Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har skruvat ganska mycket med v70 d5or, jobbarpå ett taxibolag i norrköping.
Vill säga att motorena är riktigt fina på dem, vi har 2 bilar kvar med 163hk motorn, den som går bäst har gått 45-50000 mil. Automat lådorna är känsliga om man inte sköter oljebytena på 8000mil intervallen,
i motorn kör vi 2000mils intervall på och med 10/40 olja.

fråga på nåt om ni tänkt köpa en gammal taxibil

mvh
ante240 skrev:Jag har skruvat ganska mycket med v70 d5or, jobbarpå ett taxibolag i norrköping.
Vill säga att motorena är riktigt fina på dem, vi har 2 bilar kvar med 163hk motorn, den som går bäst har gått 45-50000 mil. Automat lådorna är känsliga om man inte sköter oljebytena på 8000mil intervallen,
i motorn kör vi 2000mils intervall på och med 10/40 olja.

fråga på nåt om ni tänkt köpa en gammal taxibil

mvh

Jag har en fråga; När i snitt (efter hur många mil) byts auto lådorna ?
Automat lådorna klarar ca 25-30000 mil utan oljebyte. det var innan rejmes(volvo) rekomenderade 8k intervallen på oljan. men det beror precis på hur bilen körs.
ibland kan lådan få förssig att slå i växlarna, då är det bra att byta olja och uppdatera mjukvaran i lådan så fort som möjligt.

Vi har en bi-fuel automat som börjader strula vid 10000mil.
ante240 skrev:Automat lådorna klarar ca 25-30000 mil utan oljebyte. det var innan rejmes(volvo) rekomenderade 8k intervallen på oljan. men det beror precis på hur bilen körs.
ibland kan lådan få förssig att slå i växlarna, då är det bra att byta olja och uppdatera mjukvaran i lådan så fort som möjligt.

Vi har en bi-fuel automat som börjader strula vid 10000mil.
Ok, Tackar !
ante240 skrev:Automat lådorna klarar ca 25-30000 mil utan oljebyte. det var innan rejmes(volvo) rekomenderade 8k intervallen på oljan. men det beror precis på hur bilen körs.

Vi har en bi-fuel automat som började strula vid 10000mil.

Så o man nu har ett objekt som man är intresserad av så kan man räkna med ett byte på lådan om den har rullat ca 30000mil? Men om dom där oljebytena är gjorda var 8000 mil, e det tämligen sannolikt att den håller många mil till då??

Vad skall man lyssna o känna efter på när man provkör en automat då?
Kleppan skrev:

Vi har en bi-fuel automat som började strula vid 10000mil.

Så o man nu har ett objekt som man är intresserad av så kan man räkna med ett byte på lådan om den har rullat ca 30000mil? Men om dom där oljebytena är gjorda var 8000 mil, e det tämligen sannolikt att den håller många mil till då??

Vad skall man lyssna o känna efter på när man provkör en automat då?
Köper du en gammal taxi så ska du fråga om oljebyten är gjorda. du märker direkt om den är dålig. den brukar slå i växlarna då, och när man ska sakta ned så slår den bara ned en växel. kolla även oljestikan, oljan brukar bli ganska svart.

ja är oljebyten korekt gjorda med sköljning o allt så är det inga problem.
På en taxi bil är det nog bättre med tjockare olja då dom sällan stänger av motorn under ett pass.

vet att 163 motorn håller riktigt bra, vi har bara haft ett generalhaveri då aggeragatrem trassla in sig i kamremmen. nya motorn vet jag inget om än.
Volvo V70 I motorlampa

Hej, Sedan några månader tillbaka lyse[…]

Byta stereo v50

Hej. Jag har en v50 flexifuel från 2006. […]

Tänk på att bilarna kommunicerar ö[…]

Lastat lite ved i den, några dagars för[…]