Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 850tösen
#17576
hej, lambda-lampan lyser i bilen och nu undrar jag om detta kan skada bilen, om jag kör normalt med den innan det åtgärdas, samt kanske lite tips på vad det kan vara för fel.
hittills finns det inga störningar utöver att tomgången har gått upp ca 400 varv, och ibland är den normal. det är en -92 glt
hoppas på lite hjälp från er bilkunniga
av Maltsev
#17583
Kolla felkoderna; Är det 314 är det med stor sannolikhet givare för kamaxelläge.
av 850tösen
#17896
var får jag tag på en sådan och vad kan vara det ungefärliga priset? försökte med biltema över nätet men det gick ju lagom bra....
av Maltsev
#17904
Vad jag vet är det bara Volvo (Bilia) som säljer dem. Det kostar drygt 1100 kr. Det sitter lite svåråtkomligt, men är en baggis för en bilverkstad och därför billigt. Jag anlitade själv Volvoverstaden och de tog under 300 Kr. för jobbet. Byt dock inget innan du har kollat (och raderat och kollat igen) felkoderna. Får du felkod 3-1-4 flera gånger, så är det med stor sannolikhet givaren som är felet.
av *pettson*
#17909
Maltsev skrev:Vad jag vet är det bara Volvo (Bilia) som säljer dem. Det kostar drygt 1100 kr. Det sitter lite svåråtkomligt, men är en baggis för en bilverkstad och därför billigt. Jag anlitade själv Volvoverstaden och de tog under 300 Kr. för jobbet. Byt dock inget innan du har kollat (och raderat och kollat igen) felkoderna. Får du felkod 3-1-4 flera gånger, så är det med stor sannolikhet givaren som är felet.
svåråtkomligt=? :lol:
Den sitter ju på avgaskamaxeln? alltså steget bakom din fördelare..
två torx skruvar samt lossa kontakten så är det klart att ta bort den.
Genom att lossa luftrenaren först INNAN man gör resten så får man otroligt gott om plats för jobbet.. :wink: :idea: Samma vid byte av fördelarlock..bort med luftrenaren sen jobba.. :wink:
av 850tösen
#18043
ringde volvo och de förkastade den idén om en givare, då bilen i övrigt går som den skall. däremot trodde de att det kunde vara glapp tydligen skall den vara fyrgrenad eller nåt (fattar inget) och det skall räcka med att byta en kontakt....får se vad som är rätt men tack för tipset!!
av *pettson*
#18230
850tösen skrev:ringde volvo och de förkastade den idén om en givare, då bilen i övrigt går som den skall. däremot trodde de att det kunde vara glapp tydligen skall den vara fyrgrenad eller nåt (fattar inget) och det skall räcka med att byta en kontakt....får se vad som är rätt men tack för tipset!!
enklast måste väl vara att läsa ut felkoderna och sen spekulera i vad som kan felas?.. Då du har 1992 års modell så kan du ju läsa ur denna själv.. gratis.. :wink:

Frågan är inte vad jag har gjort fö[…]

Har också råkat ut för detdä[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]