som vid ett kamremsbyte..
Notera nu att det SER inte trasigt ut..
sätt emellan ett bräckjärn mellan framvagnsramen och motorn.. kika på fästet och lyft..
om gummit töjer sej så är allt kalas.. om innerdelen (fästesbiten som sitter i motorn ) endast höjer sej så är den trasig, delarna är endast ihopvulkade. Vulkningen släpper nämligen..
av SweSA
#17747
Tycker dock att dom borde kunne åtgärda ett problem dom har känt till i snart 10 år.

Vill tacka för alla tips ni har kommit med. Kommer att visa nästa service gubbe denna tråd och be han kolla alla dessa punkter.

Mvh SweSA
Användarvisningsbild
av pie
#17926
Har liknande problem, V70 RAWD -00,(10 000mil) hittade att inre styrled var glapp i mer på högra sidan, bytt båda och även de yttre stysstagen.
Vibrationerna är kvar men dom börjar mer vid 100km/h istället för 80km/h.
Är det någon som har haft problem med styrstången/ratt eller snäckväxeln?
Jag har ett irriterande klonk från framvagnen när man kör i ojämnheter.
Inga sådana problem med den gamla 855 T5an från -94 (35 000mil) men där sitter Öhlin och lägre fjädrar.
Så SweSA när du får mer info från är jag mycket intresserad att höra vad som dinna meckar har sagt.
MVH PIE
av SweSA
#17928
Hej.

Klonk i framvagnen brukar jo vara (klonk) stagen fram.
Billigt att byta. Har även bytt vänster styrled, efter detta har jag fortfarande ett irriterande klonkljud fram. Dock blev jag mycket förvånad då jag stängde av min ac för att bättre kunne lysna efter oljudet, det blev tyst?
Startar ac igjen och där var klonket, av med ac, oljud tillbaks.
Skummt värre.
Skall in den 21 denna månad för att kolla hjulinställningar.
Återkommer efter det om resultat.

Mvh SweSA
Användarvisningsbild
av pie
#17930
Hej
Klonk stagen fram dessa bytter man var 5000mil;-), jo dessa är billiga ca 120:- på biltema. Dessa har jag bytt.
Funderar att göra dessa "klonk stag" justerbara, intressant att justera krängningshämmaren.
Jag tänker ev. att det beror på dåliga dämpare, eller bussningarna mot chassit?

MvH
PIE

Det visade sig att denna enhet och många and[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]