Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av angelsaim
Hej!

Jag har en Volvo V70 Classic -00

Köpte den i höstas då jag bytte in min 850:a för denna. Jag fick ett års garanti av bilfirman vilket altid är trevligt på en begagnad bil. Men nu har den oranga lampan varit tänd 3 ggr. Först var det en lös kabel sa bilfirman som fixade detta och allt var frid och fröjd fram till jul, då tändes den igen. Men innan firman hann öppna efter julstängt så släcktes den av sig själv. Men så tändes den igen och jag lämnade in den. Nu var det tydligen att luftmasse mätaren ahde tappat minnet, är detta något vanligt? Bilen gick bra trots lampan tänd men jag tyckte den kändes lite slö och int ehade så mycket up and go om ni förstår. Kan det ha inverkat? Vad brukar bilen få för symptom när luftmassemätaren inte fungerar som den skall?
av *pettson*
angelsaim skrev:Hej!

Jag har en Volvo V70 Classic -00

Köpte den i höstas då jag bytte in min 850:a för denna. Jag fick ett års garanti av bilfirman vilket altid är trevligt på en begagnad bil. Men nu har den oranga lampan varit tänd 3 ggr. Först var det en lös kabel sa bilfirman som fixade detta och allt var frid och fröjd fram till jul, då tändes den igen. Men innan firman hann öppna efter julstängt så släcktes den av sig själv. Men så tändes den igen och jag lämnade in den. Nu var det tydligen att luftmasse mätaren ahde tappat minnet, är detta något vanligt? Bilen gick bra trots lampan tänd men jag tyckte den kändes lite slö och int ehade så mycket up and go om ni förstår. Kan det ha inverkat? Vad brukar bilen få för symptom när luftmassemätaren inte fungerar som den skall?
Det finns massor med olika symptom när massmätaren lägger av. Det beror på exakt HUR den lagt av.. genom totalfel i elektroniken, eller om den mäter fel bara osv.. En luftmassemätare kan inte tappa minnet så det förstår jag rakt INTE hur man kan svara. Den är hel.. eller trasig. Den ska helt enkelt bytas om det är vad felkoden ihop med mätningar säger.
av angelsaim
Nyss hämtat bilen. Deen har varit hos Volvos verkstad. De laddade in ny mjukvara i hela datorn på bilen och laddade batteriet för de sa det var lågt...när jag kör hem dör bilen helt plötsligt, men startar igen direkt så jag vet inte vad som orsakade det..om det kan vara att de har haft bilen igång utan att ha motorn igång så att det därför var att batteriet var lågt eller vad. Bilen fungerar iaf felfritt. De sa att om lampan tänds igen så ska de byta mätaren...
Användarvisningsbild
av Nexus
det ända som återstår är att byta LMM tror jag med stor sannolikhet. Min bil hade samma symtom sa förra ägeren innan jag köpte den.(lampan lyste då jag provkörde bilen) De raderade och ladda nytt på bilia men det gick en dag sen samma sak igen och då byttes LMM sen har det fungerat klockrent :)
av Larzan
Har haft liknande fel på min bil och lös, slocknade om vartannat, gick nån dag, ibland veckor... in på verkstan, hittar inget... samma visa ett par gånger.. åker på semester, och första dagen utanför landet så tänds lampan ilsket gul igen, och efter samtal med Volvo så beslutas det att vi åker tillbaka till Sverige, får en akuttid hos Volvo Malmö, där det snabbt konstateras Lmm trasig. Bytte Lmm och har fungerat perfekt sen dess.

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]