Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Vaio
Hej på er!

Råkade slinta in här, medans jag sökte efter lite info ange ett bilköp: 965 - 91, 3.0 automat.

Funderar på att löpa en som rullat 26.000 mil, servicen verkar skött och det mesta verkar grönt.
Jag har inga jättastora krav på att allt ska vara perfekt, utan bilen komer mest att användas i jobbet.
Det som är viktigt för mig är att den rullar. Dvs, inte håller på att strula hela tiden osv.
Och jag vet att den är dyr att sköra, men ack så skön! :)

Så ni som vet. Volvo 965, årsmodell 91, 3.0l automat, 26.000 mil. Är detta en bil man generelt kan lita på?
Sen hör jag ett "vinande" ljud från kamremsområdet, men funderar på om det kan vara något annat än just den som måste bytas??

Vore tacksam för lite tips.
Tack på förhand.
av I.H.P
Hej.
Du måste vara mycket noga med bytesintervallerna för kamrem på tidiga 960, bara 4500 mil!
Volvo hade problem och var tvungna att retrofita dit en dämpare bakom det ena kamdrevet, har även sett rapporter om att skurna spännrullar och vattenpumpar orsakat kamremshaveri, så kolla det vinande ljudet noga.
PNP-switchen (startspärr) till automaten krånglar också ofta, kolla upprepade gånger att bilen går att starta varm.
När automaten är varm kan lock-up solenoiden hänga sig: ryckiga växlingar samt att bilen "drar" och skakar vid inbromsning/krypkörning.
Oljeläckage vid vev/kamaxel packboxar förekommer, men ofta beroende på igensatt vevhusventilation
Kolla ECC funktion samt att den är ombyggd till R134a, vanligt med freon läckage samt att vacuumspjället till floor/vent läcker så att luften styrs till golvet vid gaspådrag.
Annars är det riktigt sköna bilar med bra drag.
//Björn
av LOB
I.H.P skrev:Hej.
Du måste vara mycket noga med bytesintervallerna för kamrem på tidiga 960, bara 4500 mil!
Volvo hade problem och var tvungna att retrofita dit en dämpare bakom det ena kamdrevet, har även sett rapporter om att skurna spännrullar och vattenpumpar orsakat kamremshaveri, så kolla det vinande ljudet noga.
PNP-switchen (startspärr) till automaten krånglar också ofta, kolla upprepade gånger att bilen går att starta varm.
När automaten är varm kan lock-up solenoiden hänga sig: ryckiga växlingar samt att bilen "drar" och skakar vid inbromsning/krypkörning.
Oljeläckage vid vev/kamaxel packboxar förekommer, men ofta beroende på igensatt vevhusventilation
Kolla ECC funktion samt att den är ombyggd till R134a, vanligt med freon läckage samt att vacuumspjället till floor/vent läcker så att luften styrs till golvet vid gaspådrag.
Annars är det riktigt sköna bilar med bra drag.
//Björn
"har även sett rapporter om att skurna spännrullar och vattenpumpar orsakat kamremshaveri, så kolla det vinande ljudet noga. "

Blir nervös när jag läser sådant... Det "viner" en del från motorrummet på min 960 -96:a när den är kall. Men det låter som ljudet kommer från den delen av motorrummet där insprutingen är och där finns ju inga rörliga delar som kan "vina" så Kanske hör jag fel. kamremmen är bytt för 3500 mil sedan (pga av ålder ej km). Vattenpump och spännare är troligen aldrig bytta. Bilen har gått 12000 mil. Borde jag byta spännare och vattenpump? Pumpen borde ju hålla en bra bit mer än 12000 mil?

David
Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]

Batterifråga?

Aha, enkel och smidig lösning.

Lätt åtkomligt, lossa luftslang och elk[…]

Handskfacksdelar S40

Hejsan. Jag är på jakt efter dom sm&ari[…]