Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobb3
Hej, har en volvo 480 turbo 88 som ibland går ryckigt vid full gas, och så är den svår startad när den har stått några timmar efter man har kört den, men den startar direkt om den stått under natten eller om man precis har kört den.
nån som har en ide om vad om kan va fel?
Användarvisningsbild
av Lantz
Mysko fel men kan det vara soppafiltret?
Användarvisningsbild
av vetten
Startproblemet beror troligtvis på att tempsensorn för kall/varm start är sönder ganska enkel att byta. Sen att bilen går ryckigt vid fullgas kan ju bero på flera saker men en fråga först, är bilen trimmad? hur mycket laddar den? om den är trimmad så kan felet vara att den inte får tillräckligt med soppa men börja med att byt bränslefilter om det inte är gjort på länge. Jag kör själv en 480tic på sommaren och laddar c:a 0,85 utan problem men då har jag en annan BTR med höjt bränsletryck för att feta upp lite till. Om du gasar fullt så att motorn börjar att hacka och då släpper efter lite bara lite på gasen går den rent då så kan du med största sannolikhet utesluta elfel. Vet du förresten att det finns en klubb för oss 480-tokar http://www.svenska480klubben.com
Användarvisningsbild
av Lantz
Kanske ska lägga till att eftersom att de är en turbo så tror ja kanske att du har pillat på den? kanske etanol konverterat ? kolla soppa filtret som sagt
För i gamla soppa slangar och man byter till etanol finns det gammla avlagringar kvar och dom kan lätt sätta igen soppafiltret om man har otur!
av Tobb3
vetten skrev:Startproblemet beror troligtvis på att tempsensorn för kall/varm start är sönder ganska enkel att byta. Sen att bilen går ryckigt vid fullgas kan ju bero på flera saker men en fråga först, är bilen trimmad? hur mycket laddar den? om den är trimmad så kan felet vara att den inte får tillräckligt med soppa men börja med att byt bränslefilter om det inte är gjort på länge. Jag kör själv en 480tic på sommaren och laddar c:a 0,85 utan problem men då har jag en annan BTR med höjt bränsletryck för att feta upp lite till. Om du gasar fullt så att motorn börjar att hacka och då släpper efter lite bara lite på gasen går den rent då så kan du med största sannolikhet utesluta elfel. Vet du förresten att det finns en klubb för oss 480-tokar http://www.svenska480klubben.com
okej får kolla på tempsensorn och byta bränsle filter då :) . nej den är inte trimmad eller etanolkonverterad, sitter ett sportluftsfilter på den men det var så innan också.
ja jag vet att det finns en klubb men jag hittade inga bra svar där och så är jag inte medlem där än :)
av Tobb3
nu har jag bytt bränslefiltret men den rycker fortfarande, men den verkar starta lättare när den har stått ett tag.
sen kan den rycka till även när man kör normalt ibland.
av Tobb3
nu har jag sätt att jag måste byta packboxen vid kamaxeln, det har läckt in lite olja i fördelaren.
har kollat på mekonmens hemsida och hittar inte någon packbox, måste man köpa en sotningssats eller kompletteringssats då?
av ZeoN
finns annars en bra lista att kolla som är...
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=57&t=26161

Felsökningsschema för turbo v1.0

Detta är ett mycket enkelt schema för felsökning av bilens motor/turbo/insug etc.

FEL:
1 - Motorn förlorar effekt
2 - Svart avgasrök
3 - Ökad oljeförbrukning
4 - Blå avgasrök
5 - Oljud från turbon
6 - Vinande ljud från turbon
7 - Olja läcker in i kompressorhuset
8 - Olja läcker in i turbinhuset

ORSAKER OCH ÅTGÄRDER:

1, 2, 3, 4, 7 - Igensatt luftfilter - Rengör/byt luftfilter.

1, 2, 3, 4, 5, 6 - Igensatt luftledning till turbon - Avlägsna hinder/byt ut skadade delar.

1, 2, 5 - Igensatt luftledning mellan turbo och insug - Avlägsna hinder/byt ut skadade delar.

1, 2, 5 - Igensatt insugsrör - Avlägsna hinder/byt ut skadade delar.

5 - Läckage på luftledning mellan turbo och luftfilter - Täta/byt ut skadade delar.

1, 2, 3, 4, 5 - Läcka på luftledning mellan turbo och insugsrör - Täta/byt ut skadade delar.

1, 2, 3, 4, 5 - Läckage mellan insugsrör och topplock - Byt packning/drag åt bultarna.

1, 2, 4, 5, 7 - Igensatt grenrör - Avlägsna hinder/byt ut skadade delar.

1, 2, 7 - Igensatt ljuddämpare - Rengör/byt ut skadade delar.

1, 2, 5, 7 - Läckage mellan grenrör och topplock - Byt packning/drag åt bultarna.

1, 2, 5, 7 - Läckage mellan turbinhus och grenrör - Byt packning/drag åt bultarna.

5 - Läckage i avgassystemet - Reparera/byt ut skadade rördelar.

3, 4, 7, 8 - Igensatt oljereturledning från turbon - Rengör/byt ut oljereturledningen.

3, 4, 7, 8 - Igensatt vevhusventilation - Rengör/byt ut slangar/ventiler/filter.

3, 4, 7, 8 - Koksbildning eller smuts i turbons lagerdel - Byt ut/renovera turbon och byt motorolja/filter.

1, 2 - Bränslesystemet defekt/feljusterat - Kontrollera/justera insprutningssystemet/förgasaren.

1, 2 - Kamaxelinställning felaktig/kamaxeln nedsliten - Justerainställningen/byt kamaxeln.

1, 2, 3, 4, 7, 8 - Förslitna kolvar/kolvringar/cylinderlopp - Reparera/renovera motorn.

1, 2, 3, 4, 7, 8 - Inre motorskador (ventiler, kolvar, etc.) - Reparera/renovera motorn.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 - Smuts har fastnat på kompressorhjulet - Rengör, ev. byt. Finn läckage och täta. Byt olja och filter.

1, 2, 3, 4, 7, 8 - Skadad turbo - Reparera/byt ut turbon.

1 - Fel på wastegate-funktionen - Kontrollera wastegatens funktion/arm.

OBS. Ovanstående symptom-kombinationer betyder inte att det aktuella felet faktiskt
har uppstått utan detta är bara en fingervisning om vad som EVENTUELLT är orsakande.
Vissa symptom kan även uppstå för andra fel. Kan variera från fall till fall.

finns i forumet under FAQ..... kan vara ngt som hjälper ?
av Tobb3
problem nästan löst, den går inte rykigt längre bytte packbox vid kamaxeln fördelarlock och rotor :D
men den är fortfarande svårstartad när den stått ett tag :( ska testa med att byta tempgivaren :)
av Tobb3
tja! problemet kvarstår :(
Har bytt tändspole, fördelarlock, rotor, tändkablar, tempivare, bränslefilter, rensat katten, kollat alla jordpunkter och tändstiften ser fina ut.
Den verkar inte dra tjuvluft någonstans och den drar inget vatten eller olja, ingen olja i vattnet eller nått sånt heller..
den har lite ojämn tomgång också :???: Tycker att den verkar gå bättre när det är fuktigt ute, undrar om det kanske kan vara luftmassemätaren som e dålig, kan man kolla om den fungerar som den ska på något sätt?
Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]