Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Powder
Har en gammal 140-a som jag slängt ner en B21e i.
Och nu undrar jag vilka givare man måste koppla ström på för att få igång sprutet.
Har kopplat på kallstarten så den brummar igång när den är påverkad, men när jag bryter strömmen till den så
stannar motorn, och den får ingen soppa alls .....
Dom påstår ju att k-jet ska vara ett enkelt mekaniskt sprut men jag vet inte :roll:
Inget fel på soppapump eller tändning!

Tacksam för snabba svar . den vill gå med fulldubb snarast :P
av Amarace
Enda som behövs är ström till pumpen för att den ska gå, sen behövs ström till tillsatsluftslid och styrtrycksventil för att den ska gå som den ska samt till kallstarten vid start.

Så om den går när kallstarten är inkopplad men stannar när den stängs så får inte spridarna nog högt tryck för att öppna eller inget bränsle alls. K-jet är beroende av att bränsletrycket är nog högt.

Vad har du för slags bränslepump?
av Powder
Har inte full koll vad det är för pump,ska kolla upp det imorgon.
Vars sitter givarna till tillsatsluftslid och styrtrycksventil ?
och ska dom bara ha + - ?
En bild skulle sitta fint när jag är helt novice.:p
av Amarace
Powder skrev:Vars sitter givarna till tillsatsluftslid och styrtrycksventil ??
Det sitter inga givare till dom, styrtrycksventil och tillsatsluftslid får spänning direkt från relät precis som bränslepumpen. (och har du inget relä så kopplar du det på tändningen)

Men som sagt, pumpen är väldigt viktig, är den inte gjord för K-jet så fungerar det troligen inte.
av Powder
Okej .
Då blir det en k-jet pump !! Är det soppatrycket som öppnar något av nedstående?
Jag formulerar om frågan, vars sitter styrtrycksventil och tillsatsluftslid som jag ska koppla ström på`?

Mycket tacksam att det finns kunnigt folk! :-)-)
av Amarace
Tillsatsluftsliden sitter fastskruvad på ventilkåpan (mellan ventilkåpa och insug sitter den) och ser till att släppa till mer luft när motorn är kall, alltså höja tomgången.
Styrtrycksventilen sitter framför luftmängdsmätaren, mellan den och fördelaren och ser till att hålla styrtrycket på rätt nivå, sänker trycket när motorn är kall och höjer det när den blir varm.
av Powder
Är det Tillsatsluftsliden som skådas till vänster om (kallstartsventilen)?

Bild

Och detta är då såklart Styrtrycksventilen.Bild

Och det går vägen om man kopplat matning och jord på dom två?
En annan fråga,.
Startar bilen alls om Tillsatsluftsliden inte är påverkad?
av Amarace
Jepp, du har hittat rätt. Bilen startar utan problem när båda är utan spänning, det är när motorn börjar bli varm det blir problem om du inte har spänning till dom, hög tomgång på grund av tillsatsluftsliden och den drar bränsle och kan gå styggt på grund av att styrtrycksventiilen ger för lågt tryck om den inte får spänning till sig.

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]