Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var precis inne på Mekonomens hemsida för att kolla priser för en ny "Kamaxellägesgivare"
Ser dessvärre ej ut att finnas någon sådan i Mekonomens sortiment?
Den enda givaren jag kan hitta är en "Tändlägesgivare" artnr 14-0232101030. ? Pris: 1.128:- :-O)

En fråga: Är det bättre att köpa "kamaxelgivaren" hos Mekonomen (om den nu finns där?)= 3 års garanti. (Volvo orig 1 år)
Senast redigerad av 1 Red Dragon, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
Red Dragon skrev:Var precis inne på Mekonomens hemsida för att kolla priser för en ny "Kamaxellägesgivare"
Ser dessvärre ej ut att finnas någon sådan i Mekonomens sortiment?
Den enda givaren jag kan hitta är en "Tändlägesgivare" artnr 14-0232101030. ? Pris: 1.128:- :-O)

En fråga: Är det bättre att köpa "kamaxelgivaren" hos Mekonomen (om den nu finns där?)= 3 års garanti. (Volvo orig 1 år)
Vi gör det helt klart.. volvo tar 1300 och mekonomen 1128.. ALLA har tre års garanti.. det är bara mekonomen som skryter om det. Dom behandlar dock garantin EXAKT som konsumentköplagen säger.. Alltså lika krångligt som om du går till volvo efter 2-3 år..

MEn lagen säger..

Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut så gäller konsumentköplagen (se nedan):
Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.
Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.
Tack! för utmärkt info pettson...en annan fråga: Finns det någon kvalitativ skillnad mellan Mekonomens "Kamaxelgivare" samt Volvos egen?
Läste i tidningen: Vi Bilägare, att de rekommenderade köp av reservdelar hos Mekonomen istället för Volvo originaldelar som
ibland håller en urusel kvalite.Den gången gällde det KINA tillverkade hjullager till Volvo S60 (utan fett)som endast höll 500 mil. Vi Bilägare
rekommenderade då istället Mekonomens utmärka Tysktillverkade hjullager (inkl tre års fabriksgaranti) inget krångel med åberopande
av konsumentköplagen. Tre års fabriksgaranti rakt av utan minsta bevisbörda för kunden.

Kan det vara så illa att även Mekonomens Kamaxelgivare håller betydligt högre kvalitet än Volvos Kinatillverkning?
Har även hört på omvägar att den nya sortens Kamaxelgivare är förstärkt (ombyggd) för att hålla bättre??
av *pettson*
Red Dragon skrev:Tack! för utmärkt info pettson...en annan fråga: Finns det någon kvalitativ skillnad mellan Mekonomens "Kamaxelgivare" samt Volvos egen?
Läste i tidningen: Vi Bilägare, att de rekommenderade köp av reservdelar hos Mekonomen istället för Volvo originaldelar som
ibland håller en urusel kvalite.Den gången gällde det KINA tillverkade hjullager till Volvo S60 (utan fett)som endast höll 500 mil. Vi Bilägare
rekommenderade då istället Mekonomens utmärka Tysktillverkade hjullager (inkl tre års fabriksgaranti) inget krångel med åberopande
av konsumentköplagen. Tre års fabriksgaranti rakt av utan minsta bevisbörda för kunden.

Kan det vara så illa att även Mekonomens Kamaxelgivare håller betydligt högre kvalitet än Volvos Kinatillverkning?
Har även hört på omvägar att den nya sortens Kamaxelgivare är förstärkt (ombyggd) för att hålla bättre??
För det första säljer inte mekonomen några tysktillverkade lager. Dom säljer rouville som i sin tur är grossist och köper upp allt. Du kan få ett skf eller nåt annat i kartongen (t.ex FAG) precis som på volvo.. Men även Skf lagren går ned sej på nolltid av nån anledning.. Ett typexempel är att originallagren på bilen rullar upp till 20-25000 mil.. medans ersättningslagren från volvo eller meko inte rullar mera än ca 6-8000 mil.. Man tycker uppenbarligen det är för lång tid mellan inköpen. Men med dom flestas körning så hamnar ju lagerbytena utanför dom 3 åren..
Vad gäller att mekonomen tar tillbaka utan krångel är bull.. jag fick bevisa att mina skivor var skeva (brembomax) efter ca 1400 mils körning (1½ år) så slog dom sej som trattkantareller och jag vet inte ens idag varför. Dock så sa man.. dom är 1400 mil gamla och därmed så tar inte vi emot dom. Efter mycket tjafs så ville man INTE ge mej några nya utan skickade dom gamla utan att jag skulle få några innan svaret kom tillbaka. Efter ännu mera tjafs så fick jag ut skivor mot att dom fick min hemadress och nummer osv och att dom fick skriva mej en skuldsedel som skulle betalas om Dom inte fick igenom garantin..
Jag har inte hört nåt mera om det.. Men så värstans lätt var det inte..
Kamaxelgivarna är av samma kvalitet och det finns inga slitdelar på dom..
Oj, det var inte illa. Fick du igenom en reklamation på SKEVA bromsskivor som dessutom använts i 1½ år? Det kallar jag UTMÄRKTA garantiåtaganden. (All heder åt Mekonomen)
Hade du försökt med att få igenom detta omöjliga garantianspråk hos Volvo, så hade de förmodligen ringt Psyk-akuten. (tvångströja) :-O)
av *pettson*
Red Dragon skrev:Oj, det var inte illa. Fick du igenom en reklamation på SKEVA bromsskivor som dessutom använts i 1½ år? Det kallar jag UTMÄRKTA garantiåtaganden. (All heder åt Mekonomen)
Hade du försökt med att få igenom detta omöjliga garantianspråk hos Volvo, så hade de förmodligen ringt Psyk-akuten. (tvångströja) :-O)
Nej det är ingen heder åt mekonomen.. det är inget omöjligt?.. Det är TRE års garanti.. även på volvo.. Och eftersom felet inte visat sej på dom första 1½ åren och jag kan bevisa genom skicket att dom inte är buskörda så.. då har dom inget val. Det är ett fabriksfel.. Men se dom hade aldrig hört om skeva max skivor.. så jag skrev ut 15 sidor med klagomål från olika forum.. sen var den saken biff..
Nu har jag beställt en ny "Kamaxelgivare" från Mekonomen. Pris: 1.128:- (inkl moms & frakt.)
Jag frågade om den tre åriga garantin gällde utan förbehåll? Det gjorde den, blir det fel på varan inom tre år så byter de omg ut den
mot en ny vara. (om den nu ej är misshandlad)

Fick även uppgift om att anledningen till att så många Kamaxelgivare går sönder, beror på bristfällig jord? (Kortis) ?:-/
Kamaxelgivaren hos Mekonomen kommer direkt från BOSCH fabriken i KINA. (samma som Volvos) ??:-/
av *pettson*
Red Dragon skrev:Nu har jag beställt en ny "Kamaxelgivare" från Mekonomen. Pris: 1.128:- (inkl moms & frakt.)
Jag frågade om den tre åriga garantin gällde utan förbehåll? Det gjorde den, blir det fel på varan inom tre år så byter de omg ut den
mot en ny vara. (om den nu ej är misshandlad)

Fick även uppgift om att anledningen till att så många Kamaxelgivare går sönder, beror på bristfällig jord? (Kortis) ?:-/
Kamaxelgivaren hos Mekonomen kommer direkt från BOSCH fabriken i KINA. (samma som Volvos) ??:-/

kamaxelgivaren kan inte gå sönder på grund av dålig jord.. däremot är 95% kabelbrott jag har säkert lagat 50st själv... ja man byter alltid ut allt utan problem i teorin.. naturligtvis slåss man ALLTID om startmotorer, generatorer, lyktor och givare.. Eftersom där har ALLTID kunden säkerligen *kopplat fel* så som du sa nu om *jordfel.* går den sönder och dom misstänker jordfel tja då får du ingen ny.. Dock är jordfel inte alls nån vanlig orsak eller ens möjlighet men det spelar mindre roll..
I övrigt så vet jag inte riktigt vad man menar med *Så många* det brukar handla om en per bil per 10 år ungefär..
Brukar kabelbrottet vara på kabeln från kamaxelgivaren? eller på kabeln som den kopplas samman med?
Räcker det med att mäta kontinuteten mellan lödningen i givaren samt vidare ut till dess två poliga kontakt. (givaren borttagen)
Brukar kabelbrotten vara på samma ställe? i så fall var?

En annan fråga: Måste man släcka ev, felmeddelanden innan det kan fungera igen? ?:-/
av *pettson*
Red Dragon skrev:Brukar kabelbrottet vara på kabeln från kamaxelgivaren? eller på kabeln som den kopplas samman med?
Räcker det med att mäta kontinuteten mellan lödningen i givaren samt vidare ut till dess två poliga kontakt. (givaren borttagen)
Brukar kabelbrotten vara på samma ställe? i så fall var?

En annan fråga: Måste man släcka ev, felmeddelanden innan det kan fungera igen? ?:-/
kabeltypen är platt kabel med mjukt hölje brotten blir från mitten och uppåt på givarkabeln på grund av vibrationer. Om du tar kabeln i handen kan man känna brottet som ett veck.. vill man man mäta. Dock är brotten så tydliga om dom uppstått att mätning är oftast onödig..
XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]

Hej igen Mazzokie! Prova med: "Välj dit[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av litium[…]