Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Fluffen skrev:Jag har inget drag på min 945.a så det går nog tyvärr inte. :lol: :wink:
okej nu spårar det ur lite :lol: hoppas trådskaparen köper det som han anser passa de bäst. vårat tjaffs kan ju skrämma bort folk helt ibland :lol:
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
Min båt är en gammal Flipper 580 (avråder från att köpa en sådan), vikt knappt 700 kg. Motorn väger 120, full tank 80, övrigt samt trailer gissningsvis minst 300. Tror att totalvikten ligger nära de 1200 kg som trådskaparen skulle släpa. 945an fungerar mycket bättre än V70an för mitt ekipage i alla fall. MEN man får kolla kultrycket oxå. Om hästen står så till, eller flyttar sig så att släpet blir lite obalanserat och kultrycket för högt blir det mycket lättare att få drivhjulen att spinna på en 850/V70 än på en 945, förstås. Och råkar man t ex bränna kopplingen när man nu drar tungt och har många start/stopp så har jag för mig att Volvo beräknar att kopplingsbytet tar knappt 2 timmar på en 945 mot drygt 6.5 på en 850/V70 (rätta mig gärna om jag har fel). Tar sedan Volvoverkstaden 1000 kr/timme blir det 4500 dyrare bara i arbetskostnad, det är mycket det när man har en liten budget, vilket 20 000 i inköpskostnad antyder.
av *pettson*
vafförärdetpådetteviset skrev:Min båt är en gammal Flipper 580 (avråder från att köpa en sådan), vikt knappt 700 kg. Motorn väger 120, full tank 80, övrigt samt trailer gissningsvis minst 300. Tror att totalvikten ligger nära de 1200 kg som trådskaparen skulle släpa. 945an fungerar mycket bättre än V70an för mitt ekipage i alla fall. MEN man får kolla kultrycket oxå. Om hästen står så till, eller flyttar sig så att släpet blir lite obalanserat och kultrycket för högt blir det mycket lättare att få drivhjulen att spinna på en 850/V70 än på en 945, förstås. Och råkar man t ex bränna kopplingen när man nu drar tungt och har många start/stopp så har jag för mig att Volvo beräknar att kopplingsbytet tar knappt 2 timmar på en 945 mot drygt 6.5 på en 850/V70 (rätta mig gärna om jag har fel). Tar sedan Volvoverkstaden 1000 kr/timme blir det 4500 dyrare bara i arbetskostnad, det är mycket det när man har en liten budget, vilket 20 000 i inköpskostnad antyder.
Varför skulle man bränna en koppling när den ändå bara spinner så lätt?..
Alltså oddsen att bränna en koppling med bilen OAVSETT bil så är man så fel ute att det helt enkelt är lönsammare att köpa sej en stor landrover med automat.. Liksom vi är helt ute och cyklar om vi ska tänka i pansarbilsformat..och ifall o om.. menar jag kan lätt vända på steken på en sekund och hävad: krockar du har du 200% större chans att överleva i 850:n jämfört med 940:n.. men nu skulle han inte krocka med bilen i första hand utan dra släp.
En drivknut kostar 700kronor.. vad kostar en drivaxel?.. Eller.. hmm komplett drivaxel för runt 4k istället för en ny bakaxel för 22500kr?.. Äger du dessutom en bil med M47 låda är du ändå illa ute med hållbarheten obelastad till och med?..Man kan liksom kasta in information som man önskar.
I övrigt kan vi aldrig lura naturlagarna. Naturligtvis är en bakhjulsdriven bättre att dra upp båten med då den just får vikten över hjulen. När vi slår en broms är det optimalt att det hamnar över våra drivhjul som framhjulsdrivet, ja listan kan göras lång. Det optimala är 4hjulsdrivet med riktig 4hjulsdrift. Men tyvärr ryms inte detta i den här prisklassen. Att iallfall kasta in att en 850 är dyrare än 940 att laga totalt sett är rena okunskapen tyvärr. Hade du kastat in att det var en V70 99 eller 00 hade jag hållit med..
Känner gott om hästägare som rör på sina djur på till/ från tävlingar och några äger både 850/ 70/ 940 och tar den bil som är ledig. INGEN har sagt nåt om att det är osäkert.. släpper lätt och endast är problematiskt. Inte ens den 18 åriga dottern till en av familjerna har några trassel med sina fullblod i. Men precis som med ALLA släpfordon hänger 99% på släpets konstruktion.. en eller tvåaxlax? En välbalanserad? Hur ligger viktcentrum i släpet? Hur ligger bromscentrum, högt eller lågt? Vilken typ av bromsar på släpet skiva eller trumma, trum/ skivdiamtetrar?.. Ja jag vet inte.Men dom parametrarna bestämmer vad du ska dra med och inget annat Dom två fordonen ska passa ihop. Och ett dåligt släpfordon uppvägs inte av en bra dragbil. Det är upp till den som vill att helt enkelt LÅNA en bil och köra och känna.. gillar man det? Gör man det inte?..
Det är enda sanna saken att göra nu när kostnader är utredda..
av Amarace
Nu är jag ingen teoretiker så detta inlägg är rent praktiskt menat.

Jag kan inte jämföra med en 940 då jag bara dragit släp nån gång med en sådan, men 240 och äldre har jag ägt många av, har även stor erfarenhet av att dra tunga släp.

Om jag ska jämföra 850 som jag kört, så är dom inte alls bra att dra tunga släp å¨ett vis. Att starta i motlut är kämpigt, för dom har så förbaskat dåligt bottenvrid, av dom 850 jag testat har alla varit dåliga på det viset, ok att dom är bra på att dra på lite varv, men iaf jag värdesätter att kunna starta bra. Ingen 240 jag haft har varit så dåliga att starta med, oavsett hur tung last jag haft. Kan inte tänka mig att en 940 är sämre än en 240 på det viset.

Nu har alla 850 jag dragit vagn med haft 10 ventilers 2,5 liter, ingen GLT med andra ord. Men som sagt, då man väl börjat rulla så går det bra med 850, men det är just i starten jag tycker dom är svaga, sen må vridmomentskurvor säga vad dom vill :)

Sen angående bakhjulsdrift vs framhjulsdrift tycker jag det kvittar för normal körning. Ha rätt kultryck så underlättar det. Är så många som har alldeles för högt kultryck och då blir ju självklart en framhjulsdriven bil dålig att dra med.

O eftersom man inte alltid dra släp så måste man ju väga in lite normalkörning också, och nog tycker då jag 850 är klart bättre då, känns modernare. Och då ska ni veta att jag alltid varit lite motståndare till nyare Volvo (nyare än 240)
Användarvisningsbild
av Nexus
när vi ändå är utan för tråden med b la 240 så kan jag berätta att min v70 2,5t LTT är 100 gånger trevligare dra släp med än vad min 360 med 200k motorn var. V70 har mycket bredare register tycker jag och rår bra på högre växlar oxå . men det är bara vad jag har upplevt. :roll:
av johnny_h
Tack för alla svar :) Just nu lutar det nog åt en 855. Vi kommer trots allt att använda den mestadels till vanlig bilkörning, dra transporten kommer vi göra uppemot 4ggr/månad. Transporten är ett gammalt umesläp (-90) som är tvåaxlat.
Har förstått att GLT är lättrycksturbo, men vad är det för skillnad mellan GL och SE?
Hur stor risk är det att man får problem med högt kultryck egentligen? Släpet väger 650kg och kommer lasta en häst på knappt 500kg. Släp är väl ändå byggda så att kultrycket ska vara okej, även om det här nu är ett äldre släp. Kan man inte lika gärna få problem med lågt kultryck i så fall? (Om man tänker 945).
Och en fråga angående det här med att starta i motlut; hur mycket motlut menas då? Jag har aldrig råkat ut för att behöva starta med släp mitt i en backe, eller menar du mindre motlut?
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
*pettson* skrev:Varför skulle man bränna en koppling osv osv...
Vill inte bråka med dig. Men jag har faktiskt bränt en 945-koppling när jag inte tänkte mig för utan backade släpet i lätt uppförsbacke. Det krävdes lite trixande för att baxa in ekipaget på garageinfarten, det var en stekande varm sommardag, och kopplingen tog massor med stryk. Klantigt, jag vet ! Luktade apa i hela kvarteret. Fick byta efteråt trots att den var bytt bara 1000 mil tidigare. Eftersom det handlar om backning tror jag inte det hade spelat någon roll om det varit en 945 eller 855, kopplingen hade gått ändå. Du kan ju kika i VSTG vad tiderna för kopplingsbyte ligger på för 945 vs 855, jag vet inte exakt men tror att det är bra mycket lägre för 945.

Rent generellt verkar 940ans konstruktion vara enklare och därmed mindre tidskrävande vid jämförbara reparationer. Återigen kan man ju kika i VSTG om man vill, kanske har jag fel. Men du kommer aldrig att kunna få mig att tro att det inte är billigare att äga en 940 än en 850 under samma förutsättningar.

Vad gäller krocksäkerhet är det lätt att kolla Folksams statistik över verkliga olyckor på nätet, några 200% i skillnad 940 vs 850 handlar det inte om. Båda återfinns i samma klass, "Bra säkerhet – minst 20 % högre säkerhet än medelbilen". Ref: http://www.folksam.se/d/a0346.nsf/vLook ... /R0710.pdf
Bara att läsa och begrunda. Hävdar du 200% är det på din sida okunskapen ligger.

Det är heller ingen slump att lastbilar som drar tunga släp nästan undantagslöst är bakhjulsdrivna. Finns det någon som är framhjulsdriven ?

Jag har vänner som ägt egna hästar och släpat kors och tvärs över Sverige i samband med tävlingar mm. Släpen har varierat, men ett ständigt klagomål var att kultrycket blev för högt hur man än lastade kusen. En av dem bytte sin S**B tjänstebil just av den orsaken. Och jag personligen har då hellre ett för högt kultryck på en bakhjulsdriven bil än på en framhjulsdriven.

Men visst är det sant att det bästa är att låna och testa för att se vad man trivs med för bil, gärna tillsammans med det släp och den häst man tänker dra. Och väga in hur ofta det ska släpas efter bilen. Man kan dessutom säga att så länge valet står mellan 940 och 850 kan man ju inte välja fel hur man än gör...
Användarvisningsbild
av Funk
Har förstått att GLT är lättrycksturbo, men vad är det för skillnad mellan GL och SE?
GLT är inte turbo, utan en 20 ventilers sugmotorpå 170hkr . medan de övriga (SE och GL) är 10 ventilare med 140hkr.
Till GLT modellen ingår det dessutom ett utrustningspaket de flesta åren som motsvarar ungefär en SE. GL är en 140 hkr med basutrustning.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Nexus
vafförärdetpådetteviset skrev:
Vad gäller krocksäkerhet är det lätt att kolla Folksams statistik över verkliga olyckor på nätet, några 200% i skillnad 940 vs 850 handlar det inte om. Båda återfinns i samma klass, "Bra säkerhet – minst 20 % högre säkerhet än medelbilen". Ref: http://www.folksam.se/d/a0346.nsf/vLook ... /R0710.pdf
Bara att läsa och begrunda. Hävdar du 200% är det på din sida okunskapen ligger.
Du har möjlingen inte sett denna filmen??? http://www.garaget.org/video/jq5pwjgjxyog
av *pettson*
vafförärdetpådetteviset skrev:
*pettson* skrev:Varför skulle man bränna en koppling osv osv...
Vill inte bråka med dig. Men jag har faktiskt bränt en 945-koppling när jag inte tänkte mig för utan backade släpet i lätt uppförsbacke. Det krävdes lite trixande för att baxa in ekipaget på garageinfarten, det var en stekande varm sommardag, och kopplingen tog massor med stryk. Klantigt, jag vet ! Luktade apa i hela kvarteret. Fick byta efteråt trots att den var bytt bara 1000 mil tidigare. Eftersom det handlar om backning tror jag inte det hade spelat någon roll om det varit en 945 eller 855, kopplingen hade gått ändå. Du kan ju kika i VSTG vad tiderna för kopplingsbyte ligger på för 945 vs 855, jag vet inte exakt men tror att det är bra mycket lägre för 945.

Rent generellt verkar 940ans konstruktion vara enklare och därmed mindre tidskrävande vid jämförbara reparationer. Återigen kan man ju kika i VSTG om man vill, kanske har jag fel. Men du kommer aldrig att kunna få mig att tro att det inte är billigare att äga en 940 än en 850 under samma förutsättningar.

Jag har vänner som ägt egna hästar och släpat kors och tvärs över Sverige i samband med tävlingar mm. Släpen har varierat, men ett ständigt klagomål var att kultrycket blev för högt hur man än lastade kusen. En av dem bytte sin S**B tjänstebil just av den orsaken. Och jag personligen har då hellre ett för högt kultryck på en bakhjulsdriven bil än på en framhjulsdriven.

Men visst är det sant att det bästa är att låna och testa för att se vad man trivs med för bil, gärna tillsammans med det släp och den häst man tänker dra. Och väga in hur ofta det ska släpas efter bilen. Man kan dessutom säga att så länge valet står mellan 940 och 850 kan man ju inte välja fel hur man än gör...
*Hävdar du 200% är det på din sida okunskapen ligger.*

Inte alls, jag står fast vid detta... 950n är den sista volvon som har rambenen som skyddande armar som ska hålla föremålen framför sej. 850:n är den första som helt enkelt leder förbi energin förbi kupen.
Den stora jätteskillnaden finner du den dagen då en 940 resp en 850 krockar sina frontar just 60/40 mot en ny bil. 850 föraren är den enda som har en chans att överleva medans 940 föraren har rambalken ihop med ratten i knäet.. 850n konstruerades i början på Ncap eran och 940n konstruerades helt utan dom tankarna alls.
Att knäcka en ramtass på en 940 kräver 4 ton.. Att knäcka den på en 850 kräver 20 ton.. Kanske kan det berätta nånting om konstrutionskillnaderna. Att jag håller pejl på annat än billig statistik är att mitt jobb var att utbilda om just såna saker.. Vill du kan vi gå in på plåtkvaliter och sträckgränser med?.. DÅ är det ännu större skillnad på en 850 och en 940.. för att inte tala om hur stor skillnad tills idag på plåtkvalite..
Här är en skön test.. Dock på helfront så den säger ju inte mycket..

*Det är heller ingen slump att lastbilar som drar tunga släp nästan undantagslöst är bakhjulsdrivna. Finns det någon som är framhjulsdriven ? *
Nej det är inte någon slump faktiskt och det hänger på två saker som vi inte uppnår i en vanlig bil..
Det ena är att växellådan i en lastbil är gigantisk och motorn är lika stor.... Du kan inte lägga den så att vi kan få drivning på framhjulen tyvärr ,det får inte rum hur vi än gör...
sen har vi det faktumet att du lastar alltid bilen först för att ha driv på hjulen bak, sommar som vinter.. Vi kan ju vara överens i att en lastbil som är tom med fullt släp är ytterst nervös att köra.. och att det ryker gott om gummi i starterna då inte greppet räcker till, jämför gärna med en trailerdragares balans i chassiet..
Men är lastbilen lastad så räcker greppet till. Men det är ytterligheter som inte på nåt sätt har med personbilar att göra sålänge nu inte 940 måste lastas med 350kg balast för att lyckas driva släpet framåt?..

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]