Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sola454
Hej!

Jag har en -05 2,4d som sedan ett par veckor tillbaka, ibald ryker vitt (mycket...)

Först trdde jag det var damm från allt grus i väggrenen när jag tittade i backspegeln, men, nej, det kommer ur avgasröret. Har sedan des hänt vid tre olika tilfällen.
Man är ute och kör och allt är normalt, sedan sätter det igång att ryka, för att senare sluta....

Vit rök brukar ju betyda vatten/glykol, men expkärlet är fortfarande fullt.

Vad kan detta vara?

Hur fungerar partikellfiltret? Kan det påverka?

mvh
Lasse
Användarvisningsbild
av Bothner
Kan vara din dieselvärmare som startat eller stängt av sig precis. Då kan det bolma vitt om V el H hjulhus fram.
av TerSve
Kan det inte vara så att det är en urbränningsfunktion av partikelfiltret som har gått igång? Då ökar bränslemängden för att få filtret varmare.
av dali
Är det en 163 hk 2.4D som började säljas som modellår 2006?

Om det är den äldre varianten (130 hk) så har den inget partikelfilter.
av sola454
Förlåt mig, jag har en -06 den med 163hk motorn.

Dieselvärmaren släpper väl avgaserna under ena framskärmen, inte ur avgasröret?
Urbränning av partikel filtret... Jag har ingen aning, jag vet ju att det görs men hur det beter sig har jag ingen aning om, det konstiga (tycker jag) är ju att det ryker vitt...

Någon som har upplev något liknande på sin diesel bil med p-filter?

/Lasse
Användarvisningsbild
av gooose
Kolla oljan så att det inte är olja som förbrukas från motorn
Hur långt har din bil rullat ?

//Goose
av sola454
Hej!

Bilen har rullar 5300mil.
Ska kolla oljan när jag kommer hem. Men jag upplever röken som vit. Och så tycker jag att det är konstigt att det bara är ibland...

Hände senast igår, då såg jag "dimma" bakom bilen i backspegeln, stannade då syntes inte röken, men om jag gasade till så såg man vit rök komma ut avgasröret....

//Lasse
Användarvisningsbild
av VolvoB20
...är det inte bara så att ...

Om du fis-kör så att avgasröret inte ligger över 100 grader så kondenserar vattnet ut och samlas i rör och dämpare. När du sedan gasar på så att det blir varmare än 100 grader kommer det ut som kondensånga.....
Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]