Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Blondi75
Hajhaj

Min 850-94 e duuum. :evil: Köpte den i november o sen dess har den bara strulat. Förra ägaren la 73 000 kr på reperationer. skulle aldrig köpt den. Iallafall sen jag köpte den har fläkten levt ett eget liv. den bara slutade funka o då fick jag starta om bilen för att få igång den igen. sen fick jag ej igång bilen när jag tex tankat. Fick försöka några ggr innan den startade. SEEEN började motorn dö under tiden som jag körde. Inte så kul när man låg i 100 o bilen bara dog. Fick rulla in den till sidan o starta om den. lämnade in den på en verkstad o de bytte nån slang. Jag försökte tala om att det måste vara nåt annat än nåt sånt. men iaf,den har funkat sen dess(men det kan vara ren tur då bilen kunde köras ett tag utan att den stannade under körning).
Men så förra veckan började servicelampan lysa när jag startade bilen o släcktes efter tag-samtidigt som fläkten la av.. Vid varje körning. Och i lördags så startade inte bilen alls. .. Jäkla bil.. har försökt starta den ett par ggr men det går ente så nu står den .Har nån nån liknande erfarenhet? :roll:
av *pettson*
Blondi75 skrev:Hajhaj

Min 850-94 e duuum. :evil: Köpte den i november o sen dess har den bara strulat. Förra ägaren la 73 000 kr på reperationer. skulle aldrig köpt den. Iallafall sen jag köpte den har fläkten levt ett eget liv. den bara slutade funka o då fick jag starta om bilen för att få igång den igen. sen fick jag ej igång bilen när jag tex tankat. Fick försöka några ggr innan den startade. SEEEN började motorn dö under tiden som jag körde. Inte så kul när man låg i 100 o bilen bara dog. Fick rulla in den till sidan o starta om den. lämnade in den på en verkstad o de bytte nån slang. Jag försökte tala om att det måste vara nåt annat än nåt sånt. men iaf,den har funkat sen dess(men det kan vara ren tur då bilen kunde köras ett tag utan att den stannade under körning).
Men så förra veckan började servicelampan lysa när jag startade bilen o släcktes efter tag-samtidigt som fläkten la av.. Vid varje körning. Och i lördags så startade inte bilen alls. .. Jäkla bil.. har försökt starta den ett par ggr men det går ente så nu står den .Har nån nån liknande erfarenhet? :roll:
nej tyvärr vet vi nog ingenting liknande.. vi vet inte heller vilken modell du har eller vilken motor tyvärr så..
av Red Dragon
Jag förstår Dig precis, jag har ett likadant vrak som envist vägrar att starta sedan Dec 2007. Jag har ägt vraket i knappt ett halvår & har redan kostat på den över 15.000:-
i reparationer. Man hinner knappt köra hem eländet från verkstaden innan det är dags för en ny kostsam reparation. :-O)
Användarvisningsbild
av Claes74
Red Dragon skrev:Jag förstår Dig precis, jag har ett likadant vrak som envist vägrar att starta sedan Dec 2007. Jag har ägt vraket i knappt ett halvår & har redan kostat på den över 15.000:-
i reparationer. Man hinner knappt köra hem eländet från verkstaden innan det är dags för en ny kostsam reparation. :-O)

Sälj den till Blondi75, han vekar ju vara i behov av en ny :lol:
Användarvisningsbild
av Nexus
75000 :-O) på reparationer. Då måste det ha varit en inkompetent verkstad då bilen fortfarande strular.Jag tror några av experterna här inne b la *pettson* hade löst det om de fick in problem bilen .
av *pettson*
grammse skrev:75000 :-O) på reparationer. Då måste det ha varit en inkompetent verkstad då bilen fortfarande strular.Jag tror några av experterna här inne b la *pettson* hade löst det om de fick in problem bilen .
Det är ALLTID lättare att hitta fel när man har bilen fysiskt än när man svarar här. Eftersom då har man chansen att mäta och tänka och inte endast vara beroende av informationen som kunden bidrar med. :wink: Så 75 lakan låter tufft.. ytterst konstigt.. Eftersom för 75000 kan man likagärna blåsa elsystemet totalt i hela bilen och börja om ifrån början. Det brukar kosta runt 10-15k inkl allt material.. då har man 60-65000 kr som kunden kan fika för..
Användarvisningsbild
av Blondi75
hajhaj-blondi75= en hon ente han! :D jag har den vanliga GL motorn. 855 GL m SE-pkt -94 .Bilen har ej varit inne på reperation av elfel. Men en hel del annat. Blev chockad när man läste kvittona. Han har lämnat in den för precis allt! några exempel:Alltid,service på verkstad,byte av glödlampor,nytt avgasrör,ny katalysator,bromsar,nytt komplett kopplingspaket,kamaxel,massa tätningar o packningar för att den läckt olja o sånt. Asså han har bytt hur mkt som helst på den men inte gjort nåt åt nåt elfel. När vi köpte bilen sa den dåvarande ägaren att bilen kunde stanna ibland typ i korsningar o sånt.
två dagar efter att jag fått bilen gick bromslangen av. O Abs:en går i hela tiden när man bromsar. o även när man inte bromsar så kommer det en massa ljud från abs:en. ja här e en utmaning för pettson :D
av *pettson*
Blondi75 skrev:hajhaj-blondi75= en hon ente han! :D jag har den vanliga GL motorn. 855 GL m SE-pkt -94 .Bilen har ej varit inne på reperation av elfel. Men en hel del annat. Blev chockad när man läste kvittona. Han har lämnat in den för precis allt! några exempel:Alltid,service på verkstad,byte av glödlampor,nytt avgasrör,ny katalysator,bromsar,nytt komplett kopplingspaket,kamaxel,massa tätningar o packningar för att den läckt olja o sånt. Asså han har bytt hur mkt som helst på den men inte gjort nåt åt nåt elfel. När vi köpte bilen sa den dåvarande ägaren att bilen kunde stanna ibland typ i korsningar o sånt.
två dagar efter att jag fått bilen gick bromslangen av. O Abs:en går i hela tiden när man bromsar. o även när man inte bromsar så kommer det en massa ljud från abs:en. ja här e en utmaning för pettson :D

Vi ska nog kunna reda ut det hela om vi får felen uppradade med ett fel i taget så med så nogranna symptom som möjligt.
Att bilen kan stanna närsomhelst kan jag liksom våga sätta lite på är bränslereläet som spökar.. Dom spricker i lödningarna. Resultatet är att ibland går det utmärkt, ibland stannar det.. Det handlar om att sprickorna utvidgas av värme och då leder det inte längre så kallnar det och då leder det igen.
När ABS systemet fungerar trots att man inte egentligen bromsar så pratar vi om en krans till ABS systemet som inte längre vill bli läst. Den tror då hjulet har låst sej och jobbar frenetiskt för att lösa problemet.. Åtgärdas med ny krans eller ny knut.. Personligen som jag sagt många inlägg sedan så pratar vi om en knut då bilen gått en bit.. En krans kostar 400spänn plus lim och montering. En ny knut med ny damask samt fett och felfri ring på kostar 700spänn och tar runt 15-20 min mera att byta än bara att montera kransen..
Användarvisningsbild
av Sparkz
73000 låter mycket, men vi pratar alla servicar och reparationer. Slå ut det på 14 år så är det inte så farligt. Räkna en service om året, 1500-3000, sen en kulled i framvagnen och lite bromsar, så är man uppe i 5000 på ett år. Lite mindre ibland, lite mer när lådan vara nere för byte packbox. Låter helt normalt.
Användarvisningsbild
av Blondi75
han jag köpte bilen av hade ägt bilen i 5 år. Ja pettson jag ska se vad jag kan skriva ner till här,lite dåligt med tid idag bara. tack för att du svarade :D
XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]

Hej igen Mazzokie! Prova med: "Välj dit[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av litium[…]