Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pappahero
Köpte en Volvo 340 DL -87 häromdagen. Har kallstartat den med choken ett par gånger. Åkte iväg till statoil och köpte kupévärmare. När jag skulle startade den igen startade den inte. Alla lysen går på men motorn ger inte ifrån sig en enda rörelse. En kompis trodde det var något med tändstiftet, inte batteriet eftersom lysena och radion gick på.
av aschdå
Jag hade obegripligt startproblem på en 343 B14, det var som om batteriet var urladdat men jag visste att så inte var fallet. Till slut kom jag på att dra en extra kabel mellan batteriet och startmotorn, och då gick den alltid igång. Det var alltså något som glappade mellan batteriet och startmotorn som gjorde att den ibland fick ström och ibland inte. Värt ett försök kanske?
Användarvisningsbild
av Nebu
Byt startmotor!
Min bror hade samma problem på sin 343:a. Den billiga men inte så praktiska lösningen var att en satt med i bilen och vred om tändningen och en stod med en blocknyckel vid startmotorn och slöt kretsen på startmotorn. Solenoiden var slut :( Dvs den del av startmotorn som "puttar ut" kuggarna från startmotorn till kuggkransen på svänghjulet och då solenoiden var slut så kom den aldrig hela vägen ut för att själv sluta kretsen å börja snurra runt men tillräckligt långt ut så man kunde sluta kretsen själv och ändå få motorn att gå runt.

så ge inte upp riktigt än :) med lite skruvande å en massa tålamod kommer man långt :-)-)
av skutte
ibland är det startkontakten på tändningslåset åxå brukar bygga om dom med ett relä imellan

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]