Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo_740_gl
Hej.

Min far har en s80 02:a och både främre och bakre länkarmsbussningarna fram håller på att ge upp. Och jag är blivande bilmek så jag undrar om det är svårt att byta dom.

Om någon har gjort detta så är förslag mycket välkommet. Även vad som ska demonteras osv.

/MVH Ante
Användarvisningsbild
av greeeken
Länkarmen måste ju bort så klart
Men frågan är om det inte är lättare att byta hela länkarmen istället
Men nog borde du klara av att byta bussningarna. Kanske inte super enkelt
av clem
Om det är den oljefyllda bussningen med 2 "vingar" på du ska byta så är den lite halvkrånglig att komma åt med en vanlig press.Jag tillverkade en specialhylsa när jag skulle byta på en V70 förut.

Bild
Okej. Jodet är den med 2 vingar tror jag iallafall. Får väll höra med dom på volvo om det är svårt å lite tips.

Tack endå.

/Ante
Användarvisningsbild
av tracker
clem skrev:Om det är den oljefyllda bussningen med 2 "vingar" på du ska byta så är den lite halvkrånglig att komma åt med en vanlig press.Jag tillverkade en specialhylsa när jag skulle byta på en V70 förut.

Bild
vaddå oljefylld ????
i min var det bara gummi, kunde inte hitta ngn olja
av JK24T
Finns olika, helt i gummi, oljefylld samt den sk. polisbussningen. Polisbussningen är den enda som idag monteras av verkstaden.
Varför inte PU-bussning t.ex PowerFlex ?
Den hade jag i min tidigare S60 och det blev skillnad i väghållningen, P2 är som bekant vingliga.
av clem
Aha,visste inte att det fanns olika typer av bussningar.Finns denna polisbussning att köpa på volvo?
På mekonomen så var det bara den oljefyllda varianten dom hade.

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]