Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
s60awd skrev:markeringarna sitter på insidan.. det bästa är väl att ta ett litet borr och förborra med, från insidan.. och sedan borra med det stora från utsidan så att inte lacken går åt skogen...
Gör de (markeringarna) verkligen det? Vi tittade noga men kunde då inte se några markeringar. Men, antar att vi missade dem i så fall.
Användarvisningsbild
av Brainy
V70BiFuel03 skrev:
s60awd skrev:markeringarna sitter på insidan.. det bästa är väl att ta ett litet borr och förborra med, från insidan.. och sedan borra med det stora från utsidan så att inte lacken går åt skogen...
Gör de (markeringarna) verkligen det? Vi tittade noga men kunde då inte se några markeringar. Men, antar att vi missade dem i så fall.
Tveksam om 03 har det :???:
av Tank
Jag ska montera biltemas backsensor till min s60-03 nu i veckan eller till helgen :). Väntar bara på att få färgen så jag kan lacka dom små. Ni som har haft dom på ett tag, dom funkar bra med vårat fina vinterväder med snö,regn,salt,grus - och + grader?? :lol: ....Nått extra man ska tänka på inför instaltionen utöver som står i denna tråd?..önska mig lyckatill..
av Fred
Tank skrev:Jag ska montera biltemas backsensor till min s60-03 nu i veckan eller till helgen :). Väntar bara på att få färgen så jag kan lacka dom små. Ni som har haft dom på ett tag, dom funkar bra med vårat fina vinterväder med snö,regn,salt,grus - och + grader?? :lol: ....Nått extra man ska tänka på inför instaltionen utöver som står i denna tråd?..önska mig lyckatill..
Mina backsensorer har suttit på sedan i somras och de har fungerat helt utan problem! Väder och vind har inte inverkat alls på dem vad jag har märkt. Det enda jag har att invända på dem är nog att jag tycker, som redan nämts av någon, att de är lite för fega. När sista varningsfasen i signalen går igång är det, i mitt tycke, lite för långt kvar till hindret, säkert 40 cm. Jag skulle tycka att tio cm skulle vara bättre eftersom själva tanken med ett sånt här system är att man ska kunna klämma sig in i riktigt trånga utrymmen. Dock lär man sig ungefär hur långt extra man har att ta till när den fasta signalen tjuter.

Det jag tycker du ska tänka på när det gäller montering är att TA DET LUGNT! :D Mät två, tre, gärna fyra gånger innan du borrar, lacka sensorerna med MÅNGA tunna skikt så du inte får rinningar och MÄT FLERA gånger innan du borrar!! En sak till: mät flera gånger innan du borrar! :wink:

Ett tips när det gäller inkopplingen av elektroniken. I stället för att använda strömtjuven som följer med satsen (för inkopplingen av plusmatningen) kopplade jag loss plusmatningskabeln till backljuset och lödde fast parkeringssensorns plusmatning direkt på stiftet som sedan sattes tillbaka i kontaktstycket. På så sätt eliminerar man risken att strömtjuven glappar och man håller isoleringen intakt på bilens fasta elsystem.

Du kommer helt säkert bli väldigt nöjd med sesorerna! :D
Lycka till!

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av Brainy
De första jag monterade fyller väl i alla fall gott och väl 1.5år och två vintrar.
De har i princip fungerat utan problem, en enda gång första vintern så började de tjuta och jag upptäckte ett väldigt tjockt lager is på sensorerna, hackade bort detta försiktigt med isskrapan men det fortsatte tjuta. Så jag tog högtryckstvätten och spolade av dem rejält och sen dess har det fungerat.

Har det nu även på min 9-5a med fast dragkrok, det jag gjorde var att mäta så sensorerna inte skulle triggas av denna. Den mäter i en 90gradig vinkel så det är bara att se så dragkroken inte hamnar ivägen om ni vinklar en linjal 45grader mot dragkrokshållet.

Bild

Bild
av Tank
Låter bra..Fick färgen idag... tänkte höra med er som har lackat er sensorer om ni har ruggat upp yta med våtslippapper för att få färgen att fästa bättre eller om man pajar sensorn om man gör så..ska lacka imorgon så tacksam för snabba svar :)
av Fred
För att försäkra mig om att lacken inte skulle släppa (vilket skulle se otroligt fult ut mot min askguld metallic) gjorde jag först ordentligt rent med t-sprit.

Sen såg jag till att vara ytterst försiktigt att inte nudda ytorna, som skulle lackas, med fingrarna när jag tog ett våtslippapper och ruggade upp ytan lätt. Sensorerna fick sedan torka över natten innan första lagret sprayades på. För att underlätta sprayningen borrade jag ur en planka där jag kunde sänka ned sensorerna halvvägs. På så sätt kunde jag lägga plankan så att sensorernas yta var lodräta vilket underlättade sprayandet. Jag sprayade otroligt tunna lager för att undvika rinningar men lyckades ändå få lite för mycket i sista lagret så att metallicen inte blev helt jämn men det är en sån detalj som bara jag ser.

Sist drog jag på några lager klarlack och slutresultatet blev nästintill perfekt. Det ser ut som om de är fabriksmonterade! :D

Mvh
/Fred
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 23
C40 körkomfort.

Gen 1, en 2018 Classic. I jämförelse med[…]

Köp av V40