Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Ronin skrev:När det gäller hastighetsmätaren så är det kanske ett Volvo fenomen? Min S60-01 visar 100 km/h när GPS:en visar exakt 90 km/h. Lika på min sambos brorsas V70 -01.

Farsans Mercedes felar bara 2 km/h mot GPS:en
det är ett värdsomfatande fenomen, man der till att lägga sig på rättsida om marginalen för att inte bli stämda.

med ett felsökningsinstrument kan du läsa av bilens verkliga hastighet
Användarvisningsbild
av Pajtor
Jesper skrev:Injector cleaner är långtidsverkande. Dvs du bör nog köra upp tanken innan det händer något.

OBS. Innan du sätter igång kanske du bör kolla om det finns felkoder!? Att rengöra spjällhus och vevhusventilation är rätt jobbigt och det är ju inte säkert att felet är där. För mig tog det 4 timmar i lugn och försiktig takt(jag blöev störd av middag och ungar :-) ).

Hur man rengör spjällhuset och var det sitter är lite jobbigt att förklara, men kimmen som brukar skriva på http://www.lagabilen.nu har beskrivit det några ggr. Vevhusventilationen sitter lika illa till den.
Kanske det finns beskrivet på det här forumet också.

Tips som jag inte provat är att köpa 10mm ringnyckel med spärrfunktionalitet från t ex Biltema till bultarna som spjällhuset sitter med.
Tack jesper ska testa de nu i helgen. återkommer hur de gått , ska läsa på de forumet också :D
Användarvisningsbild
av Pajtor
Ronin skrev:När det gäller hastighetsmätaren så är det kanske ett Volvo fenomen? Min S60-01 visar 100 km/h när GPS:en visar exakt 90 km/h. Lika på min sambos brorsas V70 -01.

grejen är att mätaren rör sej inte alls när jag trycker på gasen förrän 2 sek efter, och där igenom tror ja att mätaren inte visar riktigt. :???:
av V70-01
Kan man jobba efter reparationshandboken som gäller fram till -00 för att göra rent spjällhuset på en V70N eller har något väsentligt ändrats?
av ansa
CarMan skrev:

det är ett värdsomfatande fenomen, man der till att lägga sig på rättsida om marginalen för att inte bli stämda.

med ett felsökningsinstrument kan du läsa av bilens verkliga hastighet
Jo, verkar vara vanligt. Men tycker att 10km/h felvisning vid 90km/h är på tok för dåligt på en modern bil.

/Anders
av nevyn
Som sagt det är ju olika från bil till bil. Saab visar också 2km/fel... Åtminstone enligt polisen (nej, inte egen erfarenhet, låt oss säga att jag har sett papper på det)

Jag känner inte att det är så viktigt för mig, men om du känner det får du väl ta ett snack med biltillverkarna och se om de ändrar på sig... Stor chans.
av tkaren
Ryckningarna och det du beskriver låter precis som problem med spjälhuset, jag fick byta mitt. byte är att rekomendera då rengöringendast brukar hjälpa en kort stund

/T
Användarvisningsbild
av ufriman
På min S60 som hadde typ samma symptom så
Bytte de:
Pedalsensor, solenoid, manöverenhet VVT
och felet försvann
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Ett enkelt tips som kanske kan fungera:
Jag har oxå haft ryckig gång. Problemmet löstes genom att sluta tanka på OKQ8. Förmodligen hade de för mycket vatten i bensinen. Har inte haft problem sedan jag började tanka på Volvo (Tanka).
Värt ett försök iaf.

/Henrik
Användarvisningsbild
av ufriman
En Volvo skall tankas med volvo bensin (orginalbensin) :lol:

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]