Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pv!
Hehe! :lol:
Nämen alltså är det oavsett dimension och fabrikat?
Kör just nu med 3,2 (se tråden uppströms!)
Är glad att få köra med detta höga tryck eftersom det rullar på så lätt. Trodde inte det var lämpligt bara.
Användarvisningsbild
av Jon
edtjons skrev:Det jävliga är att det står inget i den, den hänvisar bara till lappen som borde vara innanför tanklocket, men den är tyvär borta!
Min lapp sitter i dörren på förarsidan. Och den säger 2,8 för mina.. men det är visserligen 15 tummare.
av m_swede
En kul sak är att kontrollera om att få gas i dina däck jag har kört på gas nu det är Nitrogen gas både i vinter och sommardäck det betyder att den aldrig expanderar så du har konstant tryck och mindre slitage och mindre förbrukning
Läs om det på nätet mer det har funnits inom high performance bilar i många år och nu finns det till personbilar

M_Swede

Jon skrev:
edtjons skrev:Det jävliga är att det står inget i den, den hänvisar bara till lappen som borde vara innanför tanklocket, men den är tyvär borta!
Min lapp sitter i dörren på förarsidan. Och den säger 2,8 för mina.. men det är visserligen 15 tummare.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Det där med lufttryck i däcken borde man ju göra något användarvänligare på...inte många "svenssons" som fattar överhuvudtaget vilken siffra man ska titta på. Det är för komplicerat tror jag. Finns ju mängder med olika enheter och streck och paranteser och så vidare...inte lätt för en novis! Där har man mycket kvar att utveckla :)

Nåja...på min V70 står det vid olastad bild 25 fram och 25 bak. Vid fullastad bil står det 28 fram och 28 bak.

Har inte själv fattat varför man ska ha olika lufttryck, men tycker mig skönja lite mellan raderna här ovan att det inte är någon nackdel att ha för högt tryck i däcken?

Typ..hellre lite för mycket än lite för lite.
av Moody
Barkbiten skrev:
Typ..hellre lite för mycket än lite för lite.
Precis, ger lite mindre rullmotstånd och slitage men kanske något stötigare
Användarvisningsbild
av milktrucker
ER skrev: 3,25 Bar sitter som en smäck för mig med perfekt slitage och minimal risk att slå fälgar skeva med 225/45-17. Har tyvärr kört med 2,5bar i 215/40-17 och det blev väldigt dyrt med 2 utslitna däck och en skev fälg@3500kr efter en sommar enbart pga undertryck i däckena, lägg där till ett antal lite bensin i onödan som förbrukats. 2,7 Bar är på tok för lågt för 45-profil. Komforten blir inte lidande av ett högre tryck, tvärt om faktiskt då 2,7 slår igenom för hårt i värsta fall på normala svenska vår/sommarvägar som normalt innehåller tjärlskottsskador.
Däcktrycket man skall ha har inget med fälgstorleken att göra, det har
med profilen att göra.
Följande stämmer mycket bra.
Profil - Bar
40 - 3.0
45 - 2.9
50 - 2.8
55 - 2.7
60 - 2.6
65 - 2.5
70 - 2.4
75 - 2.3
80 - 2.2
85 - 2.1
.
ledsen, men det är lasten som avgör däcktrycket i större utsträckning än profilhöjden.
XC90 som har 70-profil skulle åla på vägen med 2.4 i ringarna, likaså xc70 med 2.5.
i min XC70 kör jag 3.0 på 65-profil kör att bilen ska få bästa möjliga väghållning.
på 215/50/R17 kör jag 2,7 vilket är ganska lagom på V70 som väger 200 kg mindre än XC70.
Senast redigerad av 1 milktrucker, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Snygg trådväckning!! Nästan 8 år sen senaste inlägget så när som på ett par månader. ;)
av volvo244gle
Gammal tråd, men aktuellt ämne. :P

Jag brukar titta på däcken. Står alltid ett värde för "max pressure" på dess sidor.
Sen blåser jag helt enkelt i upp till detta värde. Det ska rulla lätt!
Användarvisningsbild
av joel80
Max pressure är kanske inte alltid bäst att gå efter då det är olika hur däcken beter sig beroende på vilken bil dom sitter på.. Vikt o last o allt sånt har ju betydelse..
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]