Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Silver_72
Hej !
Jag har ett fall för "frost".

Jag har en Volvo S60 -01/ 12000mil (2.4). som när den har stått över natten (helst en liten kallare sådan), gnisslar från framvagnen när jag skall köra iväg och svänger lätt. Detta händer i dragläge och lågt gaspådrag och bara de första 5-6 min eller vid de 2-3 första stoppen vid tex vid rödljus eller korsningar, händer aldrig mer dessa gånger per dag ! Aldrig på eftermiddagen när den har stått hela dagen på jobbet ?

Har haft inne den på brabil som har gjort 2 försök att hitta, laga oljudet utan att lyckas och har dessutom tagit betalt för eländet ! Först bytte den mittre avgasupphängningen, hjälpte inte ! På andra försöket, parkerade jag bilen över natten hos brabil, åkte ut på morgonen igen, drog med en bilmekaniker, startade bilen och yeess mycket riktigt gnisslade bilen ! Han var säker på sin sak och hissade upp bilen tog loss underplåten och visade en felkonstruktion 01- på avgasfästet nånting...som inte hade blivit åtgärdad ! Bokade in en ny tid och fick det fixat till reducerat pris. Problemet är att det hjälpte inte ett dugg ! Fortfarande gnissel när den är kall och stått över natten :-(

De har kollat bromsar, oljevätskor mm .

Ljudet hörs tydligt även långt ifrån bilen. Påminner lite om att dra en stol på ett stengolv, korta gnissel

Har någon haft samma problem, någon idé va det kan vara ?

Tacksam för svar

Mvh
Byter snart bil för att slippa gnisslet
Användarvisningsbild
av #27
Nu är de svårt att svara när man inte har hört ljudet men en gissning är att Splines mellan drivaxel och lager hehövs fettas in..

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]

Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]