Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#176550
Laz skrev:nejdå jag har tändningen på hela tiden, tills jag får 111 i vanliga fal men den här felkoden vill sig inte raderas helt enkelt,,den vill sig inte lysa med fast sken som dom andra felen gjort o lätt tagits bort, just nu så går bilen bra (satt en klamma på vevhusventilations slangen som går till flamfällan och då vart tomgången stabil) men hursomhelt kommer jag inte igenom besiktningen med lamda lampan bländandes även om värdet är bra) finns det nå annat tjyv sätt o släcka den? tog också en multimeter på kontakterna som går till lamdasonden idag och den ena visade 5.0v och den andra 4,72v om det säger dig nåt pettson?
ja nu är vi där med vilket system du har.. Om du har massmätare har vi konstaterat att du inte har ett Fenix system.. då ska du ha en lambdasond som matas med 12V till värmen (dom två vita varav en ut och en in som jord..) Ingen kabel ska matas med 5v.. Så nu börjar jag undra vart resten av spänningen tagit vägen.. Det förklarar ju då varför styrdonet larmar livet ur sej om lambdan..

Spänningen hämtas via samma knutpunkt som spridarna använder (kontrollera så dom har 12v) och spänningen ska återfinnas i GRÖN kabel ute vid kontakten till lambdan. Har du inte 12v så måste du ta reda på VARFÖR det inte finns det. För du mäter väl med kontaktstycket ISÄR och mot chassiejord eftersom det är effektreglering på lambdan via styrdonet?
av Laz
#176572
ok det va som fan, knepigt att den har ström men ändå inte tillräckligt, har endast mätt på kontaktstycket från bilen med urdragna kablar, dock ej kopplat jord från chassiet bara direkt på, (testar chassiet imorn då) har ej mätt på lamdasondens kontakt ihopkopplad, kan den ger mer volt efter vad den behöver tro? den förra lamdasonden ska vara ny enligt förra ägarn såg ja nu på utskrivna blocket papper med men såg att den jag köpte nu är en bosch och den förra var en universal bätte kvalité kanske..

sen har han även nämt att abs kransen i fram måste bytas,,säkringarna var urdragna till abs pump,controller så jag satt i dom och lampan slockan men när jag kom till 30kmh så smattrade det illa från abs´n och lampan tändes och när jag då petade på brommsen så slog pedalen tillbaka hysteriskt , tänkte bara checka om det är mera än kransen eller nåt helt annat som är dyrare? men kör såklart med säkringarna ur nu med lampan tänd för ananrs går det inte o stanna så lätt hehe.. nåja vi fokuserar först o främst på lamdan men bara en tanke som slog till då jag testa abs´n idag med för första gången. tack på förhand
av *pettson*
#176585
Laz skrev:ok det va som fan, knepigt att den har ström men ändå inte tillräckligt, har endast mätt på kontaktstycket från bilen med urdragna kablar, dock ej kopplat jord från chassiet bara direkt på, (testar chassiet imorn då) har ej mätt på lamdasondens kontakt ihopkopplad, kan den ger mer volt efter vad den behöver tro? den förra lamdasonden ska vara ny enligt förra ägarn såg ja nu på utskrivna blocket papper med men såg att den jag köpte nu är en bosch och den förra var en universal bätte kvalité kanske..

sen har han även nämt att abs kransen i fram måste bytas,,säkringarna var urdragna till abs pump,controller så jag satt i dom och lampan slockan men när jag kom till 30kmh så smattrade det illa från abs´n och lampan tändes och när jag då petade på brommsen så slog pedalen tillbaka hysteriskt , tänkte bara checka om det är mera än kransen eller nåt helt annat som är dyrare? men kör såklart med säkringarna ur nu med lampan tänd för ananrs går det inte o stanna så lätt hehe.. nåja vi fokuserar först o främst på lamdan men bara en tanke som slog till då jag testa abs´n idag med för första gången. tack på förhand
mät med sonden urkopplad och mot chassiejord. Mätvärdet du får mellan kablarna på värmeslingan kan ju bli vadsomhelst eftersom den ska effektreglera i viss mån. 12v vill vi ha.. Strunta i sonden tills spänningen återvänt..
Japp det är en krans.. sen är det upp till var och en om man önskar köpa en krans och böka eller om man köper hel knut inkl tandring för ca 300kr extra mot vad bara ringen kostar..

Törs jag fråga varför man köper en bil behäftad med massor med fel om man inte vet med sej säkert att man själv klarar ut dom?.. :-)-)
av *pettson*
#176590
*pettson* skrev:
Laz skrev:ok det va som fan, knepigt att den har ström men ändå inte tillräckligt, har endast mätt på kontaktstycket från bilen med urdragna kablar, dock ej kopplat jord från chassiet bara direkt på, (testar chassiet imorn då) har ej mätt på lamdasondens kontakt ihopkopplad, kan den ger mer volt efter vad den behöver tro? den förra lamdasonden ska vara ny enligt förra ägarn såg ja nu på utskrivna blocket papper med men såg att den jag köpte nu är en bosch och den förra var en universal bätte kvalité kanske..

sen har han även nämt att abs kransen i fram måste bytas,,säkringarna var urdragna till abs pump,controller så jag satt i dom och lampan slockan men när jag kom till 30kmh så smattrade det illa från abs´n och lampan tändes och när jag då petade på brommsen så slog pedalen tillbaka hysteriskt , tänkte bara checka om det är mera än kransen eller nåt helt annat som är dyrare? men kör såklart med säkringarna ur nu med lampan tänd för ananrs går det inte o stanna så lätt hehe.. nåja vi fokuserar först o främst på lamdan men bara en tanke som slog till då jag testa abs´n idag med för första gången. tack på förhand
mät med sonden urkopplad och mot chassiejord. Mätvärdet du får mellan kablarna på värmeslingan kan ju bli vadsomhelst eftersom den ska effektreglera i viss mån. 12v vill vi ha.. Strunta i sonden tills spänningen återvänt..
Japp det är en krans.. sen är det upp till var och en om man önskar köpa en krans och böka eller om man köper hel knut inkl tandring för ca 300kr extra mot vad bara ringen kostar..

Törs jag fråga varför man köper en bil behäftad med massor med fel om man inte vet med sej säkert att man själv klarar ut dom?.. :-)-)
av Laz
#176699
japp den har då 12v nu mot chassie jord! så jag koppla i kontakten igen och testade nollställning såg då att det vart en till följd med 5-1-1 efter och sen vela den lysa klartecken :) märkligt men bra, nu har jag kört 30 minuter felfritt suveränt! :)
blir o ta itur med abs´n nästa löning , om du har bilder på smidigt reperation sätt så lägg gärna upp dom 8)
redera felkoder ur a6 2-2-2 , 4,4,4 , 3,2,2 ena för säkringen är ur dock.. tack ska du ha för all hjälp! underbart!
XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]

Hej igen Mazzokie! Prova med: "Välj dit[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av litium[…]