NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattdahl
Har nu min första bil med Bi-Xenon-ljus.

Den mesta körningen hittills har varit mörkerkörning och jag upplever väldigt ofta att mötande bilister blinkar åt mig, vilket de inte gjorde med den förra bilen med vanlig halogen-ljus.

Vad är er erfarenhet? blinkar mötande ofta till er med xenon-ljus. Vet ju själv att om man möter en bil med xenonljus och denna råkar åka i ett gupp eller något så kan det upplevas som bländande, men inte tycker jag att xenonljus i allmänhet är bländande.

Det är dessutom aktiva Bi-xenonljus på denna bil, men att den vrider ljusen i sidled borde ju inte blända folk.
Jag har också Bi-Xenon-ljus men jag upplever inte att mötande trafik blir bländad. Däremot så bländar dom av ganska tidigt när man kommer med original heljus! :D
av Bebbe56
Jag har iofs inte aktiva ljus, men jag hade samma problem. Jag blinkade friskt tillbaka, bla på farbror blå. (Såg inte att det var han förrän vi var jämsides :lol: ) Åkte till verkstaden för kontroll och höger ljus var lite högt, bara ngn mm. Efter det så blinkar inte mötande längre.
Har aldrig upplevt minsta lilla bländning mina pekade i backen 10-15 meter framför bilen
Sen vid en 45000 kronors service bytte dom båda lamphusen pga nån trasig justerskruv son inte fanns som reservdel
till en 2 år gammal bil
fast mekken (en kompis till mig) rattade in dom "outlawstyle" 2 mm för högt
efter det är dom fortfarande låga
men jag slipper köra den har 3 bilar nu och kör med glädje vw till jobbet (7 mil)
kärringen får ha v50n till sitt jobb (3 km)
vet inte hur det ska gå med tanke på att den inte hann bli varm på 3 mil när jag körde den
men det finns inga vintrar längre som tur är
av volley
Tjenare,

Har en V50 2008 med aktiva bi-xenon och jag har inte upplevt några problem alls. :)

Med xenon-ljusen kan man nästan se kanten på ljuskäglan, medan ljusen på min gamla bil mer lös "allmänt framåt". Jag misstänker därför att mötande bilister märker en större skillnad i ljusstyrka när en bil med xenon-ljus guppar än en med traditionella ljus?

För övrigt har jag inte hunnit köra så mycket på mörk slingrande väg, men de mil jag kört var riktigt riktigt trevliga. Käglorna sticker ut lagom mycket i skogen och ihop med bra torkarblad och den aktiva funktionen på ljusen undrar man lite hur sjutton man kunde se något alls innan. Helljusen är även de riktigt grymma. Så jag är positiv, hittills... :)

//
vly
Användarvisningsbild
av hozz
Tyvärr händer det mig ofta på kvällarna när det är mörkt att mötande "klagar" med att slänga på sitt helljus.
Åkte in till Bilia härom veckan för koll av inställningen . Allt stod rätt till ,så ingen justering behövdes, men en kalibrering av givarna gjordes.
En fundering bara. Jag har kört ett flertal andra bilar av annat fabrikat av bil med Xenonljus. På samtliga utom min bil när man startar så gör ljuset någon höjdjustering innan ljuset ställer sig i rätt position (man ser en dykning av ljuset sedan höjs det till normalläget), men inte på min. Ska det vara så på Volvon?
av plamek
Min D5 har "Bi-Xenon" ljus, alltså Xenon på halvljus och Xenon+Halogen på helljus. Men många menar att "Bi-Xenon" betyder att både halv och helljusreflektorerna har Xenonlampor? Betyder Bi-Xenon olika på olika bilmärken?

Da det har vært, flere hundre klikk på[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]