Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krippa
Jag kör motorvärmaren (el) på min XC90 D5 MY08 ca 1-2 tim på morgonen. Nu har det varit några plusgrader nästan varje dag den senaste tiden men jag tycker inte motorn verkar värmas överhuvud taget, men hur ska man kolla det? Jag tycker att motorn låter som den gör när den kallstartas men eftersom jag inte är någon motorexpert vill jag inte riktigt lita på min egen hörsel. Jag ser inte heller minsta tillstymmelse till rörelse på tempmätaren när jag vrider på nyckeln, borde man inte det när motorvärmaren gått 2 tim i 4 plusgrader?

Hur tar jag reda på om min el-motorvärmare fungerar eller inte? Kupévärmaren som sitter i eluttaget inne i bilen fungerar utmärkt och värmer kupén.

/krippa
av clem
Ett enkelt och tillförlitligt sätt är ju att helt enkelt känna med fingrarna på värmarelementet som sitter monterat på motorn när denna har varit inkopplad en stund.Om den har blivit varm så fungerar den.
Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]

Problem med volvo v70-99

Det är lite dubbla budskap om P167x-felkoder[…]