Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZeoN
Körde ner i ett pothål och det small illa i höger sida..
Det visade sig att bultens nedre del på den bussning som håller hela framvagnen i karossen gick av.
I Haynes bok 87-97 om 440-460-480 sid 10*3 kan man se en sprängskiss på Bild 1.1
I den bilden ser man till höger den bult som ska sitta för att framfjädring m.m ska sitta i rambalken.
Vet någon hur man byter denna ?

Inringad på bilden nedan.....
Bild

Snälla ....
Användarvisningsbild
av Nebu
Hur man byter bulten alltså?

Det kvittar vad du menar för jag har inte byt en sådan, men det jag vet är att volvo har den bulten på lager. När jag var å handlade muttrar där för två veckor sedan så trodde han att det var den bulten jag ville ha till bussningarna, tror ha sa "det kan inte sämma att det ska kosta 150 kr för en bult" det var den bulten han menade.

För övrigt låter det otroligt att ett pott hål kan ställa till med sådan skada...

Du tror inte det bara är att byta trasig but mot ny? förutsatt att man når ditt med verktyg..
av ZeoN
på ovansidan sotter en slags täckplatta av okänt matrial och bulten rubbar sig inte hur hårt jag än slåt med slägghammare eller försöker vrida den, misstänker den varit av ett tag men att bottendelen lossnade när jag körde ner i potthålet...
Användarvisningsbild
av Nebu
Ska råd fråga reppärmen i kväll å se om det står någonting om detta i den. Jag kommer inte i håg att jag sett något om detta i den :???: (och jag har bläddrat i den en hel del) värt å kolla i alla fall :wink:

Jag återkommer när jag kollat upp det ZeoN....
av ZeoN
Tackar mannen...
Det enda lösningen jag kan komma på just nu efter kontroll av matrialet som bulten är gjor av är att kapa av resterande tapp som sotter kvar med vinkelslip och sen borra bort det gammla och ersätta med nytillverkad stång.
av Lelle
tjena...

Värme kan hjälpa, tex en mindre gasolbrännare... hade själv problem med en styrled som satt som attan... testade med värmepistol, trot eller ej men det fungerade med den...

värt att testa om du kommer åt...

Lelle
av ZeoN
jag har tittat och funderat och insett att VOLVO tillverkar bra men när det är äkta så komemr idiotlösnignar på byggen som just detta problem.

En tanke jag fick är denna...
Bild

Denna bild ska vara en genomskärninga av fästet på 440/460.
Den svarta klumpen föreställer bussningen som är inpressad i framvagnsvaggan.
Den övre kantiga formen är rambalken och ovanpå den sitter det skumma fästet.
Den blå är bulten som går igenom bussningen och är fäst med en mutter.
Kan det vara så att denna bult är en gängstång som är formad som nedanstående och igängad ?
Bild

Kan det då fungera att skruva dit en bult där gängstången är av och svetsa fast för att sedan skruva ut ?
Nu griper jag efter halmstrån men genom att bolla ideer så hittar man lösningar och iframtiden kanske fler drabbas av detta problem och då finns ju svaret där.

Mitt tips till er som inte förstår se detta foto från underedet på 440/460 och titta på din bil på samma plats så förstår ni dilemmat.

Haynes bok sid 1.6

Inringade platser / pil på dom det finns 2 framför motorn och två bakom motorn. Min som gick av sitter under passagerarsidan....

Bild

Illa illa inte skoj men problemlösning är i sig roligt.
Användarvisningsbild
av Nebu
Nätet var nere där hemma så ursäkta förseningen.

Det jag hittade var väldigt knapert, det handlade om att ta ut växellådan och då även ta bort "hjälpramen" som de kallar den i pärmen.

Det stod "lossa de fyra muttrarna som håller fast hjälpramen så att de hänger i gängorna" det var allt. inga bilder bara denna rad.
(det fanns även ett sätt att ta ut växellådan utan att ta bort hjälpramen beroende på modell)

Men det hjälper knappas dig va? då du inte har några gängor å hänga muttern i där nu eller har jag missförstått? håller tummarna för dig.
av ZeoN
Helt Rätt inga gängor kvar så det blir att ikväll prova på mina sista ide att svetsa fast en mnutter i de gängor som finns och se om jag kan skruva ut återstående bitar.
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]