- tis 12 feb 2008, 15:29
#172800
Hej, ni som inte vill läsa något skrivet av en gnällspik kan sluta här ;)
Jag har sen 1998 haft mitt mobilnr hos comviq och det har aldrig haft några problem men för en dryg knapp sedan så bestämde jag mig att av rent ekonomiska skäl byta till operatören Tre. Något jag nu bittert ångrar. Jag kan säga att jag aldrig kommer att köpa en telefon någon annanstans än i en butik igen, deras "fältsäljare" eller vad de kallas som slår upp stånd på ica maxi och liknande ställen.
Då jag köpte telefonen så väntade jag några dagar med att använda den eftersom porteringen från min gamla operatör dröjde men så fort jag startade den så upptäckte jag att det var extremt dålig mottagning och att den efter en stund började pendla från ingen mottagning alls till full mottagning. La jag telefonen brevid min sambos med samma operatör så hade hon konstant full mottagning.
Kontaktade Tre som ville att jag skulle testa diverse saker men efter 3dagars testandes, ringandes, kopplandes och olika bud från varje person jag fick tala med så sa de att telefonen skulle räknas som dead on arrival (DOA) och att jag skulle skicka in den så skulle det ta max 1.5V så skulle jag få en ny med posten.
Jag var på väg till London och ansåg definitivt inte att jag kunde vara utan telefon så jag undrade om de kunde skicka ut en ny telefon till mig på stört så skulle jag skicka tillbaka den trasiga men det gick inte då det var för osäkert, jag erbjöd mig således att depositera 3000kr som de kunde betala tillbaka när de fått telefonen av mig, men det gick inte.
Jag frågade då om de kunde skicka ut telefonen till någon av deras samarbetspartners i Gävle så kunde jag gå in där och skifta telefonen över disk men det gick inte heller då det inte var deras egen butik.
Nu började jag misströsta rejält men erbjöd mig att åka till deras närmsta egna butik som ligger 10mil bort i Uppsala och byta ut telefonen där men då gick inte det heller.
Då hade jag ingenting att välja på så vi kom överrens om att jag skulle skicka in telefonen till dem och för säkerhets skull beskriva felet och vad som skulle göras, vilket jag gjorde.
Jag fick således skaffa fram en annan telefon som klarar 3g och har sen dess använt denna lur.
Idag spärrades mitt abbonemang som en blixt från klar himmel och då jag även vet att det inte kommit någon mobil hem till mig i sverige ännu så var jag rätt uppgiven när jag ringde upp dem.
Jag fick först prata med en person som inte kunde förstå vad som hänt men efter att ha kopplats vidare och dragit min historia tre ggr så hamnade jag äntligen hos någon som visste vad som hänt.
Då jag skickat dit min telefon så har de tagit emot den som en retur och hävt mitt abbonemang! Detta trots att jag väldigt tydligt skrev att vi kommit överrens om att telefonen ska bytas ut och att jag helst ville att de skulle skicka telefonen till en annan adress men att jag förstår om de skickar den dit jag är mantalskriven. Så att det skulle vara en retur går det inte att tolka det hela som om de brytt sig om att läsa på det a4-papper som tejpats på telefonkartongen och omöjligt kunde missas..
Då ber jag dem att aktivera mitt abbonemang igen och se till att jag får hem den telefon jag betalt för, telefonen skulle komma inom 2dagar men usim-kortet kunde de inte aktivera igen utan måste skicka ut ett nytt tillsammans med telefonen.
Jag frågar om de inte borde kunna aktivera ett kort utan att ha det fysiskt om de kan spärra det och får återigen vänta och får sedan konstaterat att det inte går.
Så nu sitter jag och väntar på att de ska skicka ut en telefon och ett simkort.
Som lite plåster på såren så fick jag tre månaders abbonemangsavgift betald men jag ropar definitivt inte hej förrän jag fått leveransen och sett första räkningarna.
Det jag är orolig för är bl.a. att de även strulat bort mitt tel.nr så jag får ett nytt sådant, att det tar betydligt längre tid än de 3dagar som de sedan ändrade sig till och även att det inte blir tre månader betalda. Då jag får ringa för den summa jag betalar i månaden så är jag orolig för att jag oavsett får betala för samtalen jag gör.
Men det visar sig, det enda jag är säker på är att jag garanterat inte har hört det sista i det här ärendet.
Hade jag kunnat göra bytet av operatör ogjort så hade jag gärna gjort det...
Det jag är mest less på är att det aldrig går att få raka svar utan att allt måste kollas, dubbelkollas och sen ändå inte stämmer för fem öre. Att de nu gav mig tre månader kostnadsfritt tycker jag var bra gjort även om jag som synes inte är nöjd med deras handläggande.
puh det här blev ett långt klagobrev men notera att jag inte säger hurvida ni ska använda tre eller inte men mitt tips är att ni endast tecknar abbonemang som innefattar telefonköp i en fysisk butik.
mvh
Anders
Jag har sen 1998 haft mitt mobilnr hos comviq och det har aldrig haft några problem men för en dryg knapp sedan så bestämde jag mig att av rent ekonomiska skäl byta till operatören Tre. Något jag nu bittert ångrar. Jag kan säga att jag aldrig kommer att köpa en telefon någon annanstans än i en butik igen, deras "fältsäljare" eller vad de kallas som slår upp stånd på ica maxi och liknande ställen.
Då jag köpte telefonen så väntade jag några dagar med att använda den eftersom porteringen från min gamla operatör dröjde men så fort jag startade den så upptäckte jag att det var extremt dålig mottagning och att den efter en stund började pendla från ingen mottagning alls till full mottagning. La jag telefonen brevid min sambos med samma operatör så hade hon konstant full mottagning.
Kontaktade Tre som ville att jag skulle testa diverse saker men efter 3dagars testandes, ringandes, kopplandes och olika bud från varje person jag fick tala med så sa de att telefonen skulle räknas som dead on arrival (DOA) och att jag skulle skicka in den så skulle det ta max 1.5V så skulle jag få en ny med posten.
Jag var på väg till London och ansåg definitivt inte att jag kunde vara utan telefon så jag undrade om de kunde skicka ut en ny telefon till mig på stört så skulle jag skicka tillbaka den trasiga men det gick inte då det var för osäkert, jag erbjöd mig således att depositera 3000kr som de kunde betala tillbaka när de fått telefonen av mig, men det gick inte.
Jag frågade då om de kunde skicka ut telefonen till någon av deras samarbetspartners i Gävle så kunde jag gå in där och skifta telefonen över disk men det gick inte heller då det inte var deras egen butik.
Nu började jag misströsta rejält men erbjöd mig att åka till deras närmsta egna butik som ligger 10mil bort i Uppsala och byta ut telefonen där men då gick inte det heller.
Då hade jag ingenting att välja på så vi kom överrens om att jag skulle skicka in telefonen till dem och för säkerhets skull beskriva felet och vad som skulle göras, vilket jag gjorde.
Jag fick således skaffa fram en annan telefon som klarar 3g och har sen dess använt denna lur.
Idag spärrades mitt abbonemang som en blixt från klar himmel och då jag även vet att det inte kommit någon mobil hem till mig i sverige ännu så var jag rätt uppgiven när jag ringde upp dem.
Jag fick först prata med en person som inte kunde förstå vad som hänt men efter att ha kopplats vidare och dragit min historia tre ggr så hamnade jag äntligen hos någon som visste vad som hänt.
Då jag skickat dit min telefon så har de tagit emot den som en retur och hävt mitt abbonemang! Detta trots att jag väldigt tydligt skrev att vi kommit överrens om att telefonen ska bytas ut och att jag helst ville att de skulle skicka telefonen till en annan adress men att jag förstår om de skickar den dit jag är mantalskriven. Så att det skulle vara en retur går det inte att tolka det hela som om de brytt sig om att läsa på det a4-papper som tejpats på telefonkartongen och omöjligt kunde missas..
Då ber jag dem att aktivera mitt abbonemang igen och se till att jag får hem den telefon jag betalt för, telefonen skulle komma inom 2dagar men usim-kortet kunde de inte aktivera igen utan måste skicka ut ett nytt tillsammans med telefonen.
Jag frågar om de inte borde kunna aktivera ett kort utan att ha det fysiskt om de kan spärra det och får återigen vänta och får sedan konstaterat att det inte går.
Så nu sitter jag och väntar på att de ska skicka ut en telefon och ett simkort.
Som lite plåster på såren så fick jag tre månaders abbonemangsavgift betald men jag ropar definitivt inte hej förrän jag fått leveransen och sett första räkningarna.
Det jag är orolig för är bl.a. att de även strulat bort mitt tel.nr så jag får ett nytt sådant, att det tar betydligt längre tid än de 3dagar som de sedan ändrade sig till och även att det inte blir tre månader betalda. Då jag får ringa för den summa jag betalar i månaden så är jag orolig för att jag oavsett får betala för samtalen jag gör.
Men det visar sig, det enda jag är säker på är att jag garanterat inte har hört det sista i det här ärendet.
Hade jag kunnat göra bytet av operatör ogjort så hade jag gärna gjort det...
Det jag är mest less på är att det aldrig går att få raka svar utan att allt måste kollas, dubbelkollas och sen ändå inte stämmer för fem öre. Att de nu gav mig tre månader kostnadsfritt tycker jag var bra gjort även om jag som synes inte är nöjd med deras handläggande.
puh det här blev ett långt klagobrev men notera att jag inte säger hurvida ni ska använda tre eller inte men mitt tips är att ni endast tecknar abbonemang som innefattar telefonköp i en fysisk butik.
mvh
Anders