Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DaXX
Jag har själv en 00:a som fungerar alldeles utmärkt! Har aldrig haft några som helst problem med min förutom att jag bytte batteri och nu ska den in för ett byte av ett motstånd till kupéfläkten som lagt av. Köpte bilen för ett år sen och körde den fram tills förra veckan då den lämnades in på 21.000 mila service. Killen sa att han inte hittade ett endaste fel på bilen! Fanns bara en ynka felkod och det var just motståndet, i övrigt ingenting. Han hittade inte ens nåt spår av oljefukt varken ovanför eller under bilen. Som ny masinellt sa han..

Som föregående talare sa så bör man nog kolla att serviceboken är ifylld och att skött som det ska. Sen var det bara en tidigare brukare på bilen vilket är en fördel. Kontaktade faktiskt verkstaden som hade servat bilen tidigare och fick ut tre gamla fakturor på nästan 26.000kr varav den första var från 2005. Detta borde tala för att de tidigare fakturorna var minst lika saftiga och barnsjukdomarna åtgärdade... förhoppningsvis :)
av m_swede
Visst är det tragiskt när Volvo ej tar ansvaret :-)
Där jag jobbade tidigare köpte vi in 5 st T6:or jag har haft 2 av dem varav dessuto haft dem från start till slut och det tragiska är att de konstruktionsfel och tokigheter som Volvo gjorde inte tas på allvar

Bilen är en high performance och den finaste dem hade innan men var fanns kvalitetet :-) hehhe

Well håller med jag är sur :-)

Checklista på en T6:a är som jag skrev kolla att man bytt ut
1999-2001
1. ABS styrenhet
2. Gasspjäll och inte bara den nya programvaran då den endast höjer feltoleransen
3. Gummilager till fjäder och stötdämparupphäng, dem torkar ut och spricker, ta bort plastlocket i motorrummet och kolla
4. Styrstag well billigaste kostnaden
5. Multifunktionsspakar glapp i stift och kontakter skall bytas (vanligast på vänster till datorn)
6. Hjullager beror på antal rullade mil

Jag fick ut mitt ABS styrkort och fick det helt omlöddat nu av en firma så jag fick bort felet med signalfel till pump men dock helt sjukt att då det är samma löddpunkter, samma ställen samma kretskort serie så säger Volvo cars oooopppppssss
av fredrik450
Tjenahej!

Har ägt en T6 -00 nu i 500 mil. INga problem alls. Tänk på att de som skriver in här oftast har råkat ut för trubbel. Det har ju ändå sälts många tusen S80 T6. Så kom igen. Bilen har vissa typfel som glapp i framvagnen. Men det gäller ju alla Volvo före -03 i a f. Det dyraste som kan hända är väl lådan. Kolla färgen på oljan och att den växlar mjukt. Har haft många Audi och BMW och de har minst lika många fel. En BMW 530 -06 hade mycket elspöken, läckande oljedämpare till bakluckan m m. När bilen var 2 år och en dag fick jag betala 4000 kr för nya dämpare. Ett skämt. Samma med totalt värdelösa Audi. Airbaf, framvagn, bromsar och airbag igen. Bara strul. Och helt värdelös verkstad.

Volvos länkarmar m m är ju rätt billiga. Inga stora problem att byta. Min T6:a hade haft två ägare före mig. Riktigt bra skick. Går kanon. 11000 mil har den gått. Bra glidarracer strax under premiumkänskan i BMW. Ev måste jag sälja den till förmån för en jättekombi. Jag betalde 93 tkr för min sleeper. Köp av ett välskött exemplar våller knappast mer problem än någon annan bil. Men så klart. Köp en Corolla då om du vill åka tråkigt men nästan problemfritt......gäsp. 8)

/Fredrik
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]