NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rensvind
Hej på er.
Har klurat på ännu en dum fråga.
Vad jag vet sitter det B5254 T3 i en S40 T5.
Nu undrar jag är "B5254" koden för motorn medans TX är specifikt för turbovalet? Eller ska det hela avkodas som en enda kod. Det vill säga, "B5254 T4" ska i så fall läsas som en helt annan motor?

Det som fick mig att undra är bland annat att jag upptäckte att B5254 verkar sitta i S60R. Jag tror S60R har en turbo som heter något med KK26 eller KK24 eller liknande, medans S40 T5 väl har en annan turbo - men är motorn i övrigt densamma?

Jag menar.. Innebär en motorkod alltid att det är samma motor?
Som glad amatör känns det lockande att då tänka att om Volvo (som måste tänka på hållbarhet etc) med en viss turbo tar ut 300 hästar ur B5254 så borde byte av turbo och annan nödvändig modifikation kunna hålla utan att riskera motorras, utan att så att säga öppna motorn?
Användarvisningsbild
av poseidon
Nu har jag inte koll på motorkoder MEN jag vet att man måste göra SÅÅÅÅÅ mycket mer för att få en motor att hålla för alla driftsförhållanden om man vill öka effekten från 220 till 300 Hk.

Antagligen så måste man byta kolvar, annan profil på kamaxelnockar, ha större spridare, kanske andra cylinderfoder. Kanske intercooler, större vattenpump - mer å kyla etc etc.

Visst du kan byta turbo å få 300 hk utan att göra mer än mjukvaruändringar men då kanske den pajar när du hänger på husvagnen eller blåser på på Autobahn. Bilar skall hålla för mer än att stolt visas upp på konsumparkeringen i småstan.
Användarvisningsbild
av hozz
Vad jag vet sitter det B5254 T3 i en S40 T5.
Från MY-08 heter den B5254 T7 och har 230hk.
av Rensvind
Och frågan kvarstår - ska hela koden läsas som en enda motor? DVS som B5254T3 / B5254T7 eller är B5254 samma motor på desamma? Det vill säga, är TX kopplat till turbon?
Det är ju samma cylindervolym på alla B5254 så tanken går ju lätt åt att det är samma motor men olika turbos? Eller är B5254 just bara en delkod i motorn och i princip inte säger mycket mer än att de delar vissa egenskaper som cylindervolym?
Jag vet att det inte bara räcker med att byta turbo men för att gå steget längre är det väl relevant att veta vad för något som sitter under huven (bland annat), och då är det ju intressant att veta vad som skiljer min B5254 i S40n från den B5254 som sitter i S60R?
av viktore
Inte samma motor. andra stakar,vev,kolvar i R-motorn. Vidare har R'en dubbla laddluftskylare och som sagt k24 snurra.

Sen ska man inte glömma att T5an ju är en lågtryckare, så där finns mer att hämta. Enbart chip+helsatsavgas ger enligt trimfirmorna runt 280hp. Hur mycket man kan trimma utan att öppna motorn är en bra fråga, har endast sett s40/v50/c30 bilar med chip och sportavgassystem so far, men det är ju relativt nya bilar så antagligen vill inte folk lägga ut pengar på mer trim förren garanti och dyl. gått ut.
Användarvisningsbild
av Micke_d
Tänkte bara klargöra vad dom olika sakerna står för:-) tex B5254T7

B =Bensin
5=antal cylindrar
25 står för 2.5 liter motor
4 står fär 4 ventiler/cylinder
T = turbo och
7an är vertion nummret på motorn,

vill man veta mer så måste man slå i papprerna för att kolla exact vad motorn innehåller

Hoppas detta kunde vara till hjälp för någon :-p
av Rensvind
Micke_d skrev:Tänkte bara klargöra vad dom olika sakerna står för:-) tex B5254T7

B =Bensin
5=antal cylindrar
25 står för 2.5 liter motor
4 står fär 4 ventiler/cylinder
T = turbo och
7an är vertion nummret på motorn,

vill man veta mer så måste man slå i papprerna för att kolla exact vad motorn innehåller

Hoppas detta kunde vara till hjälp för någon :-p

Det svaret jag sökte efter. Tackar! :)
Men.. "vertion nummret" ? menar du version nummer?

Om fallet är version: Högre är det samma som nyare version då?
Det finns inte möjlighet till enkel men mer detaljerad information kring volvos motorer? Ibland verkar det precis som om att det till och med är svårt att få en mekaniker på volvo att säga.. sist jag ringde dem visste de inte svaret på mina dumma frågor.. haha. :)
av borg
viktore skrev:Inte samma motor. andra stakar,vev,kolvar i R-motorn. Vidare har R'en dubbla laddluftskylare och som sagt k24 snurra.

Sen ska man inte glömma att T5an ju är en lågtryckare, så där finns mer att hämta. Enbart chip+helsatsavgas ger enligt trimfirmorna runt 280hp. Hur mycket man kan trimma utan att öppna motorn är en bra fråga, har endast sett s40/v50/c30 bilar med chip och sportavgassystem so far, men det är ju relativt nya bilar så antagligen vill inte folk lägga ut pengar på mer trim förren garanti och dyl. gått ut.
Hej,

Sitter inte det en 14T-snurra i den motorn, isåfall så tycker jag att 280hk med avgas+chip verkar vara väääldigt överdrivna siffror som trimfirmorna presenterar, tror inte ens att spridarna fixar det.
av XzOn
Var det något sådant du tänkte på?
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... 31&t=31124
Kan väl även lägga till att du har den "korta" 5 cylindriga motorn i din bil, den sitter i S40N/V50 och C70N har jag för mig.
Och 7:an efter T står för "version" 7.
Tack TPC för infon!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Vet inte om det är samma på S40/V50, men på C30 är kylningen det som sätter 'käppar i hjulet'. Men det går ju att lösa det med! :wink:

Såg på Rica:s sida att det finns ett steg till S40/V50/C30 T5 som ger 325hk+/500Nm+. Då byter dom bland annat till en GT2871R-turbo.
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]