Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av degerhamn
Hej her bytt motor på en volvo 440se pga kamremsras. allt gick bra tyckte jag tills när jag provade drivningen när den fortfarande stod på liften då vandrar vänster drivknut 1-2cm in och ut, kul tänkte jag jag som tyckte jag var så försiktig när jag släppte och bytte över till den nya motorn men tydligen inte givetvis har ena nållagret åkt bort och lagt sig innan fär själva knuten ,det var bara bort med skiten igen och ditt med nytt lager montera ihop och fylla på olja igen! nu till det kvar varande problemen bilen skakar rättså kraftig vid gaspådrg undrar i fal jag krökt en drivaxel eller något? Motorfästet bak vid växel lådan är och så paj men tycker inte att det ska skaka så mycket av detta kan det vara att hjulinstälningarna är fel som förvärar detta? eller axlen vandrade inte utan axlen flyttade motorn 1-2 cm till höger.

Tacksam för svar!
Senast redigerad av 1 degerhamn, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Nebu
Tjena degerhamn

Skakar vid gaspådrag jo jag tacka det gör min 440 med. Och det är utan tvivel höger drivaxel då en acceleration i en lätt höger sväng inte skakar. Ska byta de kassa länkarmsbussningarna på höger så fort jag får råd. Jag tror det är relaterat eller kanske till ockmed måste byta spindelleden mä? Jag får se när jag fått ordning på det.
Men jag finner din upptäckt oroande, kanske är det drivaxeln på min bil som "flyter" och börjar "wobbla" vid gaspådrag tja vi får se när jag kommer till skott. just det min hjulinställnig är helt fel men inte lönt å fixa förrän jag byt bussningarna.
av degerhamn
ingen som har erfarenhet av detta? ska bytta spindellder i dag hoppas det blir bättre! tveksam till detta då det inte skakar i rattem!
Användarvisningsbild
av Nebu
Är det stort glapp i dina spindelleder?
av degerhamn
blev ingen skilnad med bytet av spindelled! men noterade att höger drivaxel vandrade litt såg ut som den var skev elr något så byta den idag! det är väl samma på 460 ??a som på 440 95a m60 hette väl lådan tror jag på 460 asså! någon som vet vart man kan få tag i en motorkude bak vid växellådan har ingen lust att köpa en på volvo för ca 1400!
Användarvisningsbild
av Nebu
Har du tittat på hur dina Länkarms bussningar ser ut?
av degerhamn
dom e ju inte nya! kan d ha med saken att göra?? det ser nämligen ut som höger drivaxel är skev när man tittar på den när bilen står på lyften och när man kör käns det som det skakar från höger sida och det skakar rätt bra i växelspaken också!
Användarvisningsbild
av Nebu
Nej jag har inte bytt någonting än. Dålig ekonomi. Sen kör jag inte särskillt mycket ännu. (ska börja pendla snart). Jag tänker så här; om bussningarna är slut så kan drivaxeln komma "för nära" växellådan och då måste drivaxeln böja sig för att få plats. Plus att jag ser att de är dåliga så de ska ändå bytas. Sist jag var ute å körde så var det inte så mycket vibrationer faktiskt. Men som jag nämnt innan så blir de virationerna jag har mer påtagliga när jag kör vänster kurvor, därav min slutsats att hjulet trycker in drivaxeln och den måste flexa. ps den flexar i CV knuten inte i godset. god luck.
244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

hejsan jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]