Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av phiber102
Hejsan!
Mitt larm verkar ha slutat fungera. Förut kunde jag låsa upp och larma av med nyckeln från avstånd, nu låser bilen bara upp sig och jag måste gå in i bilen och vrida tändningen till steg 2 för att den ska larma av, samt förut när jag satt i bilen och larmade på så gick självklart larmet.
Nu kan ja både röra mig fritt i bilen samt öppna motorhuven utan att larmet går, fast jag larmat på den. Det har varit såhär i ca 1 vecka nu och jag Vill gärna ha lite "kött" på benen när jag lämnar in den så det inte blir någon databox-historia eller att jag åker på att byta saker egentligen inte behöver byta. Är tacksam för svar om det finns någon med insikt eller har haft samma problem.
av matzen10
Det där tror jag var ett nytt fenomen, faktiskt! Inte så enkelt som att byta batteriet i larmdosan.... (låter inte typiskt för det iaf)

Det enklaste är väl att åka in till din volvoverkstad och få felkoderna utlästa. Jag tror inte du behöver vara orolig för att bli lurad!
Nu var jag inte till någon större hjälp, men....

M V H
---< Matzen10
av Pelle
När du larmar på blinkar blinkersen till då eller ?

I så fall skulle det kunna vara så att t.ex huvlåset inte indikerat att den är stängd ordentligt. och då får du inget bekräftelseblink när du larmar på. Följdaktligen så kommer du då att kunna öppna huven när bilen är låst eftersom den ej är pålarmad korrekt.

Om så är fallet prova att öppna huven och lyft upp den ca 40 cm och släpp ner. Prova larma på igen och se om den blinkar till.

I annat fall är det bara att läsa av felkoder..
Användarvisningsbild
av phiber102
Jo bilen blinkar till när ja låser den presis som den gjorde förut, och har testat att larma på och öppnat motor huven utan att larmet gått tyvärr :/
Användarvisningsbild
av greeeken
För mig låter det som om reducerat larm har gått in.
Det är ju knappen som sitter nere vid växelsåaken ungefär.
Den trycker man för att man ska tex kunna ha en hund i bilen när man larmar.
Låter som om systemet går in i det direkt.
Men den ska ju kopplas ur när man man vrider om nyckeln??
Testa att trycka å den knappen ett par gånger iallafall.
Kan ju vara nått sånt.
Annars håller jag med in o kolla felkoder.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]