Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla.
Har en V70 Classic 00 som har rullat 9000mil.
Har alltid varit strulfri fram till nu.
Mitt problem:
Får vibrationer typ som om däcken är obalanserde. Känns mest runt 80 och 110 kmt.

Detta har verkstaden kollat:
Balanserat däcken, allt ok fast vibrationer är samma.
Monterat dit 4 nya däck och fälgar, mera vibrationer.
Kollat framvagnen, stag, bussningar, bromskivor, klossar och lager.
Haft nere drivknutsdamaskerna för att kolla om drivknutarna är torra, det var dom ej.

Efter denna sista koll var vibrationerna värre än någonsin, fast två dagar senare var allt som normalt, vibrationer runt 80 och 110kmt.
Skall in nästa vecka, då skall dom montera dit två nya drivaxlar bara för att kolla om det kan vara dom som är i obalanse.

Personligt så tycker jag att det bör ej vara dom, men då jag inte är någon x-pert på detta så hoppas jag att någon annan här kan ge mig tips på vad det kan vara.

Bilen är lungt körd, och fullservad.
Snälla, kom med förslag om vad detta kan vara för fel, innan jag blir ruinerad.

Mvh SweSA

Välkommen till forumet SweSA :lol:
Tråd flyttad till rätt avdelning.
Mvh Ramon /Admin
Senast redigerad av 1 SweSA, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
först så kollar man däck & fälg, det krävar en balanseringsmaskin mad belastning, en sån har inte alla!

sen kolar man bustningar & leder.

sen mäter man sivor & hjulnav.

sen kollar man stötdämpare.

sen går man på drivaxlar.
av SweSA
Hej.
Det jag tycker är konstig är att vibrationerna ej är konstanta.
Kan förstå att det kan bli mera vibrationer om drivaxel är i obalanse, men ej att det är mindre vibrationer vissa dagar.

Mvh SweSA
Användarvisningsbild
av Sergej
Jag vill tillläga till CarMan :

styrled

Hos mig var den orsak för vibrationer.
Användarvisningsbild
av CarMan
Sergej skrev:Jag vill tillläga till CarMan :

styrled

Hos mig var den orsak för vibrationer.
när jag skrev bustningar & leder så menajag ävan inre & yttre styrled.
Användarvisningsbild
av CarMan
obalans som kommer & går beror ofta på att man har piratfälgar med fel styrkona i centrumhålet.
sen vill jag också til läga att även fyrkantiga hjul är helt i balance i en balanceringsmaskin som ej kan lägga på belastning !
av SweSA
Dom har som sagt testat att byta til 4 helt nya däck och fälgar, då blev vibrationen värre.
Kom till och tänka på en sak: När jag bytte till vinterdäck i fjol var jag tvungen att ta av den lilla pinnen(ca 3cm lång) som sitter påbromsskivan för att få på fälgarna.
Denna har jag ej monterat tillbaks när jag satte på mina nya sommar däck.
Kan detta ha någon betydelse?
Mvh SweSA
Användarvisningsbild
av CarMan
SweSA skrev:Dom har som sagt testat att byta til 4 helt nya däck och fälgar, då blev vibrationen värre.
Kom till och tänka på en sak: När jag bytte till vinterdäck i fjol var jag tvungen att ta av den lilla pinnen(ca 3cm lång) som sitter påbromsskivan för att få på fälgarna.
Mvh SweSA
ja du kan ha fått skräp imellan nav & bromsskiva.
det är därför man ska klocka nav & bromsskiva.
ofta så kan man göra navet vint & man får skit där imallan & sen drar dit en aluminiumfälg.
av *pettson*
CarMan skrev:
SweSA skrev:Dom har som sagt testat att byta til 4 helt nya däck och fälgar, då blev vibrationen värre.
Mvh SweSA
ofta så kan man göra navet vint & man får skit där imallan & sen drar dit en aluminiumfälg.
men det ska väl till en väldigt kass verkstad som felsökt om dom inte kollar så skivorna inte slår mot centrum?.. (så det inte är skräp bakom dom mot navet)..
att spänna in 5 skruvar och hänga dit indikatorklockan är väl inte nånting speciellt varesej jobbigt eller märkligt=? Det är väl nåt man får anta att dom gjort?.. annars har man inte felsökt då har man gissat..
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
CarMan skrev:
Mvh SweSA
men det ska väl till en väldigt kass verkstad som felsökt om dom inte kollar så skivorna inte slår mot centrum?.. (så det inte är skräp bakom dom mot navet)..
att spänna in 5 skruvar och hänga dit indikatorklockan är väl inte nånting speciellt varesej jobbigt eller märkligt=? Det är väl nåt man får anta att dom gjort?.. annars har man inte felsökt då har man gissat..
håller med dig, men man blir förvånd ibland.

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]

Brainys V60

Tröttsam minst sagt, både problemet i s[…]

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]

Kamremsbyte V70N

Var det inte någon här som hade ett spr[…]