Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Torparn
Är ägare till min första "nyare" Volvo.
Det blev en V70 2.4L 170hkr, 2001 givetvis då med automatlåda, (är skönt för oss lite äldre).
1 gång per 100-150 tillfällen när jag ska lägga i Driven så smäller det till i växellådan så ini he-te!
Så nu har vi för vana att ha foten på bromspedalen en lång stund, för annars så smäller det värre
och bilen hoppar fram en del.
Förstår ju att något är fel med lådan, men har någon en idé om vad som kan vara fel?

Tacksam för bra och BILLIGA ??:-/ åtgärder!
av Torparn
OK! När jag köpte bilen förra året så var den inne på Volvo, då en uppgradering av lådan gjordes.
Men de vet väl om det har kommit några nya uppgraderingar sedan dess.
Är lite novis, vad menar du med att skölja lådan?
Ska man spola igenom den med någonting?
I så fall vad?
Och framför allt, hur gör man det?
Användarvisningsbild
av camaro69
Göra oljebyte kallas lite vårdslöst att "skölja" lådan.
Användarvisningsbild
av Fraz
Torparn skrev:Är ägare till min första "nyare" Volvo.
Det blev en V70 2.4L 170hkr, 2001 givetvis då med automatlåda, (är skönt för oss lite äldre).
1 gång per 100-150 tillfällen när jag ska lägga i Driven så smäller det till i växellådan så ini he-te!
Så nu har vi för vana att ha foten på bromspedalen en lång stund, för annars så smäller det värre
och bilen hoppar fram en del.
Förstår ju att något är fel med lådan, men har någon en idé om vad som kan vara fel?

Tacksam för bra och BILLIGA ??:-/ åtgärder!
Som dom övriga skrev, byt olja i lådan. Kolla även om diffen är okej.
Jag hadde samma problem på en tidigare volvo automatare, och det visade sig att diffen var kass efter lite sökande
Användarvisningsbild
av gooose
camaro69 skrev:Göra oljebyte kallas lite vårdslöst att "skölja" lådan.
Det som menas med att skölja lådan är följande

Man lossar slangen som går från kylaren till överdelen av a-lådan Sätter en annan slang på kylaren och andra ändan av denna slang i en behållare för att ta emot förbrukad/gammal olja
En tratt i röret där oljestickan sitter så du kan fylla på olja
En (1)person startar bilen och för växelföraren mellan dom olika växlelägena samtidigt som (2)person fyller på olja i tratten , Detta gör man tills det att oljan som kommer ur slangen får röd färg

Efter detta så återmonteras allt och man får kontrollera olje nivån med hjälp av oljestickan
Detta är att skölja lådan du får med all ev smuts som kan finnas i systemet

Att bara lossa pluggen och fylla på ny ja det fungerar det med men inget jag rekomenderar

Lossar du pluggen och bara fyller på så behöver du ca 3 liter Av ca 8 liter som lådan rymmer

Sköljer du lådan brukar det åtgå 12-14 liter beroende på hur oljan var före bytet

Så att kalla det för vårdslöst ja det är upp till betraktaren av detta

Men jag rekomenderar fullt att skölja med den xtra mängd olja som åtgår

<vill man bara lossa pluggen kan man lika gärna skita i det och gå in o ta en öl eller 2 lika bra effekt

Det kostar lite mer men blir mycket bättre att skölja lådan och kan man ej själv vänd er till någon som kan hjälpa er med detta

//Goose
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]