Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Degiga_dgen
Hej allesammans!
Mitt första inlägg här tänkte höra med er efter som jag har riktiga problem med min gammla 740.
Det är så att lambda lampan lyser och jag har tre felkoder som dyker upp hela tiden trots försök att fixa bilen
felkoderna är som följer: 221, 212 och 133.
bilen går ganska bra förutom på tomgång går ibland väldigt lågt oftast när den startas efter att ha blivit varm. Ibland så ligger tomgången på nästan 2000 varv i minuten oftast när man står vid nått rödljus eller liknande. Sen så dör den nästan jämnt när jag backar den efter ett besök på affären. Tänkte bara att ni som har lite koll och antagligen kan ha råkat ut för samma problem skulle kunna hjälpa mej att komma på nån vettig lösning på detta problem har i princip testat allt nu..
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Sparkz
133 spjällkontaktsignal i tomgångsläge felaktig.
Man kan höra tomgångskontakten klicka precis när spjället börjar öppna. Lyssna och vrid på gasrullen. Den är justerbar, släpp lite på två små insexskruvar. men jag rekommenderar att köra hela racet:
Ta loss hela spjällhuset, ta bort spjällkontakten och gör rent runt spjällskivan. Grundinställ spjället genom att skruva ut stoppskruven tills den lämnar armen, in igen tills den precis tar i, och sen ett kvarts varv till.
Sätt tillbaka kontakten och justera in den så den klickar när spjället börjar öppna. Du kan mäta mellan 1 och 2 i kontakten för att vara säker på att den funkar, kontakten ska vara sluten på tomgång och öppna när spjället öppnar.

221 Adaptiv lambdareglering dellast, övre gräns (för mager)
212 Lambdasignal saknas/felaktig
De två hör nog till samma fel. Kolla tjuvluft och mät lambdasignalen. Den ska pendla mellan typ 0,1-0,8 volt när allt är riktigt. Ligger den still på 0,5 är den antagligen kass. 0,5 V är vad styrenheten lägger ut, sen drar sonden upp om motorn går fett eller ner om den är mager.
Signalkabeln är den svarta enpoliga på kabeln från sonden, dra tillbaka gummit så du kan mäta när den är inkopplad.
Efter mycket knövlande med bilen och efter att ha bytt spjälläges givaren lambdasond och luftmassemätaren. Så får jag bara en felkod 113 och nu vet jag absolut inte vad jag skall ta mej till bilen går skit dåligt stannar så fort man trampar ner kopplingen när den blivit varm. Är det någon här som känner igen symptomen?
Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Degiga_dgen skrev:Efter mycket knövlande med bilen och efter att ha bytt spjälläges givaren lambdasond och luftmassemätaren. Så får jag bara en felkod 113 och nu vet jag absolut inte vad jag skall ta mej till bilen går skit dåligt stannar så fort man trampar ner kopplingen när den blivit varm. Är det någon här som känner igen symptomen?
Tack på förhand.
Är spjällägesgivaren rätt justerad? Spjällhuset rent?
hur menar du med rätt justerad?
Så att den klickar när man vrider lite på gasrullen? eller är det något annat jag kan ha klantat till fäör det där med spjället har jag testat lite olika grejer men det är rätt inställt vad jag har förstått nu. men jag har ju tvivlat lite gällande instälningen. spjällhuset har jag rensat noga.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Degiga_dgen skrev:hur menar du med rätt justerad?
Så att den klickar när man vrider lite på gasrullen? eller är det något annat jag kan ha klantat till fäör det där med spjället har jag testat lite olika grejer men det är rätt inställt vad jag har förstått nu. men jag har ju tvivlat lite gällande instälningen. spjällhuset har jag rensat noga.
Du kan låta diagnosera spjällkontakten med hjälp av felkodsdosan. Diagnoskabeln i uttag 2 och tändning på.
Tryck 2 ggr. på knappen till diagnosen. När lampan blinkar "snabbt", vrider du upp gasspjället ca 50%.
Nu ska du få bekräftelsekoden: 3-3-2. När lampan blinkar "snabbt" igen, vrider du upp gasspjället till max.
Nu ska du få bekräftelsekoden 3-3-3.
Okej jag har stått ute och knövlat nu i flera timmar mätte på lambda sonden och den gav ett värde som låg på 0.680 volt och när man gasade upp till 2500 varv låg det på 0.710 volt. så det borde väl vara nått som e bra värde vad skulle det kunna vara annars då?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Degiga_dgen skrev:Okej jag har stått ute och knövlat nu i flera timmar mätte på lambda sonden och den gav ett värde som låg på 0.680 volt och när man gasade upp till 2500 varv låg det på 0.710 volt. så det borde väl vara nått som e bra värde vad skulle det kunna vara annars då?
Koppla ur kontakten till LMM och peta tillbaka gummit bak på kontakten. Mät resistansen mellan 1 på kabel-kontakten & jord. Ska visa 0 ohm.
Koppla in LMM igen och vrid på tändningen. Mät spänningen mellan #3 på kontakten och jord. Här ska du få ca 1.4 volt.
Kör motorn varm och stäng av den. Ta ut säkring #1 och sätt tillbaka den igen. Koppla in en voltmeter mellan det enpoliga kontaktstycket (till lambda sonden) & jord. OBS! Lambdans kontakter ihopkopplade...
Starta motorn och läs av värdet inom 30sek. Visar mätaren mest 0,1-0,5 volt, eller 0,6-0,9 volt?
Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]

Bromsar på S60

Bromsarna på S60n liknar inte andra bilar […]

En fråga om rostlagning

Hej. Finns många olika varianter och lö[…]