NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snoken
Hej Allesammans,
Jag har en importerad V50 2,0D 04 som börjat krångla, först ett motorstopp med bogsering till Volvoverkstad.
Verkstaden konstaterade att det var luft i bränsleledningen till trots av 20 liter diesel i tanken. Luftning av systemet och check av bränsleflödet. Jag kom till verkstaden och trodde att jag skulle få ett svar på varför det hände , ingen kunde ge ett riktigt svar. Eventuellt ngt skit i tanken. Har även tidigare haft ett stopp då jag trodde att jag hade för lite diesel i tanken. Frågade mecken vad han skulle gå vidare med för att säkerställa felet? Ta bort tanken var hans svar dock något svävande. Jag chansade och löste ut bilen.
Nu har den gått ett litet tag och så kom nästa fel ,,,plötsligt börjar den dra ur batteriet med lampor som börjar lysa och blinka i instrumenteringen. Som tur var jag på uppfarten till hemmet innan den stannade . Jag laddade batteriet (nästan nytt), över natten , den startade dagen efter o inga problem körde sedan 2mil samma visa igen.Tomt batteri. :evil:

Även min RTI har fastnat mitt i Adriatiska havet. Ingen GPS kontakt. Vad har hänt.

Någon som vet??
Användarvisningsbild
av Jensen
snoken skrev:
Jensen skrev:Låter som ytterligare ett importlik som hittat
till Sverige.
Tack för den positiva kommentaren.
Sorry Snoken, det var inget illa menat.
Förstår att det är jäkligt tråkigt, men det
bara slank ur mig.
Användarvisningsbild
av vickan
snoken skrev:Hej Allesammans,
Jag har en importerad V50 2,0D 04 som börjat krångla, först ett motorstopp med bogsering till Volvoverkstad.
Verkstaden konstaterade att det var luft i bränsleledningen till trots av 20 liter diesel i tanken. Luftning av systemet och check av bränsleflödet. Jag kom till verkstaden och trodde att jag skulle få ett svar på varför det hände , ingen kunde ge ett riktigt svar. Eventuellt ngt skit i tanken. Har även tidigare haft ett stopp då jag trodde att jag hade för lite diesel i tanken. Frågade mecken vad han skulle gå vidare med för att säkerställa felet? Ta bort tanken var hans svar dock något svävande. Jag chansade och löste ut bilen.
Nu har den gått ett litet tag och så kom nästa fel ,,,plötsligt börjar den dra ur batteriet med lampor som börjar lysa och blinka i instrumenteringen. Som tur var jag på uppfarten till hemmet innan den stannade . Jag laddade batteriet (nästan nytt), över natten , den startade dagen efter o inga problem körde sedan 2mil samma visa igen.Tomt batteri. :evil:

Även min RTI har fastnat mitt i Adriatiska havet. Ingen GPS kontakt. Vad har hänt.

Någon som vet??

Det verkar som din generator har lagt av, då hinner man ungefär 2 mil på ett fullt batteri innan bilen dör. Har du en multimeter hemma kan du mäta batterispänningen på tomgång och sedan när du varvar över 2500 rpm. Är spänningen den samma är det säkerligen generatorn som har lagt av.
Användarvisningsbild
av gooose
Om du ser bubblor i bränsleslagen efter bränslefiltret till motorn så kan det vara oringen till bränslefiltret som gett upp och inte sluter tätt

Vad det gäller batteriet så kolla generatorn inte helt omöjligt att den laddar för lite

//Goose
av snoken
Hej,
Helt riktigt att generatorn har lagt av, Någon som vet ifall Volvo har ngt förlängt seviceåtagande på denna del?
Vet att det finnes en hel del förlängda serviceåtaganden på V50.

Angående luft i bränslesystemet så var det före bränslefiltret också.
RTI problemet kvarstår.
av Psyko
snoken skrev:Hej,
Helt riktigt att generatorn har lagt av, Någon som vet ifall Volvo har ngt förlängt seviceåtagande på denna del?

RTI problemet kvarstår.
Att Generatorn inte laddar betyder inte automatiskt att den är trasig.
Kan likagärna vara kommunikationen med Generatorn som inte fungerar
av någon anledning
Felsökning först sen åtgärd.

Åtaganden gäller i första hand Svensksålda bilar.
Även om det ett åtagande på bilmodellen så är det inte
säkert det gäller alla marknaders bilar.
Användarvisningsbild
av gooose
snoken skrev:Hej,

RTI problemet kvarstår.

Vid felaktig batterispänning så kan du få massa fel Felaktigheter som tex ditt RTI problem
Fixa så att bilen laddar nollställ felkoder gör efter detta bilen strömlös ca 30 min (Norsk reset) och kolla efter detta läget och se vad som e bra eller dåligt

//Goose

Da det har vært, flere hundre klikk på[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]