Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NCR
Loner skrev:Polisbilarna har väl annan väghållningssats som standard, samma som T5? Sen skiljer det väl lite på elen oxå.

/L

...och tydligen en aluminiumsköld under motorn enl Carman. (i en annan tråd). Jag undrar om det är kraftigare stötdämpare och stag osv också?
Användarvisningsbild
av CarMan
NCR skrev:
Loner skrev:Polisbilarna har väl annan väghållningssats som standard, samma som T5? Sen skiljer det väl lite på elen oxå.

/L

...och tydligen en aluminiumsköld under motorn enl Carman. (i en annan tråd). Jag undrar om det är kraftigare stötdämpare och stag osv också?
inget skiljer på stötar & sånt, om nått skiljer så är det endast en av busstningarna i bakvagnen.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ramon skrev:
Brainded skrev:Taxi har varit uppe tidigare här i forumet, här är en länk till tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=2418

/Anders
Ja, just det :idea: Det var i den tråden jag läst om den större öppningsvinkeln på dörrarna! Tackar så mycket Brainded :)
om det är enda beviset på att öppningsvinkeln är större så är jag tämligen säker på att det är fel !

man bygger inte en förliten öppningsvinkel med flit, man vill alltid att dörrarna ska gå att öppna max & om så är fallet, så finns ingen marginal för mer öppning på en taxi.
av zenobia
S80 vanlig / Executive har ju två olika vinklar för dörröppning så varför inte?

:D
av Knasen
man bygger inte en förliten öppningsvinkel med flit, man vill alltid att dörrarna ska gå att öppna max & om så är fallet, så finns ingen marginal för mer öppning på en taxi.
Om du skruvar bort dörrstoppet som sitter mellan gångjärnet som kommer dörren att öppnas ännu mera, anledning till att dörren inte öppnas mer än den gör kan vara att vara att oftast sitter det småbarn i baksätet som skall kunna stänga dörren, med större dörröppning så kommer handtaget längre ut och längre fram, så att den kan bli problem för barnen att stänga dörren själva. Nu är detta endast en teori att dörröppningen skall begränsas pga av barn. Men jag vet att dörröppningen ökas när man skruvar bort dörrstoppet. Men Carman kommer få ett ypperligt tillfälle att fråga när han gör studiebesök där bilarna byggs om, på Volvos område i Göteborg.
Användarvisningsbild
av CarMan
Knasen skrev:
Om du skruvar bort dörrstoppet som sitter mellan gångjärnet som kommer dörren att öppnas ännu mera, anledning till att dörren inte öppnas mer än den gör kan vara att vara att oftast sitter det småbarn i baksätet som skall kunna stänga dörren, med större dörröppning så kommer handtaget längre ut och längre fram, så att den kan bli problem för barnen att stänga dörren själva. Nu är detta endast en teori att dörröppningen skall begränsas pga av barn. Men jag vet att dörröppningen ökas när man skruvar bort dörrstoppet. Men Carman kommer få ett ypperligt tillfälle att fråga när han gör studiebesök där bilarna byggs om, på Volvos område i Göteborg.
glöm inte bort att du har en "fjädrande stop" i ändläget, du kan med vold tryck upp dören lite till, när den är i ändläget. detta för att en knäcka gångjärnen om nån öpnar hastigt eller om dörren blåser upp.

hur långt ifrån den svetsade stoppen i gångjärnet är man då?
Användarvisningsbild
av 58
Jag har en taxi med det sk. taxipaketet, och den har som sagt lite bättre öppningsvinkel på bakdörrarna, den har även ett sportchassi som inte är sänkt,lite annan innerbelysning och diverse smått och gott.
av NCR
Hur spännande det nu än är med öppningsvinkeln på en taxidörr så var det kanske inte just den skillnaden jag var mest intresserad av när jag startade tråden. :lol:

Jag tänkte mer som att "om nu en taxi och en polisbil går nästan dynget runt, är bilarna mer eller mindre standardutrustade eller krävs det kraftigare doningar (eftersom de tillverkas på en helt annan avdelning inom Volvo) för att klara dessa påfrestningar?"

Eftersom jag har haft lite otur med min bil ställer man sig frågan om det är "bättre kvalitet" på dessa specialbilar och om de exempelvis har andra serviceintervaller, motorer, dämpare, upphängningar, ljudisolering, fösterglas osv än en vanlig V70n?

På era tidigare svar verkar det vara mest lite grejor med elsystemen, kabeldragning och vissa bussningar i polisbilarna. Frågan är varför Specialbilar måste greja detta om det inte är större skillnader mot en vanlig produktionsbil. :shock:
av NCR
58 skrev: den har även ett sportchassi som inte är sänkt
Aha!

Ok, men det innebär alltså kraftigare dämpare runt om? Låter ju logiskt. Tack!
Användarvisningsbild
av greeeken
NCR skrev:Hur spännande det nu än är med öppningsvinkeln på en taxidörr så var det kanske inte just den skillnaden jag var mest intresserad av när jag startade tråden. :lol:

Jag tänkte mer som att "om nu en taxi och en polisbil går nästan dynget runt, är bilarna mer eller mindre standardutrustade eller krävs det kraftigare doningar (eftersom de tillverkas på en helt annan avdelning inom Volvo) för att klara dessa påfrestningar?"

Eftersom jag har haft lite otur med min bil ställer man sig frågan om det är "bättre kvalitet" på dessa specialbilar och om de exempelvis har andra serviceintervaller, motorer, dämpare, upphängningar, ljudisolering, fösterglas osv än en vanlig V70n?

På era tidigare svar verkar det vara mest lite grejor med elsystemen, kabeldragning och vissa bussningar i polisbilarna. Frågan är varför Specialbilar måste greja detta om det inte är större skillnader mot en vanlig produktionsbil. :shock:
På polisbilarna så är det kraftigare batteri, för att kunna driva allt extra lull lull som finns på.
Kraftigare chassi .dämpare obla bla bla
Starkare motor har dom oxå.
dom kanske ser vanliga ut men det är dom absolut inte.
O ja Cartman så är läget med dessa bilar inget att prata om :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]