Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Som Ni vet finns det på många Volvo-bilar en knapp för att stänga av anti-spinn. Knappen heter oftast DSTC. På lite äldre bilar sitter den nedanför stereon framför växelspaken så att säga. På nyare bilar sitter den inbyggd i färddatorn och stängs av genom resetknappen på blinkersspaken.

Vad många noterar efter att ha kopplat ur anti-spinn är att antisladd fortfarande är aktiv. Det är så Volvo vill ha det, allt för att göra olycksstatistiken för Volvo så minimal som möjligt. I vissa lägen skulle man dock vilja köra bilen utan antisladd, tex när man är ute på en is eller halkbana.

På V70 AWD R gick det att koppla ur anti-sladd helt genom att trycka 5 gånger på DSTC-knappen. Detta fungerar dock inte på andra modeller. Och på senare tid har Volvo ofta valt att helt plocka bort knappen för DSTC.

Det går rykten att om Du inte har en R AWD så kan Du ändå kopplar ur DSTC genom att rycka säkringen. Jag har sökt om detta på Internet men inte hittat en enda träff - förutom någon vag diskussion här på detta forum som egentligen inte gav svar på frågan.

Volvokillarna jag talat med hävdar att detta gick tidigare, men de senare årsmodellerna har man kopplat på fler funktioner på DSTC så att man inte kan rycka säkringen längre.

Det skulle därför vara intressant att höra med någon här på forumet om Ni hört eller har någon koll på hur man helt avaktiverar DSTC på en V70 AWD. Det kanske är så att det inte går?

Själv har jag provat att rycka säkringen på 5 ampere som sitter inne i bilens kupé. Det gav effekten att bilen blev framhjulsdriven och att varningslampan för "bromsfel" tändes. Va inget roligt alls att köra så. Och när man gasade på rejält och fick spinn på framhjulen, och sen släppte gasen så fortsatte hjulen att snurra, ungefär som att det inte var något motstånd.

Efter att ha letat lite i säkringsutrymmena hittade jag två ytterligare platser med säkringar för DSTC (samt abs). Dessa var båda två på 30 ampere och belägna i motorutrymmet. Har inte vågat dra någon av dessa ännu. Tänkte fråga här på forumet först, om det kanske är någon som redan provat, eller har erfarenheter från detta?

I min bil är säkringen på 5 ampere i kupén märkt DSTC/abs som nummer 9.
I motorutrymmet är de två DSTC/abs-säkringarna märkta med nr. 14 och nr. 19. Båda är på 30 ampere.

Verkar som sagt finnas otroligt lite skrivet om detta på nätet. Så förhoppningarna att få svar är kanske inte jättestora. Men det skulle vara kul att veta, för någon här kanske redan har testat?

Om inte annat så lär jag väl prova att rycka övriga vid tillfälle...men vill ju inte riskera att sabba något. Vilket kanske är lätt hänt?
Infide skrev:Nån med AWD och dator att radera felkoder med tycker jag borde axla ansvaret och prova för allas intresse! :D
Ge någon bra anledning att axla ansvaret för att koppla ur säkerhetssystem. :lol:

Blir nästa steg att koppla ur SRS-systemet i fall man skulle misslyckas då DSTC är urkopplad? ?:-/
camaro69 skrev:
Infide skrev:Nån med AWD och dator att radera felkoder med tycker jag borde axla ansvaret och prova för allas intresse! :D
Ge någon bra anledning att axla ansvaret för att koppla ur säkerhetssystem. :lol:

Blir nästa steg att koppla ur SRS-systemet i fall man skulle misslyckas då DSTC är urkopplad? ?:-/
Ganska så taskig jämförelse då urkoppling av DSTC skall ske för att ha kul under kontrollerade former (ivf enligt trådskaparen) då på isbana etc. Att koppla ut SRS-enheten är inte riktigt lika svårt, men absolut inte speciellt eftertraktat. Möjligtvis om man vill köra nån form av Destruction Derby på nått lite större område..
Infide skrev:
camaro69 skrev:

Ganska så taskig jämförelse då urkoppling av DSTC skall ske för att ha kul under kontrollerade former (ivf enligt trådskaparen) då på isbana etc. Att koppla ut SRS-enheten är inte riktigt lika svårt, men absolut inte speciellt eftertraktat. Möjligtvis om man vill köra nån form av Destruction Derby på nått lite större område..
Väntar svar på varför någon annan, skall axla och känna ansvar, samt vara försökskanin.
camaro69 skrev: Väntar svar på varför någon annan, skall axla och känna ansvar, samt vara försökskanin.
Jag skulle utan tvekan kunna vara både försökskanin och ta på mig ansvaret. Eller ta på mig ansvaret? Bara för att jag visar hur man på egen risk kan koppla bort bilens säkerhetssystem är det ju inte mitt fel att personen sedan ifråga kör ihjäl sig eller någon annan pga han kopplat ur antisladden. Om jag gör en guide på hur man monterar en dragkrok, och inte nämner att man BÖR använda nya bult, så är det någon som inte gör det och tappar dragkroken och 1 ton husvagn rakt på bakomvarande bil där alla 5 passagerare dör, varav 3 småbarn.
Är det mitt fel?

Stay to topic!

Vad jag menade med mitt inlägg var att den person som:

Är Nyfiken på att kunna koppla ur DSTCn på sin bil för att kunna leka.
Har en dator med VIDA (eller vad det nu är) som kan läsa av och radera felkoder som blir till följd av diverse mixtrande i elsystemet istället för att behöva åka in till Volvo efter varje säkring man ryckt.
varför vill man koppla ur DTSC:n?? ge mig en BRA anledning!
DTSC:ns styrenhet sitter på höger sida om CEM, koppla ur den istället, ABS blir ju lidande då den jobbar ihop med DTSC.
att avaktivera enbart DTSC genom fysisk bortkoppling fungerar ju inte, och kommer aldrig nånsin funka.
Tack CANBus.

Till Infide: Man ska ju inte dö nyfiken. Vissa saker kan jag dock klara mig utan. Detta är en sak av flera.
Gör hellre nya andra trevliga erfarenheter. :wink:
CANBus skrev:varför vill man koppla ur DTSC:n?? ge mig en BRA anledning!
DTSC:ns styrenhet sitter på höger sida om CEM, koppla ur den istället, ABS blir ju lidande då den jobbar ihop med DTSC.
att avaktivera enbart DTSC genom fysisk bortkoppling fungerar ju inte, och kommer aldrig nånsin funka.
Prova och kör någon annan bil en Volvo en gång i livet så kanske du förstår frågan ......

Många andra bilar har en knapp som man kan trycka in (tex min sommarbil) så kopplas antisladden ur och man kan låta bilen gå med sköna ställ i kurvorna.
VolvoB20 skrev: Prova och kör någon annan bil en Volvo en gång i livet så kanske du förstår frågan ......

Många andra bilar har en knapp som man kan trycka in (tex min sommarbil) så kopplas antisladden ur och man kan låta bilen gå med sköna ställ i kurvorna.
..uhmm....OK!
sköna ställ i kurvorna?..hmm...såååå..man vill alltså koppla ur DTSC:n så man kan åka med ställ i kurvorna!........med en V70 VOLVO!?
Som dessutom är permanent 4wd, och steget efter det då?..demontera drivaxlarna fram, så man får en bakhjulsdriven sportvagn??
Vad strävar folk efter egentligen?
här sitter de flesta och grinar när en bult går av och kräver goodwill på en 8 år gammal Volvo, men samtidigt har tron om att de köpt en låst sportbil.
det är bara kringgå systemen så är saken biff!!

För att svara på den egentliga frågan, om att koppla bort DTSC:n på sin "sommarbil" så är detta omöjligt om det inte går att stänga av detta mjukvarumässigt och användarvänligt i förarmiljön, det är fullständigt omöjligt att koppla bort enbart DTSC:n, det där med säkringen slår ju ut en hel del system förutom DTSC:n.

Haha, nej. Han kanske tror motorn går s&ou[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]