Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Laz
ok ska kika närmare på toppen då, vore ju riktigt tråkigt men tack för tips ,min har nu rullat 37.400,
värt o nämna har kapat luftboxen och kört på öppet filter ett tag med,,kanske att det e lättare att få skit på lmm?
den törs man ju inte rengöra heller går ju sönder direkt..
av *pettson*
Laz skrev:åkte hem på lunchrasten idag fram o tillbaka, men på tillbaka vägen tappade bilen all kraft mitt i farten o dog ut tillslut..svarade inget hur jag än gasade men startar igång direkt när jag vrider på tändningen sen han jag bara 100meter till och samma sak igen.. ca 600 meter totalt fram o tillbaka ,,helt oroligt vad en varierar nu! ??:-/
så efter det bestämmde jag mig för att spruta stargas över motor o slangar men ingen skillnad gjorde även rent spjällhuset som var totalt nersotat, snart har jag bytt o gjort rent allt under huven blir tokig snart,,sista jag böt var fördlerarlocket då det här börja ..det ena efter det andra hela tiden.. nåja felkod 5-1-2 får jag inte väck men den ska väl inte bete sig sådär om nu lamdan är trasig isf finns det nå tips om man kan kolla om det är trasigt? kostar ju så jävligt o byta :(
Släck felkoden..med motorn KALL...
ta loss kabeln till massmätaren. Starta bilen.. Går bilen bättre?
Om så är .. är massmätaren dålig... Om den går ännu värre är INTE massmätaren problemet.. Kika även på kontaktstiften till massmätaren dom har en tendens till att ibland inte vara itrycka riktigt i kontakten och dom åker då tillbaka in i kontakten när man sätter dit kontakten på massmätaren..
av Laz
oyes! var ute o pröva lite nu..allt under ca 50kmh kan den dö ut på när jag t.ex stannat till vid en korsning så varven lugnar ner sig och sen ska iväg.. men som nu efter motorvägen drog jag på ordentligt på alla växlarna oroligheten börjar försvinna runt 3000rpm+ gick hur bra som helst nyss så länge jag inte stanna till då
när den väl fungerar så går den 2x bättre nu annars efter fördelarlocks bytet,,vill ha så hela tiden :P
då är toppen hel iaf då.. när jag tog loss massmätaren så tvärdör bilen direkt så där värkar det ju va ok då! :o
pettson jag har prövat ca 20ggr nu på a2 den vill inte släckas, kortis i lambdan som den känner av direkt när tändningen slås på tro? blir o beställa en bagagnad lamdasond snart! samt köpa ny rotor på måndag ska se vad som händer efter det bytet hm därimot släckte jag fel på 6a 2-1-4 och 7a 1-3-2 utan problem igår..
av *pettson*
Laz skrev:oyes! var ute o pröva lite nu..allt under ca 50kmh kan den dö ut på när jag t.ex stannat till vid en korsning så varven lugnar ner sig och sen ska iväg.. men som nu efter motorvägen drog jag på ordentligt på alla växlarna oroligheten börjar försvinna runt 3000rpm+ gick hur bra som helst nyss så länge jag inte stanna till då
när den väl fungerar så går den 2x bättre nu annars efter fördelarlocks bytet,,vill ha så hela tiden :P
då är toppen hel iaf då.. när jag tog loss massmätaren så tvärdör bilen direkt så där värkar det ju va ok då! :o
pettson jag har prövat ca 20ggr nu på a2 den vill inte släckas, kortis i lambdan som den känner av direkt när tändningen slås på tro? blir o beställa en bagagnad lamdasond snart! samt köpa ny rotor på måndag ska se vad som händer efter det bytet hm därimot släckte jag fel på 6a 2-1-4 och 7a 1-3-2 utan problem igår..
jepp då är värme elementet gånget i lamdan.. enda som känns av så tidigt..
av Laz
ok tackar då vet jag att jag inte köper i onödan! :wink:
en sak till ovanför kylarn ser jag bara fläkt relä och ett till lyset tror jag det var
hittar inget som liknar mapsensor.. ,,en annan konstig keramik sak med 2 vakumslangar på och en 3stift elkontakt bara i närheten som satt på luftfilterboxen men gör ingen skillnad när jag drar ur dom iaf..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har du luftmassemätare är det inte Fenix och ingen map-sensor.
av Laz
suck..fick hem den begagnade lambdasonden idag. lampan är fortfarande tänd och felkoden 5-1-2 vill sig inte lysa med fast sken efter massa raderingsförsök..vad ska man göra då tro? testade även o tog bort minus polen på batteriet 5 minuter utan resultat.. raderade dock felkod 3-1-4 på a6 fast jag har ny kamaxelgivare, mkt märkligt!
av *pettson*
Laz skrev:suck..fick hem den begagnade lambdasonden idag. lampan är fortfarande tänd och felkoden 5-1-2 vill sig inte lysa med fast sken efter massa raderingsförsök..vad ska man göra då tro? testade även o tog bort minus polen på batteriet 5 minuter utan resultat.. raderade dock felkod 3-1-4 på a6 fast jag har ny kamaxelgivare, mkt märkligt!
Har du raderat koden ur boxen.. och BEKRÄFTAT att den svarat 1-1-1`?... Boxen kan inte göra ny felsökning förräns NÄSTA gång du slår på tändningen..
Så läs ur ALLA felkoder ur ditt urtag tills du når den koden som var först igen.. Låt tändningen vara på efter..
Radera koderna.. STÄNG INTE av tändningen.. Tryck nu en gång på knappen och se om boxen svarar 1-1-1 gör den inte det har den aldrig raderat koderna och det är mindre märkligt att den *nya sonden* bär sej åt eftersom den aldrig blivit avläst av styrdonet..
av Laz
nejdå jag har tändningen på hela tiden, tills jag får 111 i vanliga fal men den här felkoden vill sig inte raderas helt enkelt,,den vill sig inte lysa med fast sken som dom andra felen gjort o lätt tagits bort, just nu så går bilen bra (satt en klamma på vevhusventilations slangen som går till flamfällan och då vart tomgången stabil) men hursomhelt kommer jag inte igenom besiktningen med lamda lampan bländandes även om värdet är bra) finns det nå annat tjyv sätt o släcka den? tog också en multimeter på kontakterna som går till lamdasonden idag och den ena visade 5.0v och den andra 4,72v om det säger dig nåt pettson?

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]

Hej igen Mazzokie! Prova med: "Välj dit[…]