Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jesper82
Har ett konstigt dunkande ljud från motorn när den står på tomgång. man hör det inte precis när man sitter i bilen eller står precis utanför, men går man en liten bit bort från bilen lägger man märke till ett dovt dunkade från motorn, nästan som en fiskebåt... :???:

Volvo står maktlösa, de kan inte förklara vad detta är för ljud, eller var det kommer ifrån.

Någon som har en aning om vad det är för ett ljud, eller någon som varit med om det själv?

Bilen är en V70 2,4D från 2007 (uttagen sommaren 2006) och har gått 8 500 mil.
av Nordan
Alla taxi med 2.4D/D5 från och med MY06 låter så. Har inte kunnat få nåt svar på varför mina två bilar låter på det viset. Ibland hörs nästan inget alls men ibland dunkar det som bara fan. Var och varannan kund tjatar om det där fiskebåtsljudet. Är rätt trött på det själv.
Användarvisningsbild
av gooose
Jesper82 skrev:Har ett konstigt dunkande ljud från motorn när den står på tomgång. man hör det inte precis när man sitter i bilen eller står precis utanför, men går man en liten bit bort från bilen lägger man märke till ett dovt dunkade från motorn, nästan som en fiskebåt... :???:

Volvo står maktlösa, de kan inte förklara vad detta är för ljud, eller var det kommer ifrån.

Någon som har en aning om vad det är för ett ljud, eller någon som varit med om det själv?

Bilen är en V70 2,4D från 2007 (uttagen sommaren 2006) och har gått 8 500 mil.
Detta ljud kommer troligtsvis i från egr ventilen som jag har förstått det hela så är det när den arbetar och ej helt stängd där av detta ljud avgasljudet slår i luftburken

En liten fundering är axeln till virvelspjället hel ??

//Goose
Standby S09 sirenförstärkare

Trådskaparen hade en S9 med kabel. Jag utg&a[…]

Den stora annons-tråden

Nästan så man undrar om ägaren &au[…]

Visst vet du att värmepaket ofta drabbas av &[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 km/[…]