Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mr-bear
#173016
pettson: men det är bra, då vet jag att jag inte har oljekylare på den.

Startade motorn igår och kunde konstatera att motorn gick fin,fint, turbon snurrade på och inget bubbel i expansionskärlet....suck
av *pettson*
#173049
mr-bear skrev:pettson: men det är bra, då vet jag att jag inte har oljekylare på den.

Startade motorn igår och kunde konstatera att motorn gick fin,fint, turbon snurrade på och inget bubbel i expansionskärlet....suck
Det är Nu vi kommer till saken.. DU KAN ha en oljekylare sittandes på oljetråget istället.. En 5cm våffla som sitter på baksidan av tråget. För en oljekylare är du tvungen att ha för turbons skull..
Användarvisningsbild
av Sparkz
#173076
99 är det ju! Då sitter den bak på tråget.
Du kan du lossa vattenslangarna på den och i stället koppla ihop dem med en rörstump för att prova.
av mr-bear
#173126
sparkz: ok, nu e ja me lite. Koppla på rörstump och prova vaddå?
av *pettson*
#173157
mr-bear skrev:sparkz: ok, nu e ja me lite. Koppla på rörstump och prova vaddå?
Du kopplar ihop ingående kylvatten med utgående kylvatten ur *våfflan* på så sätt är oljekylen urkopplad och kan inte släppa in nån olja i kylvattnet.
Det är inte helt ovanligt att det händer att en oljekyl spricker. Grejen är den att du har nåt halvkilo oljetryck igenom en oljekylare, men bara nåt hekto vattentryck. tryckskillnaden gör att vattnet inte hamnar i oljan.. utan oljan hamnar i vattnet..
Det fina i kråksången är att med vattnet urkopplat och avtorkade rör så kan du se om du får nån olja ut ur en av piporna istället.. Får du det är det ju inre läckage.. :-)-)
av mr-bear
#173347
ok.. ska försöka kika på detta i helgen... Sund att det ska bli kallt bara
av mr-bear
#175435
Så... äntligen efter stillestånd och förseningar. Nu har jag konstaterat vad felet är: oljekylaren bak på oljetråget. Inte helt lätt att få av men det gick. Funderade på om jag skulle hitta någon på en bilskrot men det verkar vara en omöjlighet. Vad kostar en sådan ny? Nån som ve`t?
Användarvisningsbild
av Claes74
#175572
du får nog ringa volvo och kolla fr de är rent usla på att priser på nätet.
av mr-bear
#175920
Ok.. skulle hämta den idag; 2036 kronor för oljekylaren samt 42kr/st för nya packningar mellan sump och oljekylare. Tyvärr så var utseendet ändrat på den så att istället för att ha två böjda rör för in och utlopp för kylvattnet fanns ett böjt och ett kort rakt rör. Suck! Hämtar den imorgon istället då dom fått in en formgjuten slang (=137kr)så att jag kan montera den utan problem.

Någon som vet varför konstruktionen har ändrats på dessa?
av *pettson*
#175974
mr-bear skrev:Ok.. skulle hämta den idag; 2036 kronor för oljekylaren samt 42kr/st för nya packningar mellan sump och oljekylare. Tyvärr så var utseendet ändrat på den så att istället för att ha två böjda rör för in och utlopp för kylvattnet fanns ett böjt och ett kort rakt rör. Suck! Hämtar den imorgon istället då dom fått in en formgjuten slang (=137kr)så att jag kan montera den utan problem.

Någon som vet varför konstruktionen har ändrats på dessa?
Enkelt för att det är samma som sitter på nyare volvos fortfarande..

Den som löser livslängdsproblemet med Li[…]

Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]