Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pam
Hej!

När jag meckade in motorvärmaren i helgen så skulle man ta bort motorskydssplåten under motorn (skyddar väl oljetråget antar jag). Men jag har ingen sådan!!! Var kan man få tag i en sådan och vad kan dom kosta? Varför saknas en sådan på min bil? Har inte alla S60 en sådan?

Lyckades knäcka oljetråget förra året på min S40 efter att någon idiot sprättat in en stor sten under min bil. Det kalaset kostade 6000:-, så jag tänkte att det vore juste om man hade en plåt som skyddade mot sådant på s60:n.

Hadé
Användarvisningsbild
av CarMan
det siter inte på alla bilar. siter bara om bilen behöver med kylning. det är en kåpa i plast med utag i som suger upp luft & kylar katalysatorn lite extra.

som potione går det att köpa en kåpa i aluminium, en sån som sitter på polisbilarna.
Användarvisningsbild
av ER
VO 30664212 skyddskåpa för 332.50kr fick jag med när jag köpte draget.
Den fungerar ju även som skydd för att inte skit skall komma upp underifrån också förutom att funfera som luftstyrare. En riktig rejäl i alu. vore ju inte helt fel därunder.
av nevyn
Kolla på SAM de har en i 5mm Alu, men den kostar 2995:-
Användarvisningsbild
av AWWD
Har monterat en "Volvo original" i 4 mm aluminium på min V70 AWD -03. Har nr 9451 784-4 (både V70 och S60) på Volvo.
Minns ej exakt vad den kostade, men den var rättt dyr, kanske 2500 kr?

Hade även en på min gamla V70 AWD (-99), men där var skyddet en konstruktion av stålrör. Den aktuella modernare varianten är en hel plåt. På min gamla bil skyddade detta mig från motor-/växellådsskador vid två tillfällen, så det var väl värd sitt pris.

Enkel att montera, bara ta bort befintligt "plastsjok" (satt åtminstone på min bil) och skruva fast i befintliga hål med rejäla bultar, brickor och distanser.

Se bild på;
http://acctest.semcon.se/sv-SE/P2X/styl ... 249480.htm

/AWWD
Senast redigerad av 2 AWWD, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av ER
nevyn skrev:Kolla på SAM de har en i 5mm Alu, men den kostar 2995:-
Och kräver svetsning samt att SAM inte har dom kortaste lev. tiderna. För 500pix mindre och 1 ljusår snabbare kan man tydligen få volvos egna om man antar att dom nu bara vill ha 2500:)
Användarvisningsbild
av AWWD
Har nu kollat, betalade 2225 kr för Volvos plåt.

/AWWD
av nevyn
Jag hade nog köpt Volvos. :lol:

Jag har kört en bit över trettio mil n&a[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]