Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordan
Nån här som hört talas om förlängd motorgaranti på V70 taxibilar MY06 med dieselmotor? Verkstadsanvarig på volvo i Borås sa till mig i oktober att det var förlängd motorgaranti på dessa bilar på grund av problem med motorerna. När min motor nu behöver åtgärdas säger han sig aldrig ha hört talas om nån förlängd motorgaranti!!!!!!!!!!!!??????????????
av Nordan
Kan tillägga att jag idag skickat följande mail till volvos kundservice. Undra om dom har nåt vettigt att säga.

Hej. Jag har återigen drabbats av motorproblem. Motorn byttes vid 15.000mil, bilen har nu rullat 30.000 mil. Strax innan bilen blev två år var jag i kontakt med X på Borås bil och påtalade problem med "fiskebåtsljud och ett tickande ljud samt hög bränsleåtgång. Han lugnade mig med att säga att volvo har förlängd motorgaranti till 36.000 mil på grund av problem med dieselmotorerna. Ok sa jag, vi kan avvakta med åtgärder då symptomen då inte hunnit bli så allvarliga som vid det tidigare motorbytet. När jag idag åter kontaktade X på Borås bil för att problemen blivit värre med både missljud och bränsleåtgång samt oljeåtgång, säger han sig aldrig hört talas om nån förlängd motorgaranti!!!!! Känner att jag inte får det bemötande en kund kan förvänta sig på Borås bil, blir därför tvungen att försöka hitta andra vägar. Jag förväntar mig att motorn ska hålla mer än 15.000 mil på en bil för 350.000kr. Jag vet att det är problem med dessa motorer och förväntar mig ett förslag på lösning för min del. Bilen drar mellan 9.0 och 10.0 L/100km, låter som en fiskebåt och drar motorolja. Hälsningar Michael Nordqvist
av Nordan
Har ingen drivlinegaranti eller serviceavtal på bilen. Bilen är dock alltid servad hos volvo i Borås.
av Psyko
Nordan skrev:Har ingen drivlinegaranti eller serviceavtal på bilen. Bilen är dock alltid servad hos volvo i Borås.

Det var nog det han syftade på då, drivlinegarnatin.
Den gäller till 36000 mil.
av snokez
Låter konstigt men som taxi har man oftast ett serviceavtal pga. det högre slitaget. Det är ju samma dieselmotor 2,4D/D5 i flera modellår
och det borde väl ändå vara allmänt känt om den motortypen inte håller måttet? Men visst kan man ha otur. :roll:

På en väns V70 2,5D -00 (fd. taxi) fick det bytas motor vid 39 500 mil. Automatlådan rasade vid 33 500 mil.
Alla kostnader täcktes av serviceavtalet. Idag har ers. motorn rullat 22 000 mil.
av Jesper82
Märkligt det där med fiskebåtsljudet du beskriver, detta är tydligen väldigt vanligt i dessa motorer, men vad jag INTE visste var att man har problem med dessa motorer. vad är det som pajar i motorn? anledningen till att jag frågar är för att jag har samma ljud, dock inga andra fel.
Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]