Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haxpet
Som rubriken säger så funderar jag på att byta min V70N T5 2005 mot en V70 D5 2006. :-O) Jo, jag kan hålla med om att det låter konstigt, men jag skulle vilja komma ner i bränslekostnader. Jag tycker riktigt mycke om min bil och skulle egentligen inte vilja byta, men en Diesel skulle gå billigare.

Båda bilarna är Momentum (finska varianten, dvs mindre utrustning än i Svergie)
Båda har Geartronic. (Det kan vara så att D5:an har 6 stegad låda, det kommer jag inte ihåg).
Jag har tyvärr i skrivande stund inte koll på vilken annan utrustning som D5:an har.
Själv har jag Full läderklädsel, Stora stereon 850 (vet dock inte vilket högtalarpaket som finns med, men subben finns).
Sen finns det inte så mycket mera lull lull i min bil förutom det som redan är standard.

Tyvärr så har D5:an gått över 140 000km och min egen T5:a bara gått lite övet 50 000km.

Så frågan är ju, ska jag över huvudtaget fundera på det här. Jag tror i alla fall att jag ska ta mej en titt på den.

Är det kamremsbyte vid 160 000km även på dieseln, i så fall ska det vara gjort innan jag köper den.

Så den stora anledningen till att jag skulle göra bytet är ju att jag skulle få en bil som skulle gå lite billigare och vara lite nyare, men jag tappar effekt och antagligen lite av körglädjen. Och jag får en bil som antagligen är mera sliten. Men en titt kostar aldrig.
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Hejsan!

Har själv inte kört T5:an så jag kan inte uttala mig om skillnaden. Även om D5:an är väldigt rapp, framförallt vid omkörningar etc.... 06 borde innebära 185Hk motorn.

Kamremsbyte sker vid 16.000 mil och vid behov även vattenpump precis som vanligt. Jag har för mig att det i alla fall på XC90 D5-06 satt den 6-växlade lådan.

14.000 mil = knappt inkörd :-D Och som Du sa, titta kostar ju inte, inte provköra heller.

//
Micke
av Marbas
Sker inte kamremsbyte vid 24 000mil på de nya D5:orna (är lite osäker)? Själv har jag den "gamla" D5:an, dvs 163hk. Och den har kamremsbyte var 16 000 mil.
av haxpet
Provkörde bilen idag. Och motorn var faktiskt riktigt bra, inte riktigt lika rapp som T5:an men ett mycket bra drag, och det var den 6 växlade automaten vilket kanske är att föredra när det är en diesel med kortare varvtalsspektrum.

Men jag har "sportstolarna" i min bil och dom är bättre än dom "vanliga", stereon var "bara" en 650, men ljudet var helt ok. Det som också var bra var ju att den hade inbyggd värmare (det heter säket något fint). Och jag kom ändå rätt lätt upp till 200 km/h 8) . Men som jag sa så är nog T5:an strået vassare, dock så får jag ju inte den fina bränsleförbrukning som D5:an har.

Men bilen kändes mycket vingligare i högre farter än min egen. (är det olika stötdämpare på T5 och D5?) Och den här bilen hade ju enbart 16" vilket gjorde att det blev lite för mycket gubbringar för min smak. Men den var ju också tystare (markant). Och dieselknattret störde lite i lägre farter, men blev bättre när bilen blev varm.

Men just den där D5:an byter jag nog inte till, men kommer rätt bil så kan det nog hända att jag byter. Helst så skulle det ju få vara en 2008, men det blir för mycket pengar i mellan. Men samtidigt så känns det lite konstigt att byta till en "ny" men ändå gammal bil. När det finns en nyare modell så känns det lite snöpligt.

Men men, jag ska fortsätta och titta.

PS. Uppfattningen om en diesel har ändrat lite mer till det positiva. :) DS.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fan vet om du sparar något .... kör du långt?

Svindyr skatt, högt begpris, höjd skatt på dieselbränslet äter upp besparingen tycker jag.
Användarvisningsbild
av E 55 AMG
1 diesel skatt :cry:2 priserna på bensin och diesel jämför :cry: 14 000mil och 5000 mil :cry: t5 jämför mot d5 :cry: kör själv en d5 07 som taxi den e törstig tro mig :evil:
JAG HADE ALDRIG GJORT DET (I)
av haxpet
Så om man kör korta sträckor så är dieseln törstig, är det de folk försöker säga?

Men om man använder den inbyggda värmaren då hur går det då?

Jag bor i Finland (Åland) och här kommer dieselskatten att försvinna om något år. Så det ska bli intressant att se vad som händer då, idag så säljs det bara mer och mer dieselbilar. Och vi har inte sammas system här på försäkringar och skatter som i Sverige.

Vi gör ju ett par längre resor med familjen varje år, det blir då ca 1000 km per resa. Så det skulle vara kul att se hur dieseln beter sej då, för då ligger man ju och kör med konstant fart lååånga sträckor, och det är väl då som dieseln kommer till sin rätt (fast det gör ju alla bilar). Med T5:an ligger jag från 7,5 till kanske 9.0 på dom här resoran, beror lite på hur mycket korta snuttar man kör när man har kommit fram.

Personligen så tror jag att jag skulle kunna komma ner i kostnader
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Stor skillnad om du väljer automat (alltså ny geartronic) eller eller manuell. Nya automaten är kul programerad och varvar motorn en hel del, får alltid "sportig" som betyg men det drar rätt mycket extra diesel. Med manuella lägger man bara i 6an och så åker man (t.o.m med tunga släp)för motorn är så björnstark. Automataren drar lätt 1-2 dl extra per mil då den är snabb att tagga ned.

Det är det som gör att många säger diesel är törstig, det är fel att skylla på nya D5 motorn med partikelfilter , den är supernsnål, det är nya aut-lådan som gör att det går åt en hel del diesel. (om du nu inte har ett ägg under gasfoten, men det kan jag inte tänka mig på en gammal T5 förare, med manuell spelar det int emycket roll om du gasar på duktigt så länge du bara låter bli att tagga ned, det går snält även då du står på, det är inte pådraget som märks utan nedväxlingarna)
av haxpet
Nu när bensinen kryper allt högre och högre så kan jag säga att ägget under pedalen får allt skörare skal. :)

Jag brukar mest bara använda effekten när jag behöver den, dvs vid omkörningar eller när jag har lite bråttom. Och förståss så måste man ju ha lite kul ibland, men det sker allt mer sällan nu, och det har nog att göra med åldern börja krypa uppåt, så som bensinpriset.

Och idag kör jag ju redan med en Automat i min T5:a.

Så största anledningen att jag skulle vilja byta är nog för ekonomin. Men jag kan ju vänta, skulle vara kul om Volvo skulle komma med en diesel 6:a som skulle vara något i klass med Audis 3.0 TDi, det lär vara en mycket bra dieselmotor på ca 233 hk och 450Nm.

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]