Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av twist3d
Hej..

Öppna huven på min 440:a häromdagen eftersom hastighetmätare + trippmätare lagt ner och ser då att vajer med hölje ligger löst där =) .. hur krångligt är det att peta dit en ny? Någon som har erfarenhet av det?

Mvh
Eric
av twist3d
upp... någon som bytt vajer?
Användarvisningsbild
av vetten
Har själv aldrig bytt vajern men jag vet att för att komma åt den bakom hastighetsmätaren så blir du tyvärr tvungen att ta loss hela instrumentpanelen :cry: Det finns en ganska bra beskrivning i Haynes rephandbok, det är inte så svårt utan mest trångt och bökigt.
av twist3d
ugh då är det bara att börja riva då :) .. tack för svaret.

Eric
Användarvisningsbild
av Nebu
Lycka till. Berätta gärna hur det går också vidare... hur jäkla lätt det var mm :)
av clonec
Hejsan.

Undrar om du fick rätt på det??

Min "trippmätare" km-mätare har lagt av och jag undrar om det är 2 olika wires till den och hastighetsmätaren? borde ju vara eftersom hastighetsmätaren funkar men inte "km-mätaren".

någon som vet hur man kan byta eller laga denna???

tacksam för svar.

/ mattias
Användarvisningsbild
av #27
clonec skrev:Min "trippmätare" km-mätare har lagt av och jag undrar om det är 2 olika wires till den och hastighetsmätaren? borde ju vara eftersom hastighetsmätaren funkar men inte "km-mätaren".
De är bara en vajer till instrumentet..
av ZeoN
Att skruva vajer bakom instrumentpanelen är jobbigt du kommer behöva montera ur hela instrumentpanelen samt skyddet ovanför pedalerna sen fan det e trångt men går....
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ska man ha ur instrumentet får man släppa vajern på lådan så man får med sig den en bit ut så man kommer åt att ta loss den på baksidan instrumentet.
Om den långa meningen inte var korrekt svenska beror det på DUNKla brygder...
av ZeoN
Sparkz skrev:Ska man ha ur instrumentet får man släppa vajern på lådan så man får med sig den en bit ut så man kommer åt att ta loss den på baksidan instrumentet.
Om den långa meningen inte var korrekt svenska beror det på DUNKla brygder...
Juppp det går att med mina små fingrar lossa vajern utan att lossa den från vxl lådan men det är inget jag rekomenderar.
Senast redigerad av 1 ZeoN, redigerad totalt 0 gånger.
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]