NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av atrsot
Hej allihopa!

Jag är relativt ny på detta forum, iaf vad gäller skrivande biten. Har dock läst en hel del de senaste veckorna om diverse saker.

För en vecka sedan köpte jag en S40 -06 2,4i och har varit super nöjd med den. Efter en längre 6 timmars resa och massa fixande = Trött förare, så lyckas jag repa bilens bakre stötfångare mot en annan bil då jag backade ut ur en parkering. Såg inte alls den andra bilen som hade stannat på gatan för att släppa ut fru o barn. Trevlig kille iofs... Ville inte alls köra försäkringsgrejor o dyl, men vi bytte kontakt info iaf.
Vanlig skada har jag hört... :( Inte desto mindre känns det surt.

Nu hade jag läst på och var redo för att köra på med en Ditec behandling på bilen. Men så dyker denna repa upp. Det är ingen buckla och den är väl igenom lacken eftersom man känner m nageln att det är djupare än bara kosmetiskt. Om man inte är ägare till bilen så ser man knappt denna 10 cm långa repa, bilen har rätt bra färg för att dölja sånt! (Dawn blå...)

Jag visade upp bilen på Ditec i Malmö och de tyckte att jag skulle köra på m Ditec för att om 1 år typ göra en skadeanmälan för repan och ev ytterligare tillkomna repor och få stötfångaren omlackad då samt ny Ditec behandling ersatt via försäkringsbolaget... Fiffigt kan tänkas. Men vad händer om försäkringsbolaget vill ta sig en titt / begär att jag kör till deras verkstad för reparation? Då kan de väl säkert se att jag fått Ditec behandlingen pålagt på den gamla repan?! Och då kan en massa strul dyka upp...

Jag vet... Lång tråd för ngt basalt, men denna repa har totalt förstört nöjet med nyinförskaffandet av en bil....

Hoppas ni har några råd / åsikter!
av Addekarlsson
Att göra en sån sak är att anse som försäkringsbedrägeri. Ska du ta det på försäkring, så gör det direkt. Inte om ett år.
Annars, fixa skadan själv, och låt försäkringsbolaget vara.
Fulknep som dessa är en stor bov till vad som orsakar alla höjda premier för oss som försöker få det billigt genom att göra rätt.

Mvh/ Adde
av atrsot
Ja, asså det hela är väl inget försäkringsbedrägeri... Det är väl bara att man skjuter på åtgärden i framtiden, jag lär ju betala självrisken nu likväl som om ett år? Det är väl mer att man kan skydda resten av bilens lack nu m Ditec konserveringen... Men vill absolut inte råka få problem sen när jag väl bestämmer mig för att åtgärda saken.

Vad tror ni det skulle gå på att lacka om hela bakre stötfångaren? Min självrisk på vagnskada är 4000 kr, tror ni det blir billigare att ta det själv? Och vad är det för garantier som lämnas då? Förekommer det att man fortfarande ibland kan se skillnad på det nylackerade och resten av bilen?

Tack igen för era snabba svar!
av jumu01
Att endast lackera bakre stötfångaren är nog billigare än att ta det på självrisken, ring runt till olika seriösa billackerare och fråga!!!
Användarvisningsbild
av Appel
Det är ju inget försäkringsbedrägeri att reparera om ett år, det är sant, om försäkringsbolaget inte behöver bekosta en ny behandling som du medvetet lagt på efter skadan. Men att låta försäkringsbolaget stå för lackbehandlingen också måste nog anses vara bedrägligt, ännu värre att förslaget kom ifrån ett företag. Undrar hur moralen är i övrigt på den firman...

Jag håller helt med Addekarlsson, det är sådant som är premiehöjande i långa loppet!
Användarvisningsbild
av vickan
tråkigt med repor, MEN ska du ta det på din försäkring så kan du likaväl göra det nu. Ditt föräskringsbolag kommer säkerligen kräva att du gör en skadebesiktning på en verkstad. Upptäcker då skadebesiktningsmannen att dina repor kommer från olika tider åker du på mer än en självrisk.

Ingen ide att fuska med sådant.. Det blir bara dyrare i längden... :wink:
av mojja
Men vad spelar det för roll??
Får man inte lackskydda en bil med en repa i bakstötfångaren?
Det går ju inte ens att se att bilen blivit lackskyddad efter att bilen blivit repad.
Tål ditt samvete att dra en vit lögn så kör, Kommer du ligga sömnlös hela nätter o fundera på om polisen kommer kalla dig på förhör för försäkringsbedrägeri så strunta i det.

Men jag kan garantera dig att ingen kommer lyfta ett ögonbryn i detta fall. Detta e vardagsmat för både försäkringsbolag och skadekontrollanter. Säger du att bilen var lackskyddad innnan skadan så kommer fb stå för ett nytt lackskydd på stötfångaren men inte hela bilen då det bara kommer vara stötfångaren som är omlackad och inte hela bilen.

Så hur mycket tjänar du på att bluffa 500sek på sin höjd då rekondfirman kommer fakrurera fb för en biltvätt och lackskydd av stöten.
E din heder värd 500sek?
Tänkte väl det så som dom andra skrivit lacka om stöten kostnad typ mellan 1500-2000sek o sedan in på lackskydd och du har din heder i behåll + att din fb bonus inte påverkas om du gör upp i godo med motparen.
Har du vagnskada på din bil ligger ju självrisken på 5000sek och för det kan man få en hel del gjort utan att blanda in fb,

//mojja
av atrsot
Najsiga svar från många...
Mitt samvete har tvingat mig att ringa till Ditec och avboka. Är på g med en flytt och kmr åtgärda lacken på stötfångaren på plats i mina ort o så blir det lackskydd på det där!

Tack alla för era vettiga åsikter och svar. För övrigt så lämnar jag nog försäkringsbolaget utanför, verkar bli billigare på det sättet.

En sista sak som jag undrar: Hur blir det m diverse nybilsgaranti / vagnskadegaranti som medföljde bilen? Om jag lackar om den bakre stötfångaren och de gör ett kasst arbete så att säga? Vad har jag för trygghet då? Man har ju hört om färgskillnader och dålig färg efter omlackeringar...
av mojja
atrsot skrev:Najsiga svar från många...
Mitt samvete har tvingat mig att ringa till Ditec och avboka. Är på g med en flytt och kmr åtgärda lacken på stötfångaren på plats i mina ort o så blir det lackskydd på det där!

Tack alla för era vettiga åsikter och svar. För övrigt så lämnar jag nog försäkringsbolaget utanför, verkar bli billigare på det sättet.

En sista sak som jag undrar: Hur blir det m diverse nybilsgaranti / vagnskadegaranti som medföljde bilen? Om jag lackar om den bakre stötfångaren och de gör ett kasst arbete så att säga? Vad har jag för trygghet då? Man har ju hört om färgskillnader och dålig färg efter omlackeringar...

Garantin är ju att e du inte nöjd får verkstan inget pröjs. Du betalar ju inte i förskott för till lackeranren utan när du synat o godkännt resultatet,
Men det ska inte vara några problem en duktig lackerare fixar det där.

Bra att du insåg att det inte rörde sig om några större pengar för att bluffa.

//mojja

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]